Na vier uur racen controleert Toyota met beide wagens de 24 Uur van Le Mans. De #7 en de #8 van Toyota wisselen elkaar af aan de kop van het veld, terwijl Laurens Vanthoor erg sterk presteert in de GTE-categorie.
Bij Toyota loopt alles volgens plan, al verloor de #7 wat tijd in een slow zone en wisselt het team vaak de achterzijde van de wagens tijdens de stops. Beide TS050 volgen elkaar met een veilige afstand van goed vijf seconden.
SMP Racing ligt met de #17 van Egor Orudzhev dan wel op de derde plaats, de tweede wagen van onder meer Jenson Button verloor erg veel tijd, ruim 48 ronden, in de box. SMP, DragonSpeed en Rebellion zullen de strijd aan gaan om de derde podiumplaats.
In LMP2 is de leiding in handen van de G-Drive Oreca #26 van Jean-Eric Vergne, terwijl een dubbele lekke band op de Jackie Chan DC Racing Oreca #38 van Ho Pin Tung zorgde voor een neutralisatie, nadat het circuit onder een lading koetswerk terecht kwam.
Ahhh, the ??finally took the adventage on its sister car ?@PorscheRaces #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/073iIt6yBP
— WEC (@FIAWEC) 16 juni 2018
Laurens Vanthoor reed een prima eerste sint op de #92 Porsche en voert het klassement in GTE Pro aan. We kregen een schitterend duel te zien met zijn teamgenoot Fred Makowiecki in de #91 en ook Sébastien Bourdais mengde zich met zijn Ford in de debatten. BMW komt loeren, maar bij Aston Martin blijft de situatie uitzichtloos. Maxime Martin is vijftiende met de #97.
In GTE Am verloren we na een crash in Indianapolis vooraan de Gulf Porsche #86 van Michael Wainwright en is de leiding in handen van de Proton Porsche #77 van onder meer Matt Campbell.
Verder verloor Nathanaël Berthon een wiel met de DragonSpeed Oreca #31 en zagen we ook een lekke band op de #51 AF Corse Ferrari van James Calado. Corvette is op de #64 van Tommy Milner dan weer getroffen door problemen aan de ophanging.
Foto © Evers Media/Eyckmans