In zijn tweede raceseizoen toonde de Abarth 124 rally zich de koning van de R-GT-klasse, met ruim 40 klassezeges in 12 nationale kampioenschappen – de laatste twee nog vorig weekend met het Spaanse duo Alberto Monarri en Rodrigo Sanjuàn in de Rally van Madrid, en het Franse team Nicolas Ciamin en Antony Vilanova in de Rallye du Var – en triomfeert in het Europese R-GT-kampioenschap en de FIA R-GT World Cup.
Het Franse duo Raphael Astier en Frédéric Vauclare in de 124 rally van Team Milano Racing sleepte de FIA R-GT Cup in de wacht door een ongelofelijke 4 van de 5 races te winnen, waarmee ze perfect de sterke prestaties aantoonden van de Abarth, net als de betrouwbaarheid en maturiteit van de wagen.
De Abarth 124 rally monopoliseerde ook het klassement in dat kampioenschap – in feite het “GT-wereldkampioenschap” – met een verbazingwekkende 6 rijders op de 6 hoogste plaatsten. Na de Franse kampioen kwamen respectievelijk op de 2de en 3de plek de Italiaanse rijders Andrea Nucita en Andrea Modanesi. De eerste niet-Abarth was pas op de 7de plaats te vinden.
Luca Napolitano, Head of Fiat and Abarth brand EMEA, zei het volgende over de resultaten in het zopas beëindigde seizoen: “Abarth mag prat gaan op een lange en schitterende traditie in de racerij en rally, en de autosport is een fundamenteel onderdeel van zijn verleden, heden en toekomst. Ik ben trots op de resultaten die dit jaar behaald werden, en wil graag al onze rijders en teams persoonlijk feliciteren die geracet en gewonnen hebben met onze fantastische Abarth 124 rally, en zo belangrijke trofeeën wisten te bemachtigen. Dankzij continue ontwikkeling heeft de Abarth 124 rally snel zijn maturiteit bereikt. In slechts twee seizoenen is hij de te kloppen wagen geworden in de R-GT-klasse, met prestaties, concurrentiekracht en betrouwbaarheid van een uitzonderlijk niveau,” aldus nog dhr. Napolitano. “Abarth beschouwt racen als essentieel om de eigen merkwaarden te koesteren, maar het biedt ook het strengst mogelijke labo om technische oplossingen uit te testen in de lastigste en zwaarste omstandigheden vooraleer ze naar de standaardproductie gaan, om onze klanten wagens te kunnen bieden die veel rijplezier combineren met sterke prestaties en betrouwbaarheid.”
De Abarth 124 rally liet indrukwekkende resultaten optekenen in de zeer competitieve en veeleisende nationale rallykampioenschappen in Europa. Door zijn uitstekende balans, briljante motor en perfecte afstelling maakte hij het zelfs jonge rijders mogelijk van bij het begin uiterst snel en zeer competitief te zijn. Eén voorbeeld is de zeer jonge Franse rijder Nicolas Ciamin, de revelatie van het kampioenschap in zijn land, die erin slaagde verschillende klassementsproeven te winnen achter het stuur van de op de achterwielen aangedreven Abarth 124 in een kampioenschap waarin gemiddeld in elke race zo’n dertig vierwielaangedreven R5-wagens deelnamen. In de Rallye Rouguergue eindigde hij zelfs op een indrukwekkende 5de plaats algemeen.
De andere zeer jonge rijder, de Italiaan Christopher Lucchesi, won het Italiaanse R-GT-kampioenschap met zeges in 4 races. Daarnaast won Simone Tempestini (Italiaan maar met Roemeense licentie) het Europese kampioenschap van de Abarth 124 rally Selenia International Challenge door de roadster met de schorpioen naar de overwinning te rijden in de Rally van Polen en de Rally Liepaja in Letland.
De Abarth 124 rally bleek al even onoverwinnelijk in Spanje, met de Spaanse rijders Alberto Monarri en Rodrigo Sanjuán die de Trofeo de España de Dos Ruedas Motrices (2RM) (Spaanse trofee voor tweewielaangedreven wagens) wonnen in het Campeonato de España de Rallies de Asfalto (CERA) (Spaans rallykampioenschap op asfalt). Uitstekende prestaties waren er ook in Slovenië, waar de Italiaanse rijder Andrea Nucita in de Abarth 124 rally op de derde plaats algemeen eindigde in de Rally Vipavska dolina en Rally Železniki.
In Roemenië behaalde de Abarth 124 rally de derde plaats algemeen in de Rally Harghitei met het Roemeense team Florin Tincescu en Alina Pop, dat dankzij spectaculaire prestaties ook de R-GT-klasse op zijn naam zette in andere Roemeense kampioenschapsraces, in de Rally Brasov, in Transsylvanië, met een uitstekende 4de plek algemeen, en in Aradului en Sibiului.
Nog meer klassezeges waren er in Zwitserland, met Beat en Jeanine Wyssen, die het Critérium Jurassien en de Rally van Lugano wonnen, in Duitsland in de Niedersachsen en Stadt Rallye met het Belgische team Jean Luc Caprasse en Jean Luc Prignon, en in Oostenrijk met de Italiaanse rijder Andrea Maselli, winnaar van de Rallye Weiz en de Wechselland Rallye. De Italiaanse vrouwen Masha Mularo en Paola Valmassoi reden naar de overwinning in de Rally Nova Gorica in Slovenië. In de Tsjechische Republiek behaalden de rijders Martin Rada en Jugas Jaroslav van Team Agrotec-Abarth de zege in hun klasse in de Valašská Rally en de Krumlov Rally, terwijl in Bulgarije de Rally Sliven de overwinning opleverde voor het Roemeense duo Vlad Cosma en Florin Dorca.