Home > Historic > Ypres Rally Regularity: het geheime parcours onthuld…

Ypres Rally Regularity: het geheime parcours onthuld…

Drie dagen rijplezier met een eerste etappe zoals de geschiedenis van de Ieperse rally het wil, met een tweede dag die volledig in het teken staat van 1997 toen de Ieperse rally kandidaat was tot het organiseren van een WK-rally manche en waarbij de deelnemers op dag drie al vroeg uit de veren moeten alwaar diverse ‘hoogtepunten’ op de agenda staan.

Dag 1: Boezinge als episch centrum van de nachtlus

De karavaan vertrekt op vrijdagavond 30 november om 18u30 voor een eerste etappe zoals de geschiedenis van de Ieperse rally het wil: een nachtlus van zo’n 250 kilometer. Starten doen we met de ‘CRS van Boezinge’. Een regelmatigheidsproef op afgesloten wegen met een behendigheidstest inclusief chicanes & stop and go’s. Het exacte tracé bevindt zich in de Reningestraat, tussen de kruising met de Boezingestraat en de Ravestraat. Voor de kenners van de Ieperse rally zullen de wegen niet onbekend zijn…

Aansluitend volgt een eerste servicebeurt, hergroupering & tijdcontrole in het dorpscentrum van Boezinge, op een boogscheut dus van de ‘CRS’, alvorens definitief de nacht in te trekken. Het echt werk begint met de regelmatigheidsproeven van Reninge, Fintele, Hazewind en Alveringem. Allemaal proeven uit de oude doos waarbij op de regelmatigheidsproef van Alveringem de uitzetters zelfs een onbekende (privé)weg hebben ontdekt en opgenomen in het parcours… Na deze 4 regelmatigheidsproeven waar de kans op mist langs de oevers van de Ijzer groot is, keren de deelnemers terug naar het dorpscentrum van Boezinge voor een tweede servicebeurt en hergroupering.

De strijd is echter nog niet gestreden want er volgen opnieuw 4 regelmatigheidsproeven die zich voor deze lus in de “heuvelstreek” afspelen. En ook al is de allerlaatste regelmatigheidsrit van de openingsnacht slechts 3 kilometer, het zal hoogstwaarschijnlijk één van de meest uitdagende van de wedstrijd zijn!

Dag 2: het tracé van 1997 als leidraad

Een zeer korte nachtrust laat toe om de karavaan te herklasseren en in klassementsvolgorde de weg op te sturen voor de tweede wedstrijddag. Die dag staat in teken van 1997, toen de Ieperse rally kandidaat was tot het organiseren van een WK-rally manche. Toen bestond het parcours uit klassementsproeven richting Braine-le-Comte en laat dat nu net een inspiratiebron zijn om opnieuw een ander type regelmatigheidsproeven voor te schotelen. Het parcours wisselt dus constant van gedaante en de piloten en navigatoren gaan zich niet vervelen op een parcours dat eind november, begin december er nooit ‘zomers’ bij ligt. De verantwoordelijken voor het parcours, Bjorn en Jens Vanoverschelde, zijn er zeker van dat het klassement hier volledig door elkaar geschud zal worden… Naast de uitmuntende regelmatigheidsproeven (waarbij de uitzetters er in slaagden 2 proeven uit te tekenen zonder bebouwing (!) en 1 regelmatigheidsproef op gravel tussen windmolens (een “mini-Fafe” proef uit Portugal) behoort een passage over het podium in Doornik en een servicebeurt aan het kerkhof van Braine-le-Comte (in rallymiddens een zéér gekende plaats) met aansluitend de 20 kilometer lange rit van Steenkerque tot de hoogtepunten van de dag. Om 16u worden de deelnemers op het podium verwacht om hun impressies te delen over de eerste 500 wedstrijdkilometers in minder dan 24 uren tijd! Een vroege maar welgekomen finish…

Dag 3: de zoning is terug en een proef op afgesloten wegen in het centrum van … Mesen!

Na een vroege finish op zaterdag -die de deelnemers toelaat even te ontspannen en de sfeer op te snuiven in het centrum van Ieper- is het op zondag opnieuw vroeg dag. De leider na twee wedstrijddagen verlaat op zondag om 6u30 het nachtpark en gezien de periode waarin de wedstrijd gereden wordt zal er van daglicht nog geen sprake zijn. De pretendenten die nog aanspraak maken op de overwinning kunnen dus hun strijd gaan uitvoeren op een regelmatigheidsproef van net geen 30 kilometer in de duisternis… Het tracé houden we strikt geheim en de uitzetters voorspellen er nog mogelijke positiewissels in het klassement!

Het is echter rond 8u30 dat de kijklustigen de deelnemers opnieuw aan het werk kunnen zien. En hoe! Na een servicebeurt in het industriepark van Poperinge volgt -langs de rand van dat servicepark- een zoningproef. De zoning is terug, weliswaar in een kleinere gedaante!

Een volgend hoogtepunt is er, na twee regelmatigheidsproeven op Noord-Franse bodem, te Mesen. Deelnemers krijgen er middenin het centrum de gelegenheid om een proef op afgesloten wegen te betwisten. Smalle en gladde kasseiwegen en enkele chicanes staan alvast op het menu.

Rond 10 uur is het de beurt aan Elverdinge om de karavaan te ontvangen. Terwijl de serviceploegen de wedstrijdwagens klaarstomen voor de twee afsluitende regelmatigheidsritten kunnen de deelnemers in tussentijd genieten van een aangeboden brunch. Nog even op krachten komen om de regelmatigheidsritten van Watou (door zijn hobbelige asfalt misschien wel de meest Ieperse proef van alle proeven) en Hollebeke (met tijdcontrole en start nabij de ‘haarspeld van Hollebeke’!) te betwisten.

Om 13u15 zal de eindwinnaar gehuldigd worden op het podium in het centrum van Ieper en kan de eerste editie de boeken ingaan dankzij een parcours om U tegen te zeggen! Een parcours in de geest van de Ieperse rallygeschiedenis met aandacht voor veiligheid, sfeer, competitie en afwisseling!

You may also like
Ypres regularity: Yves Deflandre ook meester in de regen