Home > #Hoofdnieuws > WRX: Wat nu voor 2019?

WRX: Wat nu voor 2019?

Na de afmeldingen van achtereenvolgens Audi Sport (EKS), Peugeot Sport, OMSE  en recent Volkswagen (PSRX) is het maar logisch dat er met enige ongerustheid wordt gekeken naar de ontwikkelingen in het WK Rallycross. Bij promotor IMG is er, alvast openlijk, van enige ongerustheid geen sprake, zo getuige ook de reactie op de site van FIA World Rallycross.

Paul Bellamy (IMG) verwoordt het zo: “Op naar 2019 dienen zich nu nieuwe mogelijkheden aan voor bestaande en nieuwe teams om op het podium te stappen van één van de meest boeiende kampioenschappen in motorsport. We hebben veel jonge, getalenteerde rijders die op komst zijn en we zijn in gesprek met een aantal nieuwe teams die in de serie willen stappen, vooral nu we het kampioenschap gereduceerd hebben naar 10 manches. En richting electrische rallycross blijven we voortdurend in gesprek met een aantal constructeurs.”

Electrische rallycross blijft nog steeds belangrijk en daar blijft ook Sven Smeets, directeur VW Motorsport, van overtuigd. Wanneer in maart van 2019 drie of meer constructeurs zich officieel engageren voor e-WRX dat in 2021 normaliter aanvangt zal ook Volkswagen daar wellicht bij zijn.

Maar ondertussen nadert 2019 waarbij met het vertrek van hierboven vermelde teams een aantal rijders vrijkomen die nu wellicht een zitje willen in één van de overblijvende “privé-teams”. In hoeverre men uiteraard van privé kan spreken, de teams zijn meestal erg professioneel gerund, wat ook aangewezen is om het logistieke en  financiële aspect op orde te hebben met het oog op het afwerken van wat nog steeds een Wereldkampioenschap is.

Wanneer we de sociale media verkennen lijken de volgende teams nog steeds te blijven of zelfs uit te breiden met het oog op 2019:

1. GCK, voluit Guerlain Chicherit Kompetition, blijft op zijn pagina voluit allusie maken op een verlengde deelname met de prachtige Renault Mégane. Wie weet zelfs met drie wagens? Want in Buxtehude kwam het team inderdaad voor de eerste keer in 2018 met drie wagens aan de start waarbij eentje jammer genoeg werd afgeschreven na een stevig duel. GCK werkt overigens nog steeds samen met Prodrive, toch ook geen kleintje in motorsport.
2. GRX van Marchus Grönholm zette afgelopen seizoen twee Hyundai i 20 in waarbij eentje voor Marcus’ zoon Niklas. Ook over GRX lezen we zelfs geruchten dat er ook contacten zouden zijn met Sébastien Loeb die onlangs zijn samenwerking bekendmaakte met het Koreaanse merk in het WK Rally. Zal Loeb zijn rally-kalender uitbreiden met een aantal wedstrijden in WRX?
3. Bij het Oostenrijkse team STARD van Manfred Stohl is men dan weer naarstig op zoek naar nieuwe medewerkers. “STARD breidt opnieuw zijn activiteit in motorsport uit met de focus op het WK Rallycross”, lezen we op hun pagina’s. Het team kwam in 2018 aan de start in alle manches met de Let Janis Baumanis en dat met een Ford Fiesta.
4. Verder is er reeds eerder bekendgemaakt dat ESMotorsport (Ernest Staponkus) met een Skoda Fabia WRX naar het WK komt. Namen van rijders zijn nog niet officieel vrijgegeven maar onder meer Kevin Abbring en Nacer Al Attiyah voelden de Fabia al aan de tand. Daarnaast was het team de voorbije dagen in ons land, meer bepaald in Mettet, waar de Noren Andreas Bakkerud en Mads Ostberg de Skoda bestuurden.
5. En ook de Duitser Timo Scheider wil zijn aantal wedstrijden in WRX verhogen en denkt daarbij in de eerste plaats aan een verdere samenwerking met zijn landgenoot René Munnich (all-inkl.com).  Scheider reed ook in 2018 enkele wedstrijden met de Seat Ibiza van het team.
6. Kenneth Hansen, uiteraard een ervaren rot in rallycross, is dan weer nog volop in gesprek met Peugeot om de 208 te kunnen blijven inzetten in 2019, maar dan opnieuw onder “Hansen Motorsport”. “Er is nog een lange weg af te leggen“, klinkt het daar, “het wordt een late beslissing van Peugeot en we moeten de budgetten dan in korte tijd rond krijgen.”
7. Last but not least mogen we niet vergeten dat het Belgische Comtoyou vorig jaar de oude Audi’s van EKS kocht waarbij Francois Duval er eentje bestuurde tijdens de WK-manche in Mettet. Voor de absolute toppers (lees: de merkenteams) kwam Duval ruimschoots te kort maar de duels met de rijders van GRX en/of GCK kon de Waal wel aangaan.

Het wordt nog een interessante winter.

(foto J Dingenen)

You may also like
Vaarwel 2022, op naar een spetterend 2023!
WRX 2023: terug naar Mettet
WRX en Euro RX: kampioenen winnen op de Nürburgring
WK en Euro RX: Johan Kristoffersson en Jan Cerny leiden in Duitsland