Na de eerste van drie kwalificatiesessies voor de 24 Uur van Le Mans staat Toyota met beide wagens twee seconden los van de concurrentie. In GT blijft Porsche de troepen aanvoeren.
De #8 van Kazuki Nakajima, Fernando Alonso en Sébastien Buemi staat voorlopig op pole in Le Mans, maar het verschil met de #7 van Mike Conway, Kamui Kobayashi en Jose Maria Lopez bedraagt amper een tiende van een seconde.
De SMP Racing BR1 #17 van Stéphane Sarrazin volgde als derde op iets meer dan twee seconden van de snelste Toyota. Daarna volgen beide R13 van Rebellion Racing, de DragonSpeed BR1, de tweede bolide van SMP Racing, de ByKolles en beide door problemen geplaagde Ginetta van CEFC TRSM Racing.
Paul-Loup Chatin bezorgde de IDEC Sport Oreca #48 die hij deelt met Paul Lafargue en Memo Rojas de voorlopige pole in LMP2, gevolgd door de TDS Oreca van Matthieu Vaxivière en de G-Drive Oreca van Jean-Eric Vergne.
Recordtijd in GT
Ondanks een sortie aan het begin van de sessie was de snelste tijd in GTE Pro voor de #91 Porsche van Gianmaria Bruni, Fred Makowiecki en Richard Lietz. De 3’47.504 van de Porsche is de snelste GT-tijd ooit gereden in Le Mans. De #92 van Laurens Vanthoor, Kevin Estre en Michael Christensen was tweede, gevolgd door de Ford #66 van Stefan Mücke.
De snelste Ferrari van Alessandro Pier Guidi prijkt op een voorlopige vijfde plaats, terwijl BMW, Aston Martin en Corvette er voorlopig niet aan te pas komen. De #97 Aston Martin van Maxime Martin beëindigde de sessie op de zestiende plaats in de klasse en komt duidelijk topsnelheid te kort.
Matteo Cairoli was met de #88 Porsche van Proton Racing opnieuw de snelste in GTE Am. Morgen staan ’s avonds nog twee sessies van twee uur op het programma.
Foto © Porsche AG