Home > Industrie > Twee rasatleten komen de Porsche Panamera-familie uitbreiden

Twee rasatleten komen de Porsche Panamera-familie uitbreiden

Porsche heeft twee extra sportieve modellen toegevoegd aan zijn Panamera-gamma. Met het aanzienlijke vermogen van de vierliter V8-biturbomotor (338 kW/460 pk), de extra dynamische onderstelregeling inclusief luchtophanging met driekamertechnologie, en elk met eigen unieke design- en uitrustingselementen bieden de Panamera GTS en Panamera GTS Sport Turismo een uniek, prestatiegericht geheel. Zo is het Sport Design-pack met zwarte koetswerkelementen en grote inzetstukken in alcantara in het interieur hier standaard voorzien. Bovendien heeft Porsche zijn portfolio aan comfort- en rijhulpsystemen voor het complete Panamera-gamma uitgebreid met onder meer een head-updisplay dat verschillende configuratiemogelijkheden biedt.

Emotie en efficiëntie: V8-motor met 460 pk en een sportuitlaat

Het hart van de beide nieuwe Panamera GTS-modellen wordt gevormd door een vierliter V8-motor met een vermogen van 338 kW (460 pk) en een maximumkoppel van 620 Nm. Die staat, in combinatie met de standaard sportuitlaat, garant voor een tot de verbeelding sprekende sound en rijervaring. De biturbomotor, die voorzien is van een benzinepartikelfilter, doet het 15 kW (20 pk) en 100 Nm beter dan zijn voorganger en stuwt de Panamera GTS en Panamera GTS Sport Turismo, in combinatie met het standaard Sport Chrono-pack, in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u. De twee modellen halen een topsnelheid van respectievelijk 292 en 289 km/u. Vermits het vermogen via de PDK-versnellingsbak met 8 verhoudingen en dubbele koppeling aan het Porsche Traction Management (PTM) wordt doorgegeven, is er geen onderbreking van de aandrijvingskracht. Hun uitzonderlijke prestaties vertalen de beide modellen in een bescheiden verbruik van slechts 10,3 l/100 km (Sport Turismo: 10,6 l/100 km). De CO2-uitstoot bedraagt 235 g/km (Sport Turismo: 242 g/km).

Prestaties en comfort: sportonderstel met luchtophanging met driekamer-technologie

De ophanging, die ontworpen werd om het sportieve talent van de Panamera GTS-modellen in de verf te zetten, komt indrukwekkend dynamisch voor de dag. De adaptieve luchtvering met driekamertechnologie is hier standaard wat uitmondt in een soepele controle en het ideale spectrum voor de veerafstelling. Het sportonderstel van de twee GTS-modellen ligt 10 millimeter lager terwijl de Porsche Active Suspension Managementfunctie (PASM) een nog sportievere afstelling meekreeg. Het resultaat? Buitengewone laterale rijdynamiek. Ruim bemeten remmen (390 millimeter vooraan, 365 millimeter achteraan) geven een uitmuntend vertragingsvermogen.

Die opvallende GTS-look: Sport Design-pack met zwarte accenten

In vergelijking met die van hun voorganger kreeg de basisuitrusting van de nieuwe Panamera GTS-modellen een flinke upgrade op een aantal vlakken. Het Sport Design-pack met een nieuwe zwarte neuspartij, een zwarte afwerking onderaan de achterbumper en een veelvoud aan donkere elementen zetten zijn atletischere uiterlijk in de verf. Standaard staan de GTS-modellen op Panamera Design-velgen van 20 duim. De binnenzijde wordt gekenmerkt door verscheidene elementen in zwart alcantara en geanodiseerd aluminium. Verder omvat het standaardpakket ook nog een verwarmbaar multifunctioneel sportstuur met schakelhendels en alcantara afwerking alsook de Connect Plus-module die toegang biedt tot een brede waaier aan digitale diensten. Met het optionele GTS-interieurpack kunnen bestuurders hun auto personaliseren met allerhande designelementen zoals een toerenteller, designnaden en contrasterende GTS-logo’s in Carmine Red of Crayon.

Een première voor de Panamera: head-updisplay met talrijke configuratiemogelijkheden

De GTS-modellen pakken uit met exact dezelfde vernieuwingen als de tweede generatie Panamera. Denk maar aan de digitale Porsche Advanced Cockpit, rijhulpsystemen zoals het Porsche InnoDrive inclusief adaptieve cruisecontrol en de optioneel beschikbare achterwielsturing. Daarnaast pakt de GTS nog uit met een feature die nieuw is voor het hele Panamera-gamma: het head-updisplay. Dit display kan door de bestuurder geconfigureerd worden en projecteert alle relevante informatie in kleur rechtstreeks in het gezichtsveld.

Nog meer geschikt voor dagelijks gebruik: de eerste Panamera GTS Sport Turismo ooit

Zoals de Porsche-traditie het wil staat GTS voor Gran Turismo Sport. De eerste sportwagen voor de openbare weg van Porsche, de 904 Carrera GTS, werd een hele tijd terug gelanceerd, in 1963. Hij bracht toen de race-technologie naar de openbare weg. Na de 904 Carrera GTS volgden de 924 GTS en de 928 GTS, die hetzelfde concept in de jaren 80 en 90 van de 20ste eeuw gestalte gaven. In 2007 wordt het GTS-label nieuw leven ingeblazen met de Carrera GTS. De eerste generatie van de Panamera GTS volgde dan in 2001 en werd aanvankelijk enkel aangeboden als sportieve berline. Vandaag is de nieuwe Panamera GTS ook beschikbaar als Sport Turismo. Met een grote kofferklep, een lage laaddrempel, meer bagagevolume en een 4+1-configuratie voldoet de nieuwe GTS-afgeleide op basis van het modeljaar 2017 aan de hoogste eisen voor dagelijks rijplezier terwijl hij tegelijkertijd buitengewone prestaties neerzet.

De nieuwe GTS-modellen kunnen vanaf nu besteld worden. In België is de basisprijs voor de Panamera GTS vastgelegd op 142.513,80 EUR inclusief btw. De Panamera GTS Sport Turismo is beschikbaar vanaf 145.417,80 EUR.

You may also like
IMSA Sebring 12: Porsche krijgt grotere luchtinlaat
Porsche Sprint Challenge Southern Europe: Benjamin Paque vicekampioen
24H Series Mugello: bijna 50 inschrijvingen
Porsche Carrera Cup Benelux: Hans Weijs Motorsport doet zijn intrede