Op de dag voorafgaand aan de traditionele ‘Roar’-test in Daytona presenteerde Porsche op het circuit in Florida de nieuwe 718 Cayman GT4 Clubsport. Met dit nieuwe model streeft Porsche naar duurzaamheid: voor het eerst werden de achtervleugel en de deuren uit biovezels in plaats van koolstofvezel gemaakt. De racepremière staat eind januari in Daytona bij de vier-uursrace van de IMSA Michelin Pilot Challenge op het programma.
Tekst: René de Boer
Foto’s: Rebocar Automotive Productions
Porsche is een van de weinige merken die al een derde generatie GT4-auto’s heeft, na de eerste variant op basis van de 997 en de vorige auto, die was afgeleid van de 981, de vorige bouwreeks van de Cayman. De nieuwe Cayman GT4 komt zelfs nog voor de GT4-straatauto in actie. Matthias Scholz, hoofd klantensport bij Porsche, verklaart: “We hebben zo’n twee jaar gehad voor de ontwikkeling, aanmerkelijk meer dan bij het voorgaande model, dat sneller klaar moest zijn, omdat we wisten dat het eind van de serieproductie van de 997 naderde. Nu konden we bij de ontwikkeling samenwerken met de collega’s uit de serieproductie, waardoor een aantal aspecten met het oog op de raceversie nog in de straatauto konden worden meegenomen, vooral op het gebied van de aerodynamica.”
Van het vorige Cayman GT4-model werden er 420 verkocht, aanmerkelijk meer dan de 200 tot 300 exemplaren die Porsche aanvankelijk verwachtte. Ook voor de nieuwe versie zijn de verwachtingen hooggespannen. Scholz: “De productie loopt nu op volle toeren. Voor het eerste seizoen hebben we een aantal van 200 stuks gepland, die eind februari klaar moeten zijn. We konden de eerste elf auto’s nog voor Kerst aan onze Amerikaanse klantenteams afleveren, negen daarvan staan er in Daytona aan de start.”
De nieuwe GT4 Clubsport wordt in twee varianten geleverd: een ‘trackday’-versie, die zonder belastingen 134.000 Euro moet kosten, en een ‘competition’-uitvoering, ondermeer voorzien van pneumatisch kriksysteem, drievoudig verstelbare schokdempers en een brandblusinstallatie, die voor 157.000 Euro wordt aangeboden. De 3,8-litermotor werd gehandhaafd, maar het vermogen nam toe van 385 naar 425 pk. In de directe vergelijking met het voorgaande model is de nieuwe versie op Monza twee seconden sneller. “Het is meer een evolutie dan een revolutie, we wilden het klantensportaspect niet uit het oog verliezen. De auto moet voor gentlemen-drivers goed te rijden blijven”, zegt Lars Kern, die een groot deel van het testwerk voor zijn rekening nam, ondermeer op de circuits van Monza, Portimão en de Nürburgring-Nordschleife.
Interessant is de toepassing van biovezels, gebaseerd op ondermeer vlas als restmateriaal uit de landbouw, voor de deuren en de achtervleugel. “Met het oog op duurzaamheid is dat beter dan koolstofvezel, terwijl de verwerking hetzelfde is”, verklaart Eduard Ene, specialist in CFK-structuren bij Porsche Motorsport. “Ook op het gebeid van gewicht zijn er nauwelijks nadelen: bij de deuren praten we over een verschil van 500 tot 600 gram. Een vergelijking voor de achtervleugel is iets moeilijker, want de nieuwe achtervleugel is een stuk groter dan bij het voorgaande model. Ik blijf nog steeds een groot fan van koolstofvezel, maar ik ben ervan overtuigd dat biovezels ook voor de serieproductie van GT-auto’s voor op straat een belangrijke rol gaat spelen.” Allereerst is de aandacht natuurlijk gericht op het wedstrijddebuut van de nieuwe GT4-auto’s, eind deze maand in Daytona.