Home > #Hoofdnieuws > Stemmen uit Ieper

Stemmen uit Ieper

De rally van Ieper is afgelopen. De Grote Markt wordt weer ingenomen door terrassen en toeristen, het gewone verkeer kan weer door het centrum kruisen. Na de hoogmis van de rally in Vlaanderen waren er nog wat mensen die hun zegje te doen hadden. We tekenden er voor u enkele op.

Thierry Neuville:
Na onze scratch op de Qualifying Stage, had ik vrijdag nog niet het volste vertrouwen in de R5. Het is niet zo evident om over te stappen van de WRC, die ik gewend ben, naar een R5. Ik moest voortdurend waakzaam blijven om rekening te houden met de andere reacties van de wagen. Ik ben gewoon van een WRC wagen geheel naar mijn hand te zetten. Als ik iets wil veranderen dan wordt dat in orde gebracht, tot de wagen is zoals ik wil. Dat kan niet op een R5. Het was dus even opletten om van het aanpassen van de wagen, over te gaan naar het aanpassen van … mijn gedrag! Een R5 is toch minder stabiel, heeft minder grip en de banden zijn ook minder efficiënt. Maar, uiteindelijk kon ik zaterdagmiddag afstand nemen.

Vincent Verschueren:
Dat was het maximaal haalbare. Er was nooit geen sprake van ons te meten met Thierry, al was het wel eens interessant om te zien hoe dicht we hem zouden kunnen volgen. Thierry is en blijft een klasse apart, hij wordt dit jaar wellicht wereldkampioen.  Dan is het maar normaal dat hij voor ons finisht. Kris Princen heeft me echt gepusht naar een hoger niveau. Vrijdagavond begonnen we met een set-up die te hard was, waardoor ik niet genoeg grip vond. Ik ben blijven aanvallen tot de finish.  Zoals al het ganse seizoen in het Belgisch kampioenschap, was het duel met Kris heel spannend. We mochten niets laten liggen. We hebben in elk geval onze leidersplaats verstevigd. En het is altijd een eer om in Ieper op het podium te staan. Een mooi moment voor het ganse team van Godrive en zeker voor Gaby Goudezeune

Kris Princen:
Het was de ganse wedstrijd heel close.Ik heb vanochtend een grote steen geraakt die in het midden van de baan lag. Daarna nam ik wat gas terug omdat ik niet wist of de ophanging geraakt was. Die seconden kwam ik uiteindelijk te kort. Ik heb het nog geprobeerd, tot ik in Watou even in een veld terecht kwam, na een mislukt rempunt. Het was close en dat zal ook zo blijven in de rest van het seizoen.

Joachim Wagemans: de beste Belg in R2 in Ieper
Ik reed in Ieper voor de eerste keer samen met Ward Hanssens Dan heb je altijd een beetje gewenning nodig, maar het klikt wel. Ik maakte niet de beste bandenkeuze, waardoor Gilles Pyck ons voorbij kon gaan. We waren met drie in strijd voor de overwinning, ik, James Williams en Gilles Pyck. Maar, in Watou maakte ik een foutje. De wagen had een beetje onderstuur en ik trok even aan de handrem. Helaas lag er veel stof op de baan en stonden dwars over de weg, met voor en achter ons een diepe gracht. Bij het achteruit rijden zakte de achtertrein in de sloot. Een toeschouwer moest ons een duwtje geven, maar het duurde wel een minuut voor er iemand ter plaatse was. Jammer. Het ging dit weekend heel goed en de banden functioneerden uitstekend. Ik denk dat iedereen in België nu gezien heeft welke tijden we kunnen rijden. Ik begrijp wel dat ze het niveau in de TER niet altijd kunnen inschatten. Ik kan je verzekeren dat we heel hard rijden, want elke keer zijn er lokale specialisten die het voordeel van parcourskennis hebben. Deze keer kon ik in Ieper tonen wat ik kan.

