Home > Industrie > Skoda onthult Vision RS

Skoda onthult Vision RS

Met de première van het Škoda Vision RS-concept tijdens de Paris Motor Show 2018 gunt Škoda een eerste blik op een compact model voor de toekomst en zet het meteen de toon voor de volgende designfase van zijn sportief RS-gamma.

Nog voor de wereldpremière in oktober toont het Tsjechische merk ontwerptekeningen die een eerste blik gunnen op deze dynamische conceptwagen. Zelfs de abstracte tekeningen onthullen dat het bij deze conceptauto in grote mate draait rond aerodynamica. De voorzijde is strak afgelijnd. Met zijn smalle koplampen laat hij een heel dynamische indruk na. De achter-zijde wordt gedomineerd door een diffusor en een aerodynamische geoptimaliseerde dakspoiler. De Škoda Vision RS is 4.356 millimeter lang en 1.810 millimeter breed. Hij is slechts 1.431 millimeter hoog en heeft een wielbasis van 2.650 millimeter. Met features die duidelijk naar de racerij verwijzen geeft deze auto een voorsmaakje van de volgende designfase voor de prestatiegerichte RS-modellen terwijl hij voortbouwt op 117 jaar Škoda -motorsporttraditie. De RS-typebenaming werd in 1974 voor het eerst geïntroduceerd op de 180 RS en 200 RS-rallymodellen. Na het succes van de 130 RS was de typebenaming wereldwijd bekend. Sinds 2000 wordt ze gebruikt om de prestatiegerichte versies van verschillende Škoda  -modellen aan te duiden.

Exclusieve look achter doorgaans gesloten deuren

Škoda Design is gevestigd in een villa uit 1890 aan de oevers van de Jizera-rivier in de Česana-buurt van Mladá Boleslav. Ze maakt deel uit van het vooruitstrevende en streng bewaakte Škoda Auto Technology Centre dat in 2008 naar Česana verhuisde en in 2015 nog werd vernieuwd. Hier komen de technologie van de toekomst en traditie samen in een idyllische omgeving om zo een heel speciale sfeer te genereren die bevorderlijk is voor creatief werk. Van hieruit ontwikkelt hoofddesigner Oliver Stefani, samen met 150 werknemers uit 26 landen, de Škoda -designtaal van de toekomst. De villa was ooit nog de privéwoonplaats van textielfabrikant Franz Hiller. In de loop van de 19de eeuw werd op deze site eerst textiel geproduceerd. De onderdelenproductie voor Škoda -voertuigen ging hier pas halverwege de 20ste eeuw van start.

(persbericht)

You may also like
BRC 2023: Jos Verstappen en Renaud Jamoul met Skoda
Arctic rally: plezier op ijs en sneeuw, met onder meer ex-F1-winnaar Heikki Kovalainen
Industrie: SKODA lijdt onder de coronacrisis, dat tonen de cijfers van het eerste kwartaal aan
Wat doet Sébastien Bedoret in corona-tijden?