Home > Circuit > VW Fun Cup: spanning ten top in Zolder finale

VW Fun Cup: spanning ten top in Zolder finale

Het is geleden van… 2015. Voor aanvang van de finale van de European VW Fun Cup 2018 is de titel nog niet toegekend. Mathematisch kunnen vijf teams nog dromen van de bekroning bij hun aankomst in de paddock van het Zolder Fun Festival. In realiteit, en zonder een enorme catastrofe, kunnen drie wagens mikken op de titel tijdens de race over acht uur.

Op zondag om 10.20u, wanneer het licht op groen gaat, zal het solide peloton van veertig Dolle Kevers niet talmen om de aanval te openen. Acht uur later zal er misschien een rekenmachine nodig zijn om de kampioenen van dit seizoen 2018 aan te duiden. Het reglement van de European VW Fun Cup voorziet immers een schrapresultaat voor de slechtste uitslag (of twee resultaten van ‘halve’ wedstrijden’). Bovendien wordt er een bonus voorzien in Limburg! Na vier uur racen wordt er immers vijftig procent van de punten van een normale wedstrijd uitgedeeld. Goed voor nog meer spanning tijdens een finale waarin aan spanning sowieso geen gebrek was!

Na de zege in Assen vertrekt de #280 Socardenne by Milo van Kevin Balthazar, Lorenzo Donniacuo, Kevin Caprasse en Christophe Nivarlet weliswaar als topfavoriet. Met 105 punten die op het spel staan en 37 punten voorsprong (rekening houdend met het schrapresultaat), kan het viertal de kat uit de boom kijken en misschien al kampioen worden wanneer na vier uur de eerste punten worden uitgedeeld. Maar in de autosport en de VW Fun Cup is een speling van het lot nooit uitgesloten…
De rijders van #269 Scott – Pharmarome, op dit moment tweede in het kampioenschap, zijn klaar om hun kans te grijpen. Johan Huygens, Pieter Verlinde en Gilles Smits presteren al het hele seizoen bijzonder regelmatig en zullen op een hoogtepunt willen afsluiten, net als de #291 Comtoyou Racing van Dominique Bustin, Maxime Lieutenant, Gilles Verleyen en Sébastien Kluyskens. Die twee wagens hopen een krachtstoot te kunnen neerzetten… maar ook om op het eindpodium van het kampioenschap te staan. De ongelukkigen van de 25 Hours VW Fun Cup komen immers opzetten!

De #44 Jac Motors 1 (Laurent Jaspers-Mathieu Detry-Michaël Leenders) en de #2 DRM Motorsport Autographe (Cédric Bollen-Edouard Mondron-Amaury Richard-Guillaume Mondron) zagen in juli hun titelkansen in rook opgaan tijdens het hoogtepunt van het kampioenschap. Ze hebben dus maar één doel voor ogen: een nieuw succes behalen waardoor ze misschien wel in de top 3 van het kampioenschap eindigen.

Tom Boonen als een van de outsiders

Naast die vijf vanzelfsprekende zegekandidaten, moeten ook enkele andere teams in het oog gehouden worden. We denken uiteraard aan de #888 AC Motorsport (met Fred Bouvy als teamgenoot voor Stéphane Perrin en Simon Tourneur) of de #417 SP Racing (Pascal Raes en Sébastien Incardona krijgen de steun van Martin Leburton, overgestapt van de #888).

Opgelet ook voor de #278 Acome Racing 1 (Manu Nava-Stéphane Charlier-David Doutrepont), die eindelijk de pechduivel hoopt af te schudden, de #299 DRM Motorsport (Rodrigue Gillion wordt bijgestaan en gecoacht door Nico Verdonck) en de #24 Petrolheads (Stephan Talpe en Pol Van Pollaert), terug in de European VW Fun Cup voor de finale. Tom Boonen en zijn teamgenoten op de #114 Clubsport Racing (Philipp Vandewalle, Bram Vanhengel en Olivier Aerts) mogen evenmin onderschat worden. Niet alleen de top 10 tijdens de afgelopen 25 Hours, maar ook het feit dat de gewezen wereldkampioen wielrennen het circuit kent als zijn broekzak, kan een troef blijken.
Leuk ook is de terugkeer in competitie van Christian Lefort, voormalig deelnemer aan de 24 Uur van Le Mans, die een team zal vormen met zijn zonen Julien (ex-kartrijder van hoog niveau) en Antoine op de #399 DRM. Over karting gesproken, drie Belgische Kampioenen maken komend weekend hun opwachting. Als kersvers kampioenen in het Belgian Indoor Karting Championship zullen Paul Theysgens en Arnaud Teuwen een team vormen met Kris Cools (voor de tweede keer kampioen in zijn categorie) en Jean-Luc Heymans op de #78 BIKC by DRM. Karting Eupen schrijft op zijn beurt de #297 in voor de winnaars van zijn competitie: Logan Sougné, Geert Windels en Stéphane Devos, die worden omkaderd door Régis Bovy.

