[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]
Terwijl de motoren van de MotoGP stil bleven in Silverstone, waren de oude gloriën wel aan het werk op het prachtige stratencircuit van Gedinne. Gedinne heeft een lange geschiedenis achter de rug van snelheidswedstrijden en dit weekend was er reeds de 13de uitgave van de ‘Belgian TT’.
Deze naam is echt niet gestolen en dichter bij de sfeer van de echte TT kan men op het vasteland niet komen. Heel veel ambiance, zeer goede organisatie (timing was perfect!) en een veeleisend en snel circuit zijn maar een paar raakpunten met de TT. Maar ook de nabijheid van de toeschouwers, het gemoedelijke karakter van het geheel en de toegankelijkheid tot de piloten die uit heel Europa op het evenement afkomen maken de organisatie uniek in België. Terwijl de klassieke motoren er ook racen en niet enkel paraderen.
Dat maakt dat bij echte motorliefhebbers dit evenement minstens één keer moet bezocht worden. Merken als Norton, Triumph, Ducati zijn gemeengoed, maar in hoeverre zijn Ariel, Excelsior, Paton dat bij de doorsnee liefhebber? Dan hebben we het nog niet over allerlei vooroorlogse motoren maar ook (race)zijspannen met uiteenlopende motorisaties, van de populaire BMW’s tot een uniek HD span. Een weekend is echt te kort om alles te bekijken.
Op menselijk vlak zijn er ook uitzonderlijke verhalen te rapen, gaande van Herman Verboven die op 63-jarige leeftijd nog steeds zeer snel is en dus ook reeksen wist te winnen met zijn Paton (een Italiaanse GP motor die ook nog eens betrouwbaar blijkt te zijn) tot een Brits koppel 80-plussers die met hun Gilera zijspan een paraderonde reden. Een opmerkelijk detail: de dame hield zich in haar actief leven bezig met het onderhoud van de juwelen van de Queen..). Een moeder die begint te racen in 2013 en het virus doorgeeft aan haar 16-jarige zoon. Beiden hetzelfde podium delen is minstens een even unieke prestatie.
Een bedankje…
Een speciale vermelding mag er gerust zijn voor de 40 (!) vrijwilligers die 2 weken voor de race al aanwezig zijn om het circuit helemaal klaar te maken. Alleen al het plaatsen van de vele duizenden strobalen is een titanenwerk. Na de race rest er dan nog een week werk voor deze mensen om alles terug in de normale staat te brengen.
Ook veel racepiloten offeren hun vrije tijd op om mee te helpen bij de opbouw of afbraak. Door deze inzet kunnen we hopelijk nog jaren genieten van dit evenement. Gelukkig is de dag veilig verlopen met uitzondering van de voorlaatste race waar een tussenkomst van een medische helikopter noodzakelijk was. De rijder was bij volle bewustzijn maar zou breuken hebben opgelopen.
Het publiceren van alle reeksen (en groepen) zou ons te ver leiden maar alle uitslagen en details kunnen bekeken worden op http://www.chronolux.net/classements/2018/GEDINNE%20CLASSIC/index.htm
(tekst & foto’s: Y. Anssens)
[/et_pb_text][et_pb_gallery _builder_version=”3.19.9″ gallery_ids=”32989,32986,32985,32987,32988,32990,32991,32984″ fullwidth=”on” db_image_max_width_tablet=”51″ db_image_max_height_tablet=”501″ db_image_row_spacing_tablet=”51″ db_image_object_fit=”initial” hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” db_image_center_titles=”left” auto=”on” auto_speed=”3000″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]