Home > #Hoofdnieuws > Total Spa 24: Walkenhorst wint bij debuut, 24ste voor BMW!

Total Spa 24: Walkenhorst wint bij debuut, 24ste voor BMW!

Ze waren opnieuw geen favoriet, de troepen van BMW, en opnieuw kregen de waarnemers lik op stuk. De Duitse constructeur heeft met de #34 M6 GT3 van Walkenhorst Motorsport, bestuurd door Philipp Eng, Tom Blomqvist en Christian Krognes, de 70ste editie van de Total 24 Hours op zijn palmares geschreven. Voor BMW is het de 24ste overwinning in de Belgische etmaalrace.

Het is een uitzonderlijk verhaal, dat van de relatief onbekende semiprof Christian Krognes. De 28-jarige Noor begon met een reeks titels in diverse Scandinavische kartingkampioenschappen, maar toen de financiële crisis toesloeg in 2008, moest hij – voorlopig althans – een streep trekken onder zijn carrière. Niet veel later werd hij toch opgemerkt door een klein team uit het VLN-kampioenschap, waar hij zijn eerste stappen mocht wagen op het moeilijkste en meest uitdagende circuit ter wereld.

Krognes had tien jaar nodig om het vertrouwen te winnen van BMW in de 24 Uur van de Nürburgring en de 24 Uur van Spa. Hij is geen professionele rijder – al zal daar binnenkort misschien wel verandering in komen – maar verkoopt… bakstenen in het dagelijkse leven. Vanaf vandaag is hij dus ook de winnaar van de 24 Uur van Spa, samen met een DTM- en een gewezen Formula E-rijder.

Interne strijd

De strijd om de overwinning bleef spannend tot het bittere einde, ook al was het dan tussen de verschillende Duitse merken aan de start, die zo vaak sterk presteren én zegevieren in de Belgische Ardennen. BMW was bijzonder snel, zo snel zelfs dat de 70ste editie van de 24 Uur van Spa uitdraaide op een interne strijd tussen nieuwkomer Walkenhorst Motorsport en de winnaar van 2016, Rowe Racing (#99 Alexander Sims, Nicky Catsburg, Jens Klingmann). Audi blijft vasthouden aan zijn traditie om bij elke uitgave op het podium te eindigen, ditmaal dankzij, jawel, nieuwkomer Land Motorsport (#29 – Kelvin van der Linde, Sheldon van der Linde, Jeffrey Schmidt). WRT ging met de billen bloot en kon zich maar net van een top 10-notering verzekeren, dankzij de achtste plek voor de #2 van René Rast, Robin Frijns en Nico Müller.

Frédéric Vervisch was onze beste landgenoot, maar dan wel net naast het algemene podium, in zijn #25 Audi R8 LMS die hij deelde met Christopher Haase en Markus Winkelhock. Zijn team Saintéloc Racing was trouwens het beste team in de Intercontinental GT Challenge. De West-Vlaming had op het podium kunnen staan, maar benzinepech noopte hem tot een lager tempo in de ronde voor zijn laatste pitstop. Door de bijzonder kleine verschillen ging die derde plek meteen in rook op. Vijf wagens eindigden binnen dezelfde ronde en zelfs bijna binnen dezelfde minuut.

Toch landgenoten op het podium

Voor de Belgen in de Pro Cup werd deze editie een nachtmerrie: de broers Vanthoor verdwenen in de slotfase definitief uit beeld (Porsche-rijder Laurens na een aanrijding, Audi-speerpunt Dries door een kapotte krachtbron), ook Maxime Martin (Aston Martin) zag alle hoop op een ereplaats verloren gaan en Maxime Soulet (Bentley) verloren we al omstreeks middernacht.

De Belgische eer werd hoog gehouden door Lamborghini-rijder Bernard Delhez, die met de #9 Target Competition als tweede eindigde in de Am Cup. Grégory Paisse en Pierre-Yves Pâque (#70 Speedlover Porsche) wonnen in Groupe National.

Lamborghini behaalde een dubbelzege in twee categorieën: in de Silver Cup won de #12 Ombra Racing (Monti-Frassineti-Ling-Rizzoli) voor de #78 Barwell Motorsport (Beretta-Breukers-Mitchell-Kodric), in de Am Cup was de hoogste eer wel voor het Britse team (#77 – Amstutz-Machitski-Abra-Kujala) voor de #9 Target Competition (Delhez-Constantini-di Folco-Debs). In Pro-Am zegevierde de #333 Rinaldi Racing Ferrari 488 GT3 van het viertal Mattschull-Perel-Keilwitz-Salikhov. In die categorie werd Louis Machiels (#53 AF Corse Ferrari) vijfde, de Belgische Aston Martin #100 viel in de slotfase weg met een probleem met de oliedruk.

De volgende GT3-race om naar uit te kijken is de 10 Hours of Suzuka, derde manche van de IGTC, van 24 tot 26 augustus. Een week later is er ook de volgende race van de Blancpain Sprint Cup op de Hungaroring en einde september de finale van het uithoudingskampioenschap in Barcelona.

Het volledige resultaat van de jubileumeditie van de Total 24 Hours of Spa kunt u hier terugvinden.

You may also like
In een notendop: GT
IGTC Bathurst: 28 wagens voor start van seizoen
Alessandro Zanardi: “er zijn verschillende aspecten die we kunnen gebruiken als uitgangspunt voor een beter leven”
TCR500: voor diverse klassen toerwagens