Freddy Loix is trots op Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq
Bij hun eerste deelname in Ieper aan het stuur van een wagen uit de topcategorie hebben ze helemaal gedaan wat ik van ze had gevraagd: aan de finish staan en een goed ritme aanhouden. Op voorhand had ik gesteld dat een Top-5 schitterend zou zijn, en daar zijn ze in geslaagd. Bovendien, als we de verschillen met de snelsten analyseren, stellen we vast dat ze enkele veelbelovende tijden hebben laten optekenen. Over het geheel van de rally genomen verloren ze minder dan zeven tienden per kilometer op Thierry Neuville en ongeveer een halve seconde per kilometer op Vincent Verschueren. Rally na rally blijven ze vooruitgang boeken. Ze kunnen de druk goed aan, blijven heel sereen en men kan duidelijk zien dat Sébastien niet boven zijn mogelijkheden rijdt, dat hij alles goed onder controle heeft. Vier rally’s en vier keer aan de finish, dat is alvast een heel goed teken. Tuurlijk is nog niet alles perfect en we zullen er hard aan blijven werken om het verschil nog kleiner te krijgen. Maar gezien hun weinige ervaring denk ik dat het hele team vanavond heel tevreden mag zijn.

Sébastien Bedoret
Ik denk inderdaad dat we een goede wedstrijd hebben afgewerkt. In vergelijking met de vorige rally’s hebben we bij de eerste passages iets meer aangevallen. Niets geforceerd evenwel, maar wel geprobeerd om een goed ritme aan te houden, zonder een grote fout te maken. We zijn twee keer een beetje rechtdoor geschoven, dat wel. Het doel dit jaar blijft kilometers afmalen en een maximum aan ervaring opdoen. We leverden een mooie strijd met Adrian Fernémont, maar jammer genoeg kreeg hij aan het eind met elektronische problemen te maken, net op het moment dat wij het voortouw hadden genomen. Jammer… Vanaf dat moment wilden we onze vijfde plaats niet meer op het spel zetten. Nu moeten we deze wedstrijd terdege analyseren, om zo in de toekomst nog sterker voor de dag te komen… en tegelijk het vervolg voor te bereiden. Geloof me vrij, we zullen na deze mooie prestatie niet op onze lauweren rusten. Wel integendeel!

Thomas Walbrecq
Eens te meer wist Sébastien me met zijn rust aan het stuur te verbazen. Je voelt gewoon dat hij weet waar hij mee bezig is! Ik had nooit gedacht dat je op zo een smalle proeven zo snel kon gaan. Bovendien waren we de besten van de rijders die zich hadden ingeschreven voor de TER, de Tour European Rally, wat meteen een mooie kers op de taart betekent.

Patrick Snijers: pech in slofase kost zege bij GT’s
Vrijdag zijn we rustig aan de wedstrijd begonnen. De ruim 30 wagens die voor ons gestart waren hadden zoals verwacht heel wat kiezel opgegooid. De ritten lagen er zeer verraderlijk bij. De Porsche voelde prima aan waardoor ik, vooral tijdens de ritten die ik goed kende, écht voluit kon gaan. Tijdens de andere ritten hielden Davy en ik wat meer marge over. Alles verliep volgens plan. Voor de start van de tweede ronde liep ik Dave Richards, mijn vroegere teammanager bij Prodrive, tegen het lijf. Hij kon niet geloven dat ik nog altijd deelnam aan rally’s. Ik ben dan ook nog een jonge kerel antwoordde ik hem. Alles verliep volgens plan tot op vijf ritten voor het einde de koppeling begon te slippen. Tijdens de assistentie bekeken de mecaniciens het probleem. Toen we Ieper verlieten was alles terug normaal tot halfweg de daaropvolgende rit het probleem opnieuw opdook. De voorlaatste rit, die van Watou, verliep dramatisch. Heel even dachten Davy en ik aan opgeven maar dat woord staat niet in ons woordenboek. In de allerlaatste rit werd ik na enkele kilometers al bijgehaald tot plotseling, uit het niets, de koppeling opnieuw pakte en we gewoon verder konden rijden. Heel vreemd. Enerzijds ben ik tevreden dat we hebben kunnen uitrijden en belangrijke punten voor de titel bij de GT’s wisten te sprokkelen. Anderzijds kan en zal ik me nooit neerleggen bij pech. Ik ben en blijf een winnaar.

foto: RallyandRaces.

You may also like
BRC Historic: Rainer Hermann op puntenjacht in South Belgian Rally
BRC Junior: forfait van Jonas De Wilde. Wie scoort er zaterdag?
BRC South Belgian: met opnieuw een zeer mooi deelnemersveld onder aanvoering van Maxime Potty
BRC South Belgian: evenwichtig startveld in VHRS 65 en 50