Home > Circuit > Zolder 24: De strijd in Belcar 4 en 5 – Oom en neef Werckx bij JJ Motorsport

Zolder 24: De strijd in Belcar 4 en 5 – Oom en neef Werckx bij JJ Motorsport

De 24 Uur van Zolder, dat is niet enkel de strijd tussen de dikke Porsche 911 en de prototypes. Het is ook een mooi veld toerwagens in de Belcar 4 en Belcar 5, twee klassen die Autosportwereld.be niet vergeet. In Belcar 5 vinden we bij JJ Motorsport een unieke tandem terug. Oom Guido Werckx is toe aan zijn tiende 24 Uur van Zolder, neef Tom Werckx staat voor de eerste keer aan de start.

De twee kennen elkaar door en door. Ze hebben dagelijks contact, zowel als buren als in het familiebedrijf waar ze beiden werken. Toch worden ze elkaar niet beu, integendeel, zeker nu zijn ze een hecht team. “Ik kan altijd bij hem terecht voor raad, het is fijn om met die steun aan de start te komen”, aldus Tom. Guido merkt wel op dat hij niet constant Tom wil overladen met info. “Ik kan hem wel zeggen hoe hij de bochten moet aansnijden, maar uiteindelijk moet hij toch zijn eigen race rijden. Hij moet zelf zijn weg zoeken want iedere piloot is anders.”

Dit weekend is alvast een mooie kans voor Tom, die voor zijn eerste 24 Uur van Zolder staat. “De opbouw naar het weekend verliep vlot, zonder al te veel stress. Nu we dichter bij de start komen beginnen die zenuwen wel wat te komen, maar ik kijk er vooral naar uit.”

Ook Guido kijkt uit naar de start, hij zit al aan zijn tiende editie. Een persoonlijk hoogtepunt was voor hem een zesde plaats in de eindstand en een derde plaats in de klasse, vooral de manier waarop was memorabel. “Op een half uur van het einde moesten we normaal voor de laatste keer wisselen met de Dodge Viper, maar dan zouden we onze podiumplaats uit handen geven”, merkt Guido op. “Ik heb toen besloten om te blijven rijden, met succes. Al moet ik wel zeggen dat mijn licht meer dan uit was toen, maar achteraf gezien was dat een fantastisch moment.”

JJ Motorsport neemt het in de Belcar 5 op tegen allemaal gelijke BMW 325i. De klasse ligt dus helemaal open. “Het belangrijkste is dat we proberen uit te rijden”, legt Guido uit. “Natuurlijk moet je ook niet starten om gewoon mee te rijden. We moeten de top drie ambiëren, maar het blijft een mechanische sport, dus er kan altijd iets misgaan.”

You may also like
Zolder 24: de strijd in Belcar 4 en 5 – Gregory Eyckmans