Het eerste onafhankelijke team in het nieuwe DTM-tijdperk is WRT. De ploeg rond Team Principal Vincent Vosse, bekend vanwege zijn deelname aan GT racing, gaat in het nieuwe DTM-seizoen de strijd aan met twee Audi’s RS 5 DTM. WRT, gevestigd in Baudour, België, werd opgericht in 2009 en verwierf internationale faam met overwinningen in verschillende bekende races. DTM.com had een gesprek met Vincent Vosse en de voormalige piloot vertelde meer over de uitdaging van zo’n groot project en zijn doelstellingen voor het DTM-seizoen 2019.
Waarom werd u lid van DTM en wanneer hebt u de beslissing genomen? U was onlangs erg succesvol in GT racing en nu gaat u over naar DTM. Was dat een logische stap voor uw team?
Ik heb dit beslist in mei/juni 2018. Om eerlijk te zijn, was ik altijd al fan van DTM. Ik heb de serie altijd met grote belangstelling gevolgd en het was voor mij altijd een droom om mee doen. Tot nu toe wilde ik altijd meedoen om te winnen. Maar autosport is meer dan winnen. Ook de aanpak en de manier waarop je werkt zijn heel belangrijk. Wat zijn je mogelijkheden om te ontwikkelen en te verbeteren? Door de nieuwe regels is dit het perfecte moment om naar DTM over te gaan. Ik denk dat de Class 1-auto’s een geweldige toekomst wacht!
Als onafhankelijk team hebt u dezelfde toegang tot het nieuwste materiaal en gegevens als de fabrieksteams. Wordt het niettemin een strijd tussen David en Goliath?
In elk geval. Uiteraard beginnen we niet aan DTM met René Rast aan het stuur. We beginnen ons DTM-debuutseizoen met twee nieuwkomers. Met onze piloten line-up zal het dus niet zo gemakkelijk zijn. En we krijgen uiteraard toegang tot heel wat gegevens. Maar wij hebben toegang tot 80 procent, de fabrieksteams tot 100 procent. Ik weet waar we aan beginnen. Je kunt niet verwachten dat je direct al succes hebt als je aan DTM begint. Tot nu toe is ons dat telkens gelukt, maar dat zal niet het geval zijn in DTM.
Hoe gaat u uw team samenstellen? Waar komen uw medewerkers vandaan?
Ons DTM-team zal grotendeels bestaan uit nieuwe medewerkers. Ik ben op zoek naar mensen met DTM-ervaring. Ik wil mijn succesvolle WTCR- en GT-teams niet uit elkaar halen. Ze behalen immers goede resultaten en zijn succesvol in deze categorieën.
Wat is de functiebeschrijving voor uw piloten? Bijvoorbeeld: jonge durvers of ervaren rotten?
Ik wil competitieve piloten met wie je goed kunt samenwerken. Leeftijd is niet het belangrijkste. Ik wil piloten met wie je doelen kunt bepalen, die zichzelf zien als een onderdeel van het totale pakket.
Piloten die al voor WRT hebben gereden?
Dat weet ik nog niet. We hadden Ferdinand Habsburg en Jonathan Aberdein aangekondigd voor de Young Driver Tests. We hadden een deal met Habsburg voor Jerez, maar hij is afgelopen donderdag plots van gedachten veranderd. Zijn management liet ons weten dat hij niet voor ons zou rijden. Dat heeft ons nogal verrast. Aberdein zou kunnen, waarom niet? Hij nam vorig jaar al deel aan de Young Driver Tests en hij heeft het goed gedaan.”
Last but not least: Wat zijn uw doelstellingen voor het DTM-seizoen 2019?
Winnen in DTM zal moeilijk zijn voor ons. We moeten nog veel leren. En het hangt ook af van de competitiviteit van Audi. Zeggen dat ik op het podium wil staan, zou idioot zijn. BMW maakte zijn DTM-comeback in 2012, ze racen de serie dus al zeven jaar. Teams zoals Abt of Phoenix doen al mee sinds 2000, het begin van New DTM. We zullen het een aantal jaar niet gemakkelijk hebben. We willen ons beste beentje voorzetten en laten zien dat we vooruitgang boeken. En we willen jonge piloten de kans geven om de aandacht van de fabrieksteams te trekken. Mijn doel is indruk maken. Ik zal blij zijn als iedereen zegt: “We hadden niet verwacht dat WRT op dit niveau zo goed zou presteren.”
DTM vindt plaats in het weekend van 18 en 19 mei 2019. De race keert na meer dan 16 jaar terug naar zijn “geboorteplaats” in Zolder. Ticketprijzen variëren van € 10 tot € 79. Deze zijn te koop via: www.dtm.com.
(persbericht Circuit Zolder, foto’s: DTM)