De polesitter voor de 70ste editie van de Total 24 Hours of Spa, zo mag Dries Vanthoor zichzelf noemen na een fabelachtige prestatie tijdens de Super Pole op vrijdagavond. De jonge Limburger nam twee jaar geleden de moedige beslissing om de eenzitters achter zich te laten en zich toe te leggen op een GT-carrière. Vandaag rijdt hij de sterren van de hemel in zijn Audi R8 LMS van W Racing Team, die hij deelt met de Duitser Chris Mies en de Spanjaard Alex Riberas. “Soms heb ik nog spijt van die keuze, al ben ik ervan overtuigd dat ik de juiste weg ben ingeslagen.”
Dries, kunnen we op basis van je prestaties dit seizoen stellen dat je op de top van je kunnen zit?
“(lacht) Dat weet ik niet, maar ik ben in ieder geval niet slecht bezig! Het klopt dat mijn kwalificatiesessies dit seizoen perfect verlopen zijn, maar om eerlijk te zijn praat ik niet zo graag over mezelf. Wat ik wel kan zeggen, is dat ik vandaag heel veel plezier beleef aan het stuur en me op mijn gemak voel, en dan komen die prestaties als het ware vanzelf. Het heeft twee jaar geduurd om die laatste paar tienden van een seconde te vinden, maar ik ken de auto ondertussen dan ook door en door.”
Met deze bloedvorm had je in het Europees Formule 3-kampioenschap toch helemaal geen slecht figuur geslagen?
“(kijkt naar het tv-scherm, waar de tweede race van het eenzitterkampioenschap aan de gang is) Daar heb je gelijk in, denk ik. Soms heb ik nog spijt van die beslissing, maar ik besef dat ik alleen maar gelukkig kan zijn om van deze prachtige sport te kunnen leven, als fabriekspiloot voor Audi. Ik heb het voordeel dat ik nog maar 20 ben en dat ik dus nog alle tijd heb om aan mijn carrière te bouwen. Hopelijk krijg ik dankzij deze prestaties een kans in de Formula E, een prachtig kampioenschap, of in de DTM, maar ik voel me tegelijk erg goed waar ik nu ben.”
Voor het eerst sta je aan de start van de 24 Uur van Spa met dezelfde rijders met wie je het volledige kampioenschap afwerkt. Een voordeel?
“Heel zeker. Chris (Mies, nvdr.), Alex (Riberas, nvdr.) en ikzelf zijn aan elkaar gewend en we weten hoe we de auto voor elkaar moeten afstellen. Bovendien kennen we elkaars sterke en zwakke punten, iets wat bij andere teams die alleen deze 24 Uur van Spa rijden waarschijnlijk niet het geval is.”
Mogelijk wordt de openingsfase van de race gekruid met wat nattigheid. Heb je vertrouwen dat je ook pijlsnel kan zijn in de regen?
“Het is even geleden dat ik nog in de regen geracet heb, maar ik heb zeker en vast geen schrik. Spa is daarentegen wel een moeilijk circuit in de regen, met weinig marge wanneer een rijder in de fout gaat. Bovendien weet iedereen hoe snel de weersomstandigheden hier kunnen veranderen, dat hebben we eerder deze week al ervaren.”
Vorig jaar leek de 24 Uur van Spa wel op een loterij, waarbij zo goed als alle aanwezige merken weleens van de leiding kwamen proeven. Ben je niet bang dat het voordeel van jouw pole positie verwaarloosbaar is?
“We zullen inderdaad de volledige race een hoog niveau moeten aanhouden, maar een loterij zou ik het niet noemen. Door de neutralisaties zal alles wel vaak opnieuw bij elkaar komen, maar dat maakt het ergens ook voor de rijders, en vooral het publiek, bijzonder leuk. Vroeger maakte de organisatie gebruik van twee safety cars, en dan wist je nooit achter welke groep je de baan zou opkomen na een pitstop. Je kon zomaar een halve ronde verliezen. Dan verkies ik toch het systeem met één safety car, dat maakt het een stuk eerlijker.”
Niet Dries Vanthoor, maar wel teamgenoot Christopher Mies krijgt de eer om als poleman de start te nemen van de 70ste editie van de Total 24 Hours of Spa, vandaag om 16.30 uur.
(Foto’s SRO, David Noels)