Pure: drie kandidaten voor een eerste titel

De Pure-categorie (voor rijders die alleen in de VW Fun Cup hebben gereden) heeft dit jaar voor het eerst zijn eigen kampioenschap, met een titelstrijd tot het bittere einde. Drie teams kunnen het palmares van het nieuwe kampioenschap openen, en met amper twintig punten verschil zal de strijd misschien nog heviger worden dan die in het algemeen klassement. De #255 DZ Racing by Acome van Sébastien Dorkel, Amine Zeghouani en Jean-Luc Vandormael leidt de dans, voor de #4 Acome Racing van Nicolas Fedorenko, Anthony Rosa en Gilles Piron. Met 5,5 punten verschil tussen die twee trio’s is alles nog mogelijk. De #281 ACM – Cash Converters van Arnaud Quédé, Benoit Arnaudet en Sébastien Morel zit in een achtervolgende positie en heeft dus geen keuze: zelf een perfect parcours afwerken en hopen dat de twee leiders niet te veel punten sprokkelen.
In de Evo2-cateogrie (TDI-motor) komen de #227 JUSI Racing (Jurgen Vermeulen-Linus Christiaens-Maik Barten) en de #254 SGRT.be (Kurt Bultynck-Raphaël Makowcynski-Simon Lurkin-Yehann De Wachter-Axel Vanoosthuyse) tegen elkaar uit in een duel voor de titel. Op Circuit Zolder, waar het koppel goed van pas zal komen, kunnen die teams op zondagavond misschien wel pronken met een top 10-plaats?

Biplaces: opnieuw Carpass LRE by DRT tegen Monster by Milo!  

Bij de Biplaces wordt er uitgekeken naar een duel. Het is bijna een gebruikelijk duel, tussen de #365 Carpass LRE by DRT en de #342 Monster by Milo, de twee teams die alle titels hebben veroverd sinds 2014. Aan de leiding van het kampioenschap staan Stéphane Lémeret, Miguel Coppieters, Gautier Engisch en Philippe Reynens, die mikken op een derde titel na de successen van 2014 en 2017. Francis Plunus en Eric Jardon zijn terug aan het stuur van #342 en weten dat het geen gemakkelijke opdracht wordt om een kloof van zeventien punten dicht te rijden. Maar, eens te meer, moet de wedstrijd gereden worden en met zeven teams bij de Biplaces zouden enkele scherprechters zich tussen de titelkandidaten kunnen nestelen. We denken aan de #372 Debersaques Racing by DDS (Maxime Debersaques-Yves Debersaques-Charly De Munter), de #330 Lisalux Racing 1 (Stéphane Loesel-Maxime Lacrosse) of de #378 Nitro 44 by Acome Racing (Tim Sommerlath-Reiner Weisshaupt-Michaël Hansen).

Met een aankomst bij valavond, gevolg van de verandering van het uur, en onzekere weersomstandigheden, lijkt het Zolder Fun Festival een ultiem vuurwerk te worden om dit boeiende seizoen 2018 in schoonheid af te sluiten.

(persbericht)

 

Kampioenschap: 1. #280 Socardenne by Milo (360,5), 2. #269 Scott-Pharmarome (323,5), 3. #291 Comtoyou Racing (314,5), 4. #44 Jac Motor (312), 5. #2 DRM Motorsport Autographe (296,5)…
Kampioenschap Biplaces: 1. #365 Carpass LRE by DRT (334), 2. #342 Monster by Milo (317), 3. #372 Debersaques Racing Team (266,5)…
Kampioenschap Pure: 1. #255 DZ Racing by Acome (355), 2. #4 Acome Racing 2 (349,5), 3. #281 ACM-Cash Converters (333,5)…

 

You may also like
25 Hours Fun Cup: door de lens van Roel Ramaekers
VW Fun Cup: Belgium Back On Track
E-circuit: een spectaculair format voor de VW e-Fun Cup
VW Fun Cup: de VW Fun Cup powered by Hankook ziet mogelijkheden vanaf 8 juni