[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]
In de 42ste Sezoensrally leek kampioenschapsleider Jean Dilley in de openingsronde op weg naar een eerste zege in het Pirelli Junior BRC, maar na de middag kwam Grégoire Munster pas goed op dreef. De Opel-rijder nam stelselmatig meer voorsprong en behaalde zijn derde overwinning van het seizoen op de maaskiezel in Bocholt, goed voor 4 nieuwe Pirelli’s en een prachtig Rodania horloge.
Met drie overwinningen op vijf wedstrijden, heeft Grégoire Munster zijn stempel gedrukt op de eerste seizoenshelft van het Pirelli Junior BRC. En toch is de 19-jarige zoon van Bernard, deze keer genavigeerd door André Leyh, nog helemaal niet zeker van de eindzege, want ook de bonuspunten voor snelste tijden spelen een belangrijke rol. In Bocholt had Grégoire het aanvankelijk moeilijk om het tempo van de Ford Fiesta’s R2T te volgen, maar toch kon hij afstand nemen in de tweede helft van de wedstrijd.
“In de eerste ronde was de Adam R2 achteraan te nerveus. De auto stond te hoog afgesteld. Bovendien kampten we met een gebrek aan topsnelheid. De Opel haalt 160 km/h, goed 30 km/h minder snel dan de Fiesta’s. En hier zijn nogal wat rechte stukken,” vertelde Grégoire, die vorig jaar na drie proeven hard van de baan ging. Deze keer zette hij zijn leerproces op de maaskiezel met succes verder. “Met de atmosferische Opel-motor moet je vloeiend rijden en tractie zoeken. Het ging steeds beter, met 8 snelste tijden als resultaat.”
Jean Dilley domineerde de openingsronde met de Fiesta R2T. Het koppel van de turbomotor en zijn gevoel voor het betere glijwerk maakten het verschil, maar toch moest hij weer tevreden zijn met een tweede plaats. “Ik vind dit parcours schitterend en ik hou van het rijden op onverhard, maar het is niet simpel,” vertelde Jean, die tot de laatste ronde nog helemaal mee in strijd was voor de overwinning. Het verschil bedroeg amper 4″2 seconden… “Er zijn een aantal zaken waar ik niet tevreden over kan zijn. Zo verloren we op de rondkoers 10″ achter een tragere deelnemer en op de volgende proef kregen we een tijd die niet correct was volgens mijn copiloot. We zouden daar 6″ sneller geweest zijn…”
Dilley blijft wel tweede in het kampioenschap, amper 4 punten achter Munster. Tobias Brüls klokte drie snelste tijden in Bocholt. De Duitstalige Peugeot-rijder was de ganse dag in strijd voor de 2de plaats, tot hij zich liet verrassen… “Het ging prima, al was het moeilijk om de remzones op gravel goed in te schatten. Zo verloor ik in de eerste ronde 20″ door een schuiver rechtdoor, maar 4 proeven voor het einde was onze achterstand amper 27″ op de leider. Helaas heb ik me toen laten verrassen. We gingen van de baan en schoven in een veld. Het kostte ons uiteindelijk meer dan 7 minuten om weer op de baan te komen… Heel jammer, maar ik onthoud vooral onze snelle tijden. Dat belooft voor Ieper,” vertelde Brüls.
Niels Reynvoet werd derde, maar de Ford-rijder was niet helemaal gelukkig. In de eerste ronde verloor hij kostbare tijd door twee schuivers rechtdoor, een keer door een probleem in de nota’s. Met bijna 4’50” achterstand knokte hij zich nog terug naar de derde plaats. Voor Thibaud Mazuin, die het eens probeerde met een Ford Fiesta R2T van TeamFloral omdat zijn vertrouwde Skoda Fabia niet gereviseerd was, werd het een wedstrijd om ervaring op te doen. Helaas moest ook de jonge rijder van SAN Mazuin in de slotfase opgeven.
Stand na 5/9: 1. Munster 46 punten; 2. Dilley 42; 3. Reynvoet 32; 4. Brüls 28; 5. Mazuin 20; 6. Pyck 13; 7. Pacolet 6; 8. Vertommen 5
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]