Een zware crash voor de Villorba Corse Dallara LMP2 #47 van Sergio Sernagiotto heeft gezorgd voor een vroegtijdig einde van de tweede kwalificatiesessie voor de 24 Uur van Le Mans, een sessie die bol stond van de incidenten.
Het begon al vroeg in de sessie met een sortie van de #94 Porsche van Sven Müller in Indianpolis, die voor redelijk wat schade en kopzorgen zorgde bij de Duitse constructeur. Het chassis van de Porsche zou namelijk geraakt zijn.
Niet veel later zette Andy Priaulx de #67 Ford in de bandenstapels in Tertre Rouge. Dat zorgde ervoor dat de sessie een eerste keer geneutraliseerd werd door de rode vlag. Ook bij Toyota verliep de sessie overigens niet vlekkeloos, want meermaals zagen we een van de wagens in de rondte of door de grindbak gaan.
De CEFC TRSM Ginetta #5 van Charlie Robertson ging bij het uitkomen van Indianapolis ook naast de piste, maar het zwaarste incident kwam op naam van de Cetilar Villorba Corse Dallara #47 van Giorgio Sernagiotto, die zwaar van de baan ging in de eerste chicane op de rechte lijn van de Hunaudières. De brokstukken lagen verspreid over het circuit, waardoor de koersdirectie niet anders kon dan de sessie stop te zetten.
Red flag. #47 car @CetilarVillorba crashed at the frist chicane, debris everywhere. Driver managed to get out of the car. #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/UWutFUNR9x
— WEC (@FIAWEC) 14 juni 2018
De snelste tijd in de sessie kwam uiteindelijk op naam van Fernando Alonso in de Toyota #8, en dat in 3’18.021.
Geen noemenswaardige tijdverbeteringen
Tijdens de eerste sessie van de dag, de tweede kwalificatieperiode in totaal, vielen geen noemenswaardige tijdverbeteringen te noteren. In GTE Pro verbeterde de #93 Porsche tot een voorlopige vijfde tijd en in GTE Am reed Giancarlo Fisichella met de Spirit Of Race Ferrari #54 naar de voorlopige derde plek.
Het is dus wachten tot na de derde sessie, tussen 21u30 en middernacht, om de uiteindelijk startvolgorde te kennen. Toyota #8, de wagen van Alonso, gaat na de sessie van gisterenavond aan de leiding met een verschil van een tiende van een seconde met de zusterwagen.
Foto © Toyota