[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
Als deel van onze uitvoerige voorbeschouwing op de 70ste editie van de Total 24 Hours of Spa, wikken en wegen drie redacteurs van Autosportwereld.be de dertien verschillende constructeurs op de deelnemerslijst van de grootste GT-race ter wereld. Zes keer komen twee vergelijkbare constructeurs lijnrecht tegenover elkaar te staan, zes keer geven wij onze ongezouten mening.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/07/porscheGT3.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
Gregory Deguelde: “BMW is recordhouder in Spa en zal dat nog heel wat jaren blijven, maar het moet gezegd dat de M6 GT3 nogal wispelturig is en je dus nooit weet wat je van de Beierse bolide kan verwachten. Porsche krijgt mijn voorkeur, niet alleen omdat het merk zijn 70ste verjaardag viert, maar ook de verschrikkelijk snelle rijders en natuurlijk ook de zeges op de Nürburgring en in Le Mans, eerder dit jaar.”
Joost Custers: “Nog twee legendarische merken uit de historiek van de race in de Ardennen, met uiteraard recordhouder qua zeges BMW die er al 23 telt. Porsche is derde op de eeuwige ranglijst, met zes zeges, één minder dan Alfa Romeo en evenveel als Ford, beide uiteraard niet aanwezig. Porsche bestaat bovendien 70 jaar, evenveel kaarsjes als de 24 uursrace edities telt. Alleen omwille van de historische aspecten moeten we met BMW en Porsche rekening houden. Bovendien telt Porsche dit seizoen al zeges in Sebring, Nürburgring en Le Mans, dus Spa zou mooi staan op de jaarlijst!”
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
Naast Audi en Mercedes zijn dit de twee andere Duitse constructeurs op de deelnemerslijst, beide met wat minder kwantiteit maar daarom niet minder kwaliteit. BMW en Porsche presteerden tijdens de vorige editie min of meer op hetzelfde niveau en konden op zondagmiddag profiteren van de aanrijding tussen een Mercedes en een Audi om even van de koppositie te proeven. BMW won uiteraard in 2015 en 2016, Porsche moet al terugblikken naar 2010 voor zijn laatste succes, maar wil daar ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag verandering in brengen.
Michaël Oosterlinck: “Porsche heeft alles om dit jaar als mijn grote favoriet aan de start te verschijnen. De rijders, de wagens, het momentum… Met BMW weet je natuurlijk nooit, maar zonder ongevallen lijkt Porsche over betere papieren te beschikken. Ik zie geen enkele reden waarom de 70ste verjaardag van het merk niet gepaard zou kunnen gaan met een overwinning in de 70ste editie van deze klassieker.”
[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/07/bmwGT3.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
De Pro-wapens van beide merken tijdens de 70ste editie van de Total 24 Hours of Spa:
Porsche
#117 Team 75 Bernhard: Laurens Vanthoor – Earl Bamber – Timo Bernhard
#911 Manthey Racing: Fred Makowiecki – Romain Dumas – Dirk Werner
BMW
#34 Walkenhorst Motorsport: Christian Krognes – Tom Blomqvist – Philipp Eng
#98 Rowe Racing: Ricky Collard – Jesse Krohn – Marco Wittmann
#99 Rowe Racing: Jens Klingmann – Alexander Sims – Nicky Catsburg
(Foto’s SRO/VSA, Rowe Racing, Manthey Racing)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]