Home > Industrie > Autoworld: 40 jaar BMW M1

Autoworld: 40 jaar BMW M1

In afwachting van de belangrijke eindejaarstentoonstelling ‘Porsche 70 Years’, viert het Autoworld museum in Brussel in het najaar twee verjaardagen: 70 jaar Land Rover in september en 40 jaar BMW M1 in oktober. Voor beide verjaardagen worden een twaalftal wagens tentoongesteld.

In de jaren zeventig was BMW opgeklommen tot het premium-segment. Het Beierse merk droomde van een eigen sportwagen die de concurrentie zou kunnen aangaan met de tenoren in het supersportwagen-segment. BMW was reeds zeer succesvol in de tourwagen-races, dus moest die nieuwkomer ook ingezet kunnen worden op het circuit. Voor homologatiedoeleinden dienden er minimaal 400 stuks van de straatversie worden gebouwd. De voorloper van de BMW M1 was de BMW Turbo met vleugeldeuren en middenmotor, ontworpen door Giugiaro en zijn bedrijf Ital Design.

Er werd getwijfeld tussen een acht- of twaalfcilinder motor. Uiteindelijk werd ervoor gekozen de bestaande M30 3,5 l zescilinder als basis te gebruiken. Er werd een nieuwe cilinderkop ontwikkeld, een mechanische benzine-inspuiting gemonteerd en een droge-carter smering voorzien. Aanvankelijk zou met Lamborghini worden gewerkt voor de productie, maar dat merk was in moeilijkheden geraakt en daarom werd op carrosseriebedrijf Bauer beroep gedaan voor de eindmontage. Er werden tot 1981 slechts 453 M1 straatversies geproduceerd. Daarvan werden er 20 omgebouwd voor het BMW M1 Procar kampioenschap. Hij groeide uit tot een iconische auto, en is één van de meest zeldzame modellen uit de BMW geschiedenis.

In oktober zullen een tiental van deze M1’s, waaronder enkele straatversies, maar ook diverse competitiemodellen, in totaal een tiental auto’s worden tentoongesteld.

(persbericht)

You may also like
Industrie: maandag opent Autoworld opnieuw
Autoworld Brussels: 100 jaar Bentley
Autoworld: 70 jaar Landrover