De Rally van Wallonië is een van de populairste Belgische rally’s in de lente. Afgelopen weekend waren de tenoren van het BRC te gast in de streek rond Namen, de hoofdstad van Wallonië. De oogst was weer uitstekend voor BMA, het team van Bernard Munster… al greep de Skoda Fabia R5 van Cédric Cherain en Filip Cuvelier nipt, met enkele seconden verschil, naast de overwinning.
“Cédric had een moeilijke periode achter de rug, na zijn sorties in Landen en Spa. Het belangrijkste was dat hij terug vertrouwen op zou doen,” vertelt Bernard Munster. “Hij had nood aan een team rondom hem om hem te adviseren. Daardoor zat hij meteen in het leidende trio en deed hij tot het einde mee voor de algemene overwinning. De sleutel van de wedstrijd was de bandenkeuze voor de laatste proeven, toen het niet meer regende. Om diverse redenen, besliste Cédric om ook de slotronde af te werken op regenbanden, terwijl Verschueren mikte op opgesneden slicks. We hoorden nogal laat dat de laatste proeven er grotendeels droog bij lagen. Cédric reed ongelofelijk sterke tijden met zijn regenbanden, maar hij kon niet de maat nemen van Verschueren. Toch bleef hij voor Fernémont, die dezelfde bandenkeuze maakte op zijn Skoda Fabia R5. We grepen er dus nipt naast. Maar, ik kan enkel de piloot en copiloot feliciteren, want ze reden een uitstekende wedstrijd…”
Voor Steve Matterne en Rik Vanlessen, die de Rally van Wallonië ontdekten nadat Steve er jaren niet gereden had, was het een ander verhaal. Matterne zette zijn leerproces met de R5 verder, want het blijft de bedoeling om zoveel mogelijk ervaring op te doen met het oog op volgend seizoen. “Op bepaalde proeven was het resultaat best goed, terwijl het op andere proeven logischerwijze wat minder was,” vervolgt Bernard. “Afgezien van enkele foutjes, was hij regelmatig. Tot het moment waarop hij een koord miste en de Fabia R5 tegen een paal en een boom parkeerde. De schade was aanzienlijk, maar de 12 mecaniciens die we aan het werk hadden in Jambes gingen aan het werk opdat Matterne en Vanlessen hun leerproces verder zouden kunnen zetten zondagochtend. We zijn onderdelen gaan halen in het atelier en de mecaniciens werkten tot 3h30 ’s ochtends om de wagen klaar te stomen. De auto stond weer helemaal in topvorm voor Steve en Rik zondagochtend. In het klassement was het resultaat natuurlijk verkeken, maar het team leverde een knap staaltje doorzettingsvermogen en vakmanschap. Daar ben ik trots op…”
Patrick Snijers, genavigeerd door Davy Thierie, leverde een prachtige prestatie in Wallonië. Hij domineerde met kop en schouders de categorie RGT. Bovendien gaf hij een aantal vierwielaangedreven R5’s het nakijken, zelfs toen het zondag regende. Resultaat: een indrukwekkende top 6 algemeen en een ruime zege in GT. “Dit weekend zagen we weer een grootse Snijers,” vervolgt Munster. “Hij moest zich herpakken na een sortie, maar het vertrouwen kwam snel terug. Petje af voor hem, want zijn chrono’s waren verbluffend. Met de Porsche was Patrick de absolute referentie in GT in deze Rally van Wallonië…”
Grégoire Munster, genavigeerd door Johan Jalet, behaalde een tweede overwinning in het Junior BRC. Hij ontweek alle valstrikken en scoorde veel punten. “Zoals je weet, is elke scratch goed voor een bonuspunt in het klassement van het Junior BRC,” verduidelijkt ‘papa’ Bernard Munster. “Maar, in de Wallonie, kwam Timo Van der Marel zich mengen in de strijd tussen de jongeren met een Opel Adam R2… op andere banden dan de rubbers die de deelnemers in het Junior BRC moeten gebruiken. Daardoor was het heel moeilijk om snelste tijden te rijden. Bovendien beseft Grégoire dat hij zich geen foutjes meer kan veroorloven, want hij kan de East Belgian Rally in de tweede helft van het seizoen niet afwerken. Dan wordt immers een wedstrijd van de ADAC Opel Rally Cup in Duitsland gereden en dat blijft prioritair. De regen op zondag speelde niet in zijn kaart. Grégoire ging rechtdoor, terwijl een lekke band nog een minuut kostte. De beperking van tien banden per rally voor de deelnemers aan het Junior BRC maakte het er niet makkelijker op. Grégoire reed de wedstrijd uit op regenbanden. Toch reed hij nog de snelste tijd op de laatste proef, wat nog een punt opleverde in het kampioenschap. Hij staat nu op de 2de plaats in het kampioenschap voor jongeren, amper 2 puntjes achter Jean Dilley, die dit jaar nog geen wedstrijd gewonnen heeft.”
Het eerste deel van het seizoen is dus eerder positief verlopen voor Grégoire Munster, leider in het Luxemburgs kampioenschap, tweede in het Junior BRC en derde in de Duitse ADAC Opel Rally Cup.
Volgend weekend trekt BMA naar Duitsland voor de ADAC Rallye Rund um die Sulinger Bärenklaue. Net als in de rest van de ADAC Rally Masters, zal daar de Duitser Christian Riedemann met een van de Skoda Fabia’s R5 van het team uit Thimister-Clermont rijden. Grégoire Munster zal ook aan de start komen, ook al telt deze wedstrijd niet mee voor de ADAC Opel Rally Cup. Maar, het is een uitstekende testgelegenheid, want de Adam Cup is heel anders dan de Adam R2 die Grégoire in België bestuurt…