In het landschap van de Belgische autosport bezet de VW Fun Cup nu al meer dan twintig jaar een vooraanstaande positie. En dat is geen toeval! De verhouding tussen budget en plezier is dan ook een van de grootste voordelen van de European VW Fun Cup. De ervaringen achter het stuur van de VW Fun Cup Evo3 (tweelitermotor van 175 pk, sequentiële versnellingsbak), de beperkte kosten en de kans om de concurrentie te bekampen met gelijke wapens, het zijn nog enkele voorbeelden uit een lange lijst troeven die de formule rijk is.
In de loop der jaren is de competitie het slachtoffer geworden van haar succes. Oorspronkelijk werd de discipline gecreëerd voor amateurrijders en debutanten, maar het niveau bleef stijgen. Die vaststelling geldt de afgelopen seizoenen nog meer, met de komst van rijdersteams die enkel bestaan uit erg getalenteerde jongeren en de dominantie van amper een handvol wagens.
Uiteraard is het een goede zaak dat de European VW Cun Cup duidelijk wordt beschouwd als een springplank voor jonge rijders, die er hun talenten kunnen tonen, maar het risico bestaat dat de snelle amateurrijder gedegouteerd geraakt. Om het voortbestaan van de competitie te verzekeren, had Kronos Events de plicht om te reageren. Na overleg met talrijke acteurs van de VW Fun Cup, die allen hebben geaccepteerd om hun persoonlijke belangen opzij te schuiven voor het welzijn van de formule op lange termijn, stelt Kronos Events vandaag met veel fierheid zijn toekomstvisie voor.
Vanaf 2019 slaat de European VW Fun Cup dus een nieuwe weg in, door de kaviaar van de VW Fun Cup te categoriseren als ‘Top Guns’. Die rijders – bepaald door een comité van onafhankelijke experts – blijven uiteraard welkom, maar kunnen binnen dezelfde bemanning niet langer aan elkaar gekoppeld worden: in een team van minimaal drie rijders wordt voortaan slechts één ‘Top Gun’ toegelaten.
In de wetenschap dat de regel voor de rijbeurten (maximaal één stint verschil tussen de rijders van hetzelfde team) voortaan van toepassing zal zijn voor het volledige wedstrijdweekend, wordt de rijtijd van die ‘Top Guns’ de facto beperkt. De enige uitzondering geldt voor de 25 Hours VW Fun Cup, waar twee ‘Top Guns’ worden toegelaten in teams met minimaal vier rijders, met een beperkte rijtijd van dertien uur voor die twee ‘Top Guns’.
Een laatste verduidelijking: de ‘Top Gun’-rijders en de anderen worden gecategoriseerd voor het volledige jaar. Wanneer er getwijfeld wordt, kan een rijder onder observatie worden geplaatst om na één race definitief geklasseerd te worden.
“We hadden de plicht om te reageren om het voortbestaan en de toekomst van de European VW Fun Cup te garanderen”, legt Marc Van Dalen, CEO van Kronos Events, uit. “We hebben geluisterd naar de spelers en hebben de tijd genomen om met vele mensen te werken aan dit project, waarvan we overtuigd zijn dat het een warm onthaal zal krijgen. De bedoeling is om meer teams te krijgen die kunnen winnen en de gezelligheid te behouden waar we bekend om staan. Op dit moment is die regel niet van toepassing op de Biplaces, waar de doelstelling vooral blijft om passagiers van de race te laten proeven. De Biplaces blijft met andere woorden een marketingmiddel. Met deze formule zullen de gentlemendrivers hun plaats terugvinden… en kunnen we ons deze winter aan een boeiende transferperiode verwachten!”
Voorlopige lijst met ‘Top guns’
Vincent Abril, Kevin Balthazar, Cédric Bollen, Frédéric Caprasse, Kevin Caprasse, Stefano Comini, Tom Coronel, Hugo De Sadeleer, Sam Dejonghe, Grégoire Demoustier, Mathieu Detry, Lorenzo Donniacuo, Yann Ehrlacher, Alain Ferté, Fabrizio Gollin, Martin Leburton, Michael Leenders, Gilles Magnus, Maxime Martin, Lonni Martins, Julien Ménard, Edouard Mondron, Guillaume Mondron, Amaury Richard, Grégory Servais, Maxime Soulet, Nico Verdonck, Frédéric Vervisch