Vrijdagnamiddag werd de Rallye Letzebuerg op gang getrokken met de shakedown, een hele leuke proef waar het nodige spektakel te beleven was op het onderverharde stukje. Het echte werk begon echter op zaterdagmorgen met acht heel uitdagende proeven. Proeven met heel vloeiende snelle stukken die abrupt onderbroken worden door de nodige haarspeldbochten, een zalige streek voor rally!
Marjian Griebel schreef deze editie op zijn naam, echter niet zonder slag of stoot. Hij was in een top Citroën DS3 WRC de snelste van het pak en stond voor de start van de laatste proef 1’15” voor op Chris Van Woensel. De weergoden besloten op dat moment de wedstrijd op zijn kop te zetten en openden de hemelsluizen, bakken water kwamen naar beneden. Aan de finish hoorden we dat Marjian Griebel van de baan was gegaan en tijd had verloren. Spanning alom, zeker als we in de verte zagen dat Chris opgehouden werd op de rondkoers. Het verdict was echter dat Griebel 11 seconden overhield en zo deze editie op zijn naam schreef.
In ieder geval, de gezichten van de piloten spraken boekdelen: het was de hel in die laatste proef. Jonas Langenakens: “Nog nooit meegemaakt, die afdaling was verschrikkelijk…” Meerdere wagens kwamen aan de finish met brokken, Bob Kellen kon niet snel genoeg uit de Fiesta zijn daar de uitlaatgassen binnen werden geblazen na schade opgelopen door een sortie.
De Belgen bleven echter niet opgemerkt, Chris van Woensel en Rik Snaet werden knap tweede en hielden heel wat moderner materiaal achter hun Lancer WRC 05. Olivier Collard werd vijfde, Grégoire Munster zevende en Jonas Langenakens sloot de top tien af in de EVOX.
Topwedstrijd, topomgeving…een aanrader!