Home > #Hoofdnieuws > De stand van zaken: autosport en politiek

De stand van zaken: autosport en politiek

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Vorige zondag trokken we met z’n (bijna) allen naar de stembus. Lokale verkiezingen. En dat heeft ook in de autosport zijn belang. Toelatingen voor rally, slalom, rittensport, uitbatingsvergunningen en milieuvergunningen: ze worden uitgereikt door lokale besturen.

Ik ken tamelijk goed de volgende burgemeester en ik zal wel eens goed woordje doen voor de rally”, lacht Patrick Lansens, burgervader van Koekelare waar het komende weekend de Hemicuda Rally doorgaat. Uiteraard volgt Lansens zichzelf op nadat de sp.a in de gemeente de volledige meerderheid haalde. Een socialist dus, met een hart voor de rally. In autosportkringen worden de begrippen ‘socialist’ en autosport meestal niet in dezelfde zin genoemd. Maar kijk: ze bestaan dus absoluut zeker!

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

We willen Koekelare steeds meer op de kaart zetten als een bruisende en levendige gemeente waar altijd wel iets te beleven is, ook op sportief gebied. Rally is daarbij een diversificatie die we kunnen aanbieden. De organisatie heeft in het verleden ook al iets bewezen, ze zijn hier al voor de 19de keer te gast en dat het zolang duurt betekent dat de organisatie telkens vlekkeloos verliep. Er is ook een grote evolutie gebeurd op het gebied van veiligheid. De burgemeester draagt hierin een grote verantwoordelijkheid. Streng maar rechtvaardig zijn wij. En dat is ook goed want dat is de beste garantie voor een volgende organisatie!”, aldus Patrick Lansens.

 

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

De grote zorg

Ook voor de rest ziet het er goed uit voor de regionale autosport in Vlaanderen. Maken we ons ook ergens zorgen over? Ja, toch ook. In Ieper bijvoorbeeld werd de algemene meerderheid van CD&V burgemeester Jan Durnez weggevaagd. Ze vallen terug van 21 naar 10 zetels en zullen waarschijnlijk steun moeten zoeken bij de lijst Open Ieper, al lijkt het programma van die partij wel aan te sluiten bij de organisatie van een “Ypres Rally”.

Anders is het in Maasmechelen waar CD&V dan wel in de meerderheid blijft in gemeente en provincie maar waar het verontrustende eindrapport over de ‘verankering van het park Hoge Kempen’ (gepubliceerd in september, vorige maand nog maar dus!) lijkt te alluderen op een “uitdoofscenario” nu de milieuvergunning van het rallycrosscircuit in 2019 afloopt. De commissie schuift vooral het ‘geringe maatschappelijke draagvlak’ als belangrijkste tegenargument naar voren. Het laatste woord is in dit ingewikkelde dossier nog niet gezegd en we komen er zeker nog eens op terug.

De positieve noot

Maar eindigen we toch met al het goede nieuws, om aan te tonen dat de politiek niet altijd de grote boeman hoeft te zijn voor de liefhebbers van de autosport. Een kleine greep uit de gemeenten die van belang zijn voor de autosport in Vlaanderen. Er zijn uiteraard nog meer burgemeesters en schepenen die rally en recreatieve autosport goedgezind zijn (Wervik, Oostrozebeke, Rijkevorsel, Wuustwezel, Wingene, Ronse, Torhout…). Zij zullen waarschijnlijk ten gepaste tijd aan bod komen.

In Staden blijft VLD’er Francesco Vanderjeugd, ooit de jongste burgemeester van het land, een supporter van de Rally van Staden, zijn partijgenoot Vincent Van Quickenborne lijkt garant te staan voor de verdere organisatie van de 6u van Kortrijk, in Moorslede won burgemeester (en zelf rallyrijder) Ward Vergote met zijn coalitielijst VISIE en in Gingelom breidt burgemeester Charles Moyaerts zijn meerderheid uit met de lijst sp.a-goesting. In Arendonk blijft NV-A aan de macht en haalde Kristof Hendrickx de voorkeurstemmen binnen. Goed nieuws waarschijnlijk voor de uitbreiding van het Glosso rallycrosscircuit?

(foto’s: W. Bouchez/CC0)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]