Wie zich voor het eerst naar het racen met elektrische formulewagens keert zal opmerken dat er wat verschillen zijn met de Formule 1. Dus, voor alle Stoffel en Jérôme fans, dit is wat u dient te weten…
Niet enkel voor Stoffel Vandoorne maar ook voor zijn teamgenoot Gary Paffett en voor het team HWA Racelabs is de start van dit vijfde seizoen in het ABB FIA Formula E kampioenschap nieuw. En ook de fans van Stoffel zullen een nieuw kampioenschap ontdekken…
“Ik kijk echt uit naar deze eerste race in Riyad“, zegt Stoffel Vandoorne. “Het is een volledig nieuwe start en ook voor HWA een nieuwe ervaring. Het zal een speciaal moment worden. Ik ben er zeker van dat we heel wat nieuwe zaken moeten aanleren en beheersen, maar ik kijk er echt naar uit om eindelijk van start te kunnen gaan.”
WAT U MOET WETEN
Tijdschema: Saoedi-Arabië ligt twee uren voor op ons land. De tijden voor zaterdag 15 december zijn aangegeven in Belgische tijd.
- Vrije training 1 = 05u00 – 05u45
- Vrije training 2 = 07u05 – 07u35
- Kwalificatie = 08u50 – 09u55
- Race = 13u05 (podium 14u00)
Het circuit: ligt in de historische stad van Ad Diriyah, dichtbij de Saoedische hoofdstad Riyad. Het circuit meet 2,495 kilometer en heeft 21 bochten.
Raceweekend: een raceweekend voor een E-Prix ziet er anders uit. De shakedown is de testsessie die gehouden wordt voorafgaand aan de dag van de wedstrijd. Voor Ad Diriyah is dat deze vrijdag.
Op racedag worden alle sessies afgewerkt: tweemaal een vrije sessie van 45 minuten, de kwalificatiesessie van een uur (met de rijders verdeeld in groepen). In de superpole mag daarna elk groepje van zes in volgorde een besttijd zetten van voor de definitieve grid. De top 6 uit de kwalificatie gaan dus voor de drie eerste rijen. De race, met staande start, gaat over 45 minuten plus een ronde.
De punten: van 25 punten voor de winnaar over 18-15-12-10-8-6-4-2 tot 1 punt voor de 10de geklasseerde. Er zijn extra punten te verdienen (3-2-1) voor de houder van de pole en een extra punt voor wie de snelste ronde in de race aflegt. Maximaal kan men dus 29 punten verzamelen.
Kilowatt: de grootste verandering is natuurlijk het gebruik van elektrische motoren. Het vermogen wordt weergegeven in kilowatt. Voor de kwalificatiesessie, de superpole en de race is er steeds 250 kW beschikbaar, een equivalent van 385 pk. Enkel in de shakedown wordt het vermogen beperkt tot 110 kW
Attack mode: dat is de grootste nieuwigheid dit seizoen. De rijders kunnen 25 kW extra oprapen indien zij hun wagen activeren en doorheen de aangeduide zone rijden. Die zone is echter een tragere lijn doorheen een vooraf aangeduide bocht. Wie dus een stukje snelheid en/of voorsprong wil opofferen, wordt beloond met extra vermogen. Het is heel “videogame”-achtig en een soort “jokerronde meets DRS”, maar dan compleet elektrisch!
Fanboost: Formula E gaat er prat op de fans rechtstreeks bij de races te betrekken. Die fans kunnen op de website https://fanboost.fiaformulae.com stemmen voor hun favoriete rijder. Dit kunnen ze doen tot een kwartier voor de wedstrijd. De winnaar krijgt de “fanboost”, een extra kick aan vermogen die ze gedurende zes seconden mogen gebruiken in de tweede helft van de race.
Banden: geen hele trailer vol met banden zoals in de F1. Een wagen in de Formula E kan maximaal vier voorwielen en vier achterwielen kiezen. Ze moeten dus twee sets met banden samenstellen die ze zullen gebruiken voor alle sessies, van de vrije trainingen tot het einde van de race! De wielen zijn 18-duims velgen.
Bijtanken: het opladen van de accu mag enkel buiten de sessies gebeuren, dus niet in trainingen, kwalificaties, race of in het gesloten wagenpark!
Festival: Heel de week is trouwens een feest in de Formula E want traditioneel worden er animaties voor het hele gezin gehouden evenals optredens. Benieuwd wie het in Ad Diriyah zijn? Wel, DJ David Guetta, OneRepublic, Enrique Iglesias, Jason Derulo, The Black Eyed Peas en Amr Diab.
(foto: ad-diriyah-eprix.com)