De regen en de wind teisterden zaterdag de regio tussen Samber-en-Maas, maar dat verhinderde de 45 bolides, 2CV en C1 samen, er niet van om een stevige finale af te werken. De race ging over zes uur en dat op het Circuit Jules Tacheny dat perfect geschikt is voor dit soort competities.
Het was in moeilijke weersomstandigheden dat de #42 BNLL1 van Laurent Jossieaux en Rudy Coppieters de race won, zonder ooit de leiding uit handen te geven en dat met meer dan een ronde voorsprong op de concurrentie. Na deze laatste afspraak van de 2CV Racing Cup 2018, pakt Laurent Jossieaux de titel in de Challenge 2CVRT voor zijn teamgenoot Rudy Coppieters. BNLL heeft zich dit seizoen weer eens van zijn beste kant laten zien!
In de achteruitkijkspiegels van de #42, was het de #129 FKR1 van Robert Van Gysegem die tweede werd en zo zijn eretitel van ‘Poulidor van de 2CV’ alle eer aandeed en de man is gehecht aan die eretitel! Samen met de jonge Christopher Abrahams reed de voorzitter van de 2CVRT naar het podium na een eerder lange periode zonder… De top 3 van de Finale @ Mettet was voor de Engelsen van Wingrove Racing, met een #voor Peter Dalkin, Matty Cobb en Marc Warghorn.
Het peloton achtervolgers zag de finish op enkele ronden en het was de #8 Phoenix Racing Team van Piette-Hemroulle-Cuvelier die vierde werd, voor de #65 BNLL2 van Crespin-Crespin (3de in de eindrankschikking), de #1 JMCE Racing 1 van Licops-Licops-Lacroix (slachtoffer van nukkige ruitenwissers en even langs de baan geweest), de #14 The Golden Horse van Blaise-Louys-Blaise en de #76 2BR Motorsport van Braun-Schiffers. De #43 Fast Rabbits (Lugens-Courtois) en de #3 Mickey Racing (Berben-Marquet-Marquet) hadden het wat moeilijker in ‘Hybride’, de #61 Meccano Car (Beaudry-Meunier) verdween na 36 ronden.
De #88 Racing Team Gaumais van Patrick Cousin en Karel Dropsy was te sterk in de categorie ‘Proto’, met zege en titel en in de ‘Améliorée’ ging de zege naar de #72 Team Basket Cup van de Fransen Thony Brisse en Yvonnic Gablier, die aan de finish vier ronden meer telden dan de #47 2CV Wet Dream Racing Team van Van Wijmeersch-Van Israel. De #90 2CV van Feu de Brethenoux-Brethenoux-De Well-Bernet, raakte een C1 Racing Cup en werd dus gestuit in zijn race. Jean-Eric Brethenoux en Marc De Well pakten wel de titel in de Challenge 2CVRT en hebben dat erg stevig gevierd!
Rest ons de categorie ‘Classiques’ die in de erg moeilijke omstandigheden van Mettet hun beste beentje hebben voorgezet. De Bretoenen van de #602 BKS, met Romuald Cadot, François Asselborn en Florent Mercier, behaalden een stevige zege voor de #24 TWG Racing Team van Schollart-Mertens en de #40 2CV GTE 40 van Bouche-Bourbonnois-Houdan. De #123 Dutch Dyane Racing Team van Van Koppen-Van Der Goes-Van Der Voort-Van Der Voort kende wat pech en werd vijfde in de categorie… Na heel wat rekenwerk bleek dat voor 10 punten (830 tegen 820 voor Romuald Cadot en François Asselborn), Rob Van Der Voort en Frank Van Koppen kampioen 2018 zouden worden! Omdat deze categorie echt aansluit bij de filosofie van de 2CV competitie, zal de categorie ‘Classique’ nog aan belang winnen en we weten nu al dat er nieuwe wagens gebouwd worden.
De zanger Epolo kwam de prijsuitreiking opwarmen in Mettet en Robert Van Gysegem, Voorzitter van de 2CVRT, maakte de kalender 2019 bekend, met races in Zolder (8 uur met geluid), Magny-Cours (6 Uur), l’Anneau du Rhin (6 Uur), Zandvoort (5 Uur), Francorchamps (24 Uur) en Mettet (6 Uur), en dat voor een totaal inschrijvingsgeld van 8450 euro. Het belooft een mooi jaar 2019 te worden en er volgen nog mooie verrassingen.
Foto’s: Jacques Letihon.