Met Martijn Wydaeghe hebben we al een kroniekkeur op rechts, nu komt er met Joachim Wagemans ook een van achter het stuur van een rallywagen. Hij trapt het nieuwe jaar af!
“2019: het jaar dat ik voor de eerste keer integraal aan het algemene kampioenschap van de Tour European Rally deelneem. Als tweevoudig kampioen bij de juniors werd het tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik ben erg blij om die nieuwe stap in mijn carrière als rallypiloot met de lezers van Autosportwereld.be te delen en houd jullie graag op de hoogte van mijn ervaringen binnen de autosport en mijn rallyjaar.
Gezien de overstap van de TER 2 naar de TER met een R5, heel wat veranderingen met zich meebrengt, kan ik de huidige – en voor mij langere winterstop – goed gebruiken. Ik rondde mijn seizoen af in oktober in rallye Du Valais en heb mijn eerste rally van het nieuwe seizoen slechts in maart. Gezien ik alles zelf doe, ben ik met m’n eigen team volop bezig met de voorbereidingen op het nieuwe seizoen. Ik heb veel steun aan mijn vader, die me de rallypassie met de paplepel heeft ingegoten, en mijn vaste mecaniciens. Deze winter komt er een extra verdiepje in de loods. Ruimte die we zeker kunnen gebruiken en voor de rest maken we dingen af, passen we aan. Het meeste van mijn tijd gaat natuurlijk naar het ontdekken van de nieuwe auto, want de Peugeot 208 R5 zit toch ingewikkelder in elkaar dan de R2. Samen met van mijn mecaniciens zijn we de auto momenteel aan het demonteren en reviseren we de motor en het differentieel. Deze dagen ben ik dus veel in de loods te vinden.
Tussendoor volg ik de trainingsschema’s van ex-triatleet en mijn huidige coach Marc Herremans. Ik vind het belangrijk in de winter fit te blijven met oog op het komende seizoen. Ook rally is topsport en zonder een goede conditie ben je weinig. Al gaat een klein deeltje van mijn vrije tijd ook naar mijn ‘privéprojectje’. Voorbije zomer kocht ik een oldtimer: een Lancia Fulvia die compleet vernieuwd moet worden, maar waarvan ik het karakter kan bewaren. Gezien mijn drukke agenda, hoop ik hem binnen twee jaar klaar te hebben.
De focus ligt op 2019. De afspraken binnen het team zijn reeds gemaakt en mijn wedstrijden liggen vast. Ik weet welke mecaniciens, ingenieurs en co-piloten bij welke rally meegaan. Natuurlijk stopt de zoektocht naar extra sponsors nooit. Gezien ik vier wedstrijden in België rijd, zou het mooi zijn om met Belgische partners in zee te gaan. Hoe dan ook heb ik al erg veel zin in het nieuwe seizoen en ben ik klaar om me te meten met het hoogste niveau.”