Na het eerste uur in de 24 Uur van Le Mans is het zoals verwacht Toyota dat de leiding met beide wagens in handen heeft genomen. De openingsfase verliep voor een pak teams niet zoals gepland, onder meer door incidenten en lichte regenval.
Nog voor de start bleef de ByKolles #4 van Tom Dillmann stilstaan op de grid en toen hij toch kon vertrekken, ging Dillmann in de eerste chicane nog tijdens de opwarmingsronde achterstevoren. Erger verging het in de eerste bocht van de race de Rebellion #1 van André Lotterer, die eerst de Toyota licht aanreed en dan in de chicane in de flank reed van de DragonSpeed BR1 #10 van Ben Hanley.
Hanley kon zijn weg vervolgen, maar Lotterer moest meteen naar de pits met heel wat schade aan de voorzijde van de RB13. Hij kon daarna ook opnieuw op pad, maar het incident betekent zeker geen ideale start voor de kansen van Rebellion.
Ook beide Ginetta LMP1 van CEFC TRSM Racing en de #37 Jackie Chan DC Racing Oreca LMP2 kwamen al vroeg in de problemen.
Les 60 concurrents des @24heuresdumans viennent de s’élancer pour 24 heures de course ! #LEMANS24 @FIAWEC pic.twitter.com/yBYQxLMRsx
— 24 Heures du Mans (@24heuresdumans) 16 juni 2018
Vooraan heeft Sébastien Buemi in Toyota #8 tijdens de eerste stop wat tijd gewonnen ten opzichte van zijn teamgenoot Mike Conway in de #7. SMP Racing en Rebellion voeren strijd om de derde plek, terwijl Jean-Eric Vergne in de G-Drive Oreca #26 aan de leiding gaat in LMP2.
In GTE Pro is het de #92 Porsche van Michael Christensen, en dus die van Laurens Vanthoor, die het klassement aanvoert, gevolgd door de #68 Ford van Dik Müller. De Gulf Racing Porsche #86 van Ben Barker is de leider in GTE Am.
Op bepaalde delen van het circuit regende het in de beginfase, maar het is zeker niet zo dat die regen op dit moment het wedstrijdverloop bepaalt.
Foto © Evers Media/Eyckmans