Eind november viel het doek over het WK Rallycross anno 2018 in Zuid-Afrika, met een elfde overwinning van de Johan Kristoffersson. De tweede opeenvolgende titel voor Kristoffersson en Volkswagen. Peugeot en Audi leken soms in de buurt te komen, maar konden de Zweed nooit verschalken, behalve dan die ene keer in Mettet met Sébastien Loeb voor Peugeot. Echter, net als in het FIA WEC, maar ook voordien het WTCC, wordt de status van het Wk bedreigd door de mogelijke uitstap van constructeurs.
Ereplaatsen verzamelden Timmy Hansen en Loeb voor Peugeot en Mattias Ekström en Andreas Bakkerud voor Audi dan weer wel bij de vleet. Het WK Rallycross leek vanaf dit jaar helemaal vertrokken met ook nog eens het vooruitzicht van e-WRX binnen afzienbare tijd. Dat laatste werd verschoven van 2020 naar 2021, waarbij geïnteresseerde constructeurs langer tijd krijgen om zicht officieel te engageren, meer bepaald tot maart van volgend jaar. Dat joeg de bonzen van Peugeot Sport in de gordijnen, die dan half oktober plotsklaps aankondigden zich terug te trekken uit de autosport met verbrandingsmotoren. Eerder al had Audi hetzelfde gedaan, wel om een andere reden, met name het gebrek aan visibiliteit in de media. Alsof dat nog niet genoeg was trekt ook OMSE de stekker voorlopig uit het WK-verhaal waarbij Andreas Eriksson meegeeft normaal toe te werken naar e-WRX. Nu verder doen in het WK zou te veel van het budget vergen. Vraag is nu of Volkswagen alleen doorgaat als constructeur.
En Volkswagen?
Op een aantal (pseudo) nieuwssites zagen we reeds onheilspellende berichten verschijnen, wij vroegen Sven Smeets van Volkwagen Motorsport gewoon zelf om de informatie. Niet lang daarna kregen we antwoord:
“Ik kan alleen maar zeggen dat we nog steeds in E-WRX geïnteresseerd zijn en dat we de situatie begin volgend jaar zullen bekijken wanneer we tegen einde maart moeten beslissen om in te schrijven of niet. Dit zal natuurlijk afhangen van het aantal constructeurs die dan ook rond de tafel zitten en een eventuele inschrijving overwegen. Voor 2019 bekijken we de situatie van dag tot dag en staan in nauwe verbinding met de promotor en enkele andere teams maar de aankondiging van Peugeot en nu ook het einde van Mattias zijn carrière in WRX zijn niet goed. In de komende twee weken zullen we beslissen of VWMS PSRX nog ondersteunt voor een deelname in 2019.”
Met privéteams dan?
Het lijkt er dus sterk op dat ook Volkswagen zeer binnenkort voorlopig de stekker uit het WK-verhaal trekt, om even later terug te komen voor e-WRX. Vanuit het kamp van GCK, met Prodrive-Renault en Grönholm met de Hyundai blijft het voorlopig stil. Wetende dat er alvast minstens één Skoda bijkomt, van het team van de Litouwer Ernestas Stapunkas en dat er gesprekken aan de gang zijn om de Peugeot en Audi op de een of andere manier toch in het WK te houden hoeft het er qua teams nog niet zo belabberd uit zien, zij het dan zonder steun van constructeurs. Wie weet komt het Belgische Comtoyou plots wel op de proppen met Audi? Middelen zullen dan allicht elders moeten worden gezocht. Wie weet zien andere gegadigden onder de privé-teams plots weer wel kansen om mee te doen in het Wereldkampioenschap mochten alle constructeurs wegvallen? Het wordt een lange winter voor rallycross met veel vraagtekens. Wordt ongetwijfeld vervolgd …
(foto Johan Dingenen: zien we in 2019 Loeb en Solberg nog tegen elkaar strijden in WRX?)