Home > Industrie > Jaguar XE SV Project 8 vestigt nieuw snelheidsrecord

Jaguar XE SV Project 8 vestigt nieuw snelheidsrecord

Jaguars XE SV Project 8, die presteert op het niveau van supersportwagens, heeft zopas zijn status van ‘s werelds snelste vierdeursberline bevestigd door een nieuw ronderecord te vestigen. Met piloot Randy Pobst aan het stuur legde de 600 pk sterke en 320 km/u snelle berline met weghomologatie de 3,6 kilometer lange WeatherTech Raceway Laguna Seca af in 1 minuut en 37,54 seconden – bijna een seconde sneller dan het vorige record voor productieberlines.

Als extreemste Jaguar ooit gebouwd, is de XE SV Project 8 een berline met de prestaties van een echte supersportwagen. De ingenieurs van Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations hebben de auto geperfectioneerd op enkele van ‘s werelds meest sensationele circuits, waaronder de befaamde Nordschleife van de Nürburgring in Duitsland. Vorig jaar haspelde de XE SV Project 8 een ronde van het 20,7 kilometer lange circuit af in een recordtijd van 7 minuten en 21,23 seconden.

Elk van de 300 handgebouwde Project 8-exemplaren komt als een standaard ongelakt XE- koetswerk aan bij het Technisch Centrum van Special Vehicle Operations in Coventry. Dat wordt vervolgens aangepast om plaats te bieden aan de speciaal afgestelde 5.0 B8- compressormotor en een specifiek achterdifferentieel.

In tegenstelling tot de meeste hoogperformante productieberlines wordt de vierwielaangedreven XE SV Project 8 voorzien van echte racetechnologie, zoals keramische wiellagers in F1-stijl, een regelbare rijhoogte en een regelbaar camber.

De voorste en achterste spatborden worden verbreed om plaats te bieden aan grotere en bredere velgen die nodig zijn omwille van de grotere remmen. Het vermogen van de V8 wordt op de weg overgebracht door vier Michelin Pilot Sport Cup 2-banden en een Quickshift-achttrapsautomaat van ZF, die de auto in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u stuwt en een topsnelheid van 320 km/u geeft.

Om dat prestatieniveau te halen, onderging de auto ook ingrijpende aanpassingen op het vlak van aerodynamica en ophanging, inclusief een ‘Track’-modus voor een maximale neerwaartse druk en andere verbeteringen wat de respons van de demping, de gasklep en het stuur betreft.

De Project 8 is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: het standaardmodel met vier zitplaatsen is uitgerust met Jaguars nieuwste Performance-zetels met magnesiumframe en een sterk gecontourde rugleuning om de ondersteuning te maximaliseren. Het optionele Track Pack vervangt de achterbank door twee lichte racekuipjes uit koolstofvezel, met een vierpuntsharnas dat is bevestigd aan de halve rolkooi.

De prijzen voor deze Project 8 starten vanaf 185.000 euro. Indien interesse

You may also like
Formula E Diriyah: Sam Bird snelste tijdens eerste vrije training
Formule E testdagen: Günther opnieuw bovenaan
Formule E: Jaguar I-PACE eTrophy verdwijnt van de kalender na dit seizoen
In een notendop: samen strijden tegen het coronavirus