Home > Electric > Omloop van Vlaanderen: de e-Rally is niet dood!

Omloop van Vlaanderen: de e-Rally is niet dood!

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Vorig jaar lanceerden de organisatoren van de Omloop van Vlaanderen iets gedurfd: een e-Rally. Het hoongelach verstomde toen duidelijk werd dat er toch 11 inschrijvingen waren (meer dan het Junior veld in de BK wedstrijden!) en met de betrokkenheid van toch enkele lokale dealerships.

Een voortzetting dan van het succes met een editie 2018? Wel…neen. Er zijn wellicht verschillende redenen aan te halen maar de e-Rally kwam dit seizoen niet van de grond in Roeselare met de magere inschrijving van 3 wagens.
Een samenloop van omstandigheden“, vertelt Christoph Seynaeve, ondervoorzitter van de KAMV en bezieler van de e-Rally in de Omloop van Vlaanderen. “Er waren dit jaar heel wat zaken gaande. We kregen een nieuw bestuur, er was een interen taakverdeling. Ik zou mij normaal aantrekken van de e-Rally maar door privézaken kon ik er onvoldoende tijd aan besteden. Bovendien veranderden een aantal concessies van eigenaar hier in de streek, bijvoorbeeld Skoda en Toyota.

We hadden aanvankelijk wel meer deelnemers“, vervolgt Seynaeve, “maar die haakten vlak voor de wedstrijd af. Deze editie wilden we het, op vraag van de concessiehouders zelf, wat boeiender maken. Zo gingen we voor een gemiddelde van 59.9 km/u, met helm (!) en volgden we de drie lussen van de rally op zaterdag, in plaats van twee lussen zoals vorig jaar. Dat had zijn gevolgen op het tijdschema en op de laadtijden. Enkele dealers haakten af toen ze de timing zagen omdat ze meenden dat hun wagens niet tijdig zouden opgeladen worden.

Derde editie nu al in de maak

Los van de perikelen van deze editie kregen we veel positieve respons, zowel van de stad Roeselare als van de provincie West-Vlaanderen. Zij stonden volledig achter het evenement. De e-Rally zal dus verder gaan. Er komt een derde editie! Er zit nu al veel “in de pijplijn”, veel zaken die we zullen veranderen en veel nieuwe punten op de agenda. Er zal een verantwoordelijke komen voor de e-rally. We gaan de contacten met de dealers en concessiehouders verstevigen. Zij zullen opnieuw betrokken worden bij deze e-Rally waarbij hun klanten en producten in de kijker zullen komen. Meer kan ik daar niet over zeggen nu, we reserveren de verrassing voor de constructeurs.“, aldus Seynaeve.

De uiteindelijke winnaars van deze tweede editie werden uiteindelijk Jan Verschaeve en Joan Devolder in de Audi Q7 E Tron.

(foto’s: Electric Motorsport Team/credit: E. De Temmerman)

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Kia Niro Plug In Hybrid

Een van de deelnemende dealers, en een adept van het eerste uur voor de elektrische wagens, is Kia Roeselare. Ook deze editie zetten ze weer een wagen in voor het duo Filip Dewulf en Kurt Maes. Het duo keek lijdzaam naar de zwak bezette deelnemerslijst.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/09/duo-bij-auto-Foto-E-De-Temmerman.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Dit initiatief heeft zeker toekomst. Hopelijk wordt hier werk van gemaakt en kan de E Rally overleven“, wenst Kurt Maes.
Over de nieuwe Kia is het team alvast tevreden. De 140 pk in combinatie met de elektromotor zorgen voor een
vlotte rijstijl, naast het comfort en de stilte binnenin.

Gebrek aan laadtijd maakt ons minder uit“, verduidelijkt Kurt. “Met de hybride kunnen wij verder op benzinemotor. De omschakeling tussen de elektro en benzinemotor gaat geruisloos en je merkt er niets van. Bij sportief rijden, mag het koppel onderin wat beter en mogen de zetels iets meer zijdelingse steun bieden. De wegligging is neutraal gezond te noemen en heeft zeker geen last van teveel overhellen in bochten. Ook de besturing is voldoende licht, maar toch nog precies. Maar een geslaagde combinatie, is het zeker.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
BRC Omloop: zaterdag door de lens van Lorenz
BRC Omloop: de vrijdag door de lens van Lorenz
BRC Omloop: de shakedown door de lens van Lorenz
BRC: Omloop van Vlaanderen dag 1 in beeld