Home > Circuit > Hoe zit het nu met de Formule 3? (deel 2)

Hoe zit het nu met de Formule 3? (deel 2)

Het Formule 3 landschap wordt vanaf volgend seizoen opgesplitst in een “globaal” gedeelte (FIA Formula 3) en een regionaal gedeelte (met FIA certified European, Asian en Americas Regional F3). Daarnaast schieten nog enkele nationale kampioenschappen over en zijn er een aantal series die de F3 in oude configuratie of nieuwe F3 in eigen interpretatie rijden. Het overzicht:

FIA Formule 3:

Dit is in wezen het vroegere GP3 kampioenschap, met nieuwe Dallara wagen, HALO en alles, en met  turbohybride Mecachrome motor. Het kampioenschap herneemt het gros van de teams vanuit de GP3, die elk drie wagens inzetten in een parcours dat de F1 volgt in negen van zijn Europese Grand Prix weekends. We zien ART Grand Prix, Campos Racing, Carlin, Charouz Racing System, Hitech Grand Prix, Jenzer Motorsport, MP Motorsport, Prema Racing en Trident. HWA RACELAB is de nieuwkomer maar een monument als Van Amersfoort werd dan weer niet in de selectie opgenomen.

10-12 mei Barcelona | 21-23 juni Le Castellet | 28-30 juni Spielberg | 12-14 juli Silverstone | 02-04 augustus Budapest | 30 aug.-1 sept. Spa-Francorchamps | 06-08 september Monza | 27-29 september Sochi|

En wat gebeurt er dan met het Europese kampioenschap?

Formula Regional European:
Misschien wel de belangrijkste wijziging, dat wordt het gloednieuwe “Europese” kampioenschap, dat nu de stempel krijgt van “regionaal” kampioenschap. Er komt één promotor en een eenheidstype wagen. Dat wordt WSK, een Italiaanse organisatie die ook al verantwoordelijk is voor de Italiaanse F4 en het WSK Karting kampioenschap. De gebruikte bolides worden de Tatuus chassis, met een 1800cc Autotecnica motor, gebaseerd op de Alfa Romeo. De identiek zelfde configuratie zal ook in het Aziatische F3 Regional worden gebruikt. Elk deelnemend team is gehouden aan de inzet van drie wagens.

14 april: Le Castellet | 5 mei:  Vallelunga | 7 juli:  Budapest | 14 juli:  Spielberg | 1 september: Imola | 22 september: Montmelò | 6 oktober: Monza | 20 oktober: Mugello |

Op gelijke voet van het Regional European hebben we ook nog een Asian Regional F3 en een Americas Regional F3 (in wezen een USA F3…)

Wat gebeurt er dan met de huidige Formule 3 wagens en motoren?

European Masters:
dit was het vroegere Europese Formule 3 kampioenschap, gereden in de voorprogramma’s van de DTM. Het Duitse Vermarktung GmbH kocht de serie en zal de Dallara wagens met Mercedes en VW motoren verder laten rijden als voorprogramma van DTM.

3-5 Mei: Hockenheim | 17-19 Mei: Zolder | 7-9 Juni: Misano | 5-7 Juli Norisring | 19-21 Juli: Assen | 10-11 Augustus: Brands Hatch | 23-25 Augustus: Lausitzring  |13-15 September: Nürburgring | 4-6 Oktober: Hockenheim

Verwar deze serie echter niet met de…

Euroformula Open:
dit is het Zuid-Europees georiënteerde kampioenschap dat de weekends vulde samen met de ondertussen eveneens bekende GT Open. Er zullen de oudere chassis gebruikt worden uit de F3 met diverse motorisaties. Op het programma ook een bezoek aan Spa, een wedstrijd die echter naar voren werd geschoven in de definitieve kalender.

28 april: Le Castellet  |  26 mei: Hockenheim  |  9 juni: Spa  |  7 juli: Budapest  |  14 juli: Spielberg  |  8 september: Silverstone  | 22 september: Montmelò  | 13 oktober: Monza

En dan zijn er ook nog…

Formula Renault Eurocup:
Inderdaad. Renault kiest dan wel voor het F3 “Regionaal” concept maar zal dat in een eigen uitvoering brengen. De Fransen verzetten hemel en aarde bij de FIA om de promotor te mogen worden van de nieuwe F3 Regional European, maar vingen bot. Ze gaan dus nu hun eigen kampioenschap omvormen naar een “F3” competitie met het T-318 Tatuus chassis en 1800cc Renault motor (gebaseerd op het Mégane blok).

BRDC British F3:
De Britten gaven aan te willen blijven bij hun concept van Tatuus met tweeliter Ford Cosworth Duratec motor. Ze zullen blijven opereren binnen de BTCC en British GT weekends. Old-skool F3 dus met een eigen keuze aan eenheidsmotor, ofwel typisch Brits met een koppige eigen houding.

20-22 april Oulton Park | 18-19 mei Snetterton | 8-9 juni Silverstone | 22-23 juni Donington | 20-21 juli Spa-Francorchamps |   3-4 augustus Brands Hatch | 17-18 augustus Silverstone | 14-15 september Donington

Er zijn op de wereld nog twee landen die een eigen nationale Formule 3 kampioenschap onderhouden:
Australian F3 en de J-Formula 3 in Japan.

(illustratie wb vanuit cc0)

You may also like
F3 Spa: door de lens van Jens Mommens
F3: update over Alex Peroni
In een notendop: BRDC F3-Japan F3-ADAC F4- Indycar
Formula European Masters: afgelast!