De Rally van Wallonië deed dienst als vierde manche van het Belgian Rally Championship. Patrick Snijers werd zesde algemeen in de Waalse klassieker, zijn Porsche was de beste in de GT-klasse. Pieterjanmichiel Cracco (zevende), Achiel Boxoen (DNF) en Philip Cracco (veertiende) trotseerden de rally met een Ford Fiesta R5.
Patrick Snijers, Porsche 997: “Bovenop de Citadel van Namen lag er bijzonder veel kiezel en dat speelde niet meteen in ons voordeel. Vrijdagavond ging ik slapen met een achttiende plaats. Geen paniek. Op zaterdag waren er wel enkele ritten die mij en de Porsche lagen. We reden er de achtste tijd algemeen en schoven meteen op naar de elfde plaats. In Malonne reden we de zesde tijd algemeen en schoven we op naar de zevende plaats waarna een interessante strijd met enkele R5 wagens begon. Tot twee ritten van het einde liep alles letterlijk op wieltjes tot er eerst een probleem met de alternator de kop op stak waardoor er zich een probleem met de stuurbekrachtiging voordeed. In de laatste rit van de dag deed de koppeling nukkig. Bij het afsluiten van de dag hadden we 45 minuten om alle problemen op te lossen. Het team van BMA haalde de versnellingsbak van onder de wagen en begon te werken aan de koppeling. Op hetzelfde moment waren er andere mecaniciens bezig met de alternator te vervangen. Toen dat probleem opgelost werd, was de koppeling vervangen en zat de versnellingsbak bijna opnieuw onder de wagen. De klus was geklaard op 40 minuten. Fantastisch! Het doel was om onze positie vast te houden. In plaats daarvan schoven we op zondag nog drie plaatsen op naar de zesde plaats. Een fantastisch resultaat na een wedstrijd waar we zeer hard gereden hebben. Ik ben fier op het resultaat en dank dat aan het uitstekende werk van BMA en aan mijn corijder Davy Thierie. Zesde algemeen en de zege in de GT. Opdracht volbracht. Davy en ikzelf kijken nu al uit naar de Sezoensrally.”
Pieterjanmichiel Cracco, Ford Fiesta R5 Evo: “We hebben twee keer een probleem gehad op de openingsproef, waardoor we niet goed aan de dag konden beginnen. Het eerste probleem hadden we op de lange openingsproef zaterdagochtend. Mijn HANS-systeem was stuk. Ik vroeg aan de starter om te mogen wachten op een andere HANS, maar daar wilde men niet van weten. Uiteindelijk heb ik toch een andere HANS genomen, maar ondertussen was de klok al aan het lopen. We verloren daardoor een veertigtal seconden en die tijd werd niet gecorrigeerd. Jammer, want het gaat toch om veiligheid. De snelle proeven zijn ongelofelijk. De eerste ronde moet ik wel gebruiken om het parcours wat beter te leren kennen en daarna kan ik met wat meer vertrouwen aanvallen. Het ging erg hard. Maar, in vergelijking met de Fabia’s hebben we op dit parcours een tekort aan topsnelheid. Onze top is 188 km/u, terwijl de Fabia’s zeker 200 km/u halen. Dat wil ik echter niet gebruiken als excuus. Zet Sébastien Ogier aan het stuur van onze Fiesta R5 en hij rijdt iedereen naar huis! Ik mocht van Jasper niet naar de tijden kijken. We eindigen op een zevende plaats, op vijftien seconden van Patrick Snijers. Een mooi resultaat, want zonder onze problemen zouden we zeker zesde geweest zijn. Ik heb in elk geval erg veel geleerd en me goed geamuseerd.“
Achiel Boxoen, Ford Fiesta R5 Evo: “Op de eerste proef in Mohiville liet ik me even verrassen en schoven we van de baan. De auto stond te zacht afgeveerd, waardoor ik hem niet goed aanvoelde. We hadden wat geluk, maar vanaf de derde proef zaterdagmiddag kreeg ik terug een goed gevoel. Alleen de proef in Natoye ligt me niet om een of andere reden. Wat later liep de temperatuur van de motor op en moest ik de wagen aan de kant zetten om verdere schade te voorkomen. Ik vertrek hier wel met een goed gevoel. We reden een vierde tijd in Bois-de-Villers. Dat betekent dat we toptijden kunnen rijden, maar dan moet alles perfect gaan. Elke remzone op het juiste moment in de remmen, op het juiste moment op het gas, weten waar je kan aanvallen… Die ervaring hebben de toppers. Ik ben nog niet voldoende constant op dat vlak. We hebben in elk geval de kloof al flink verkleind…“
Philip Cracco, Ford Fiesta R5 Evo: “Deze klassementsproeven zijn een enorme uitdaging. Na drie of vier snelle bochten die je vol gas moet nemen, pompt de adrenaline wel door je lichaam. Ik kan je verzekeren dat ik een paar keer tegen mezelf heb moeten praten. Je moet je mentaal prepareren om in de volgende snelle waaier de rechtervoet niet te liften, maar gewoon tegen de vloer te houden. Als het lukt, krijg je wel een kick! Maar, we hebben ook een paar momenten gehad dat de wagen aan hoge snelheid begon te schuiven over de vier wielen. Een keer gingen we door een links 25 in pure WK-stijl. De wagen stond te zacht afgeveerd, waardoor hij teveel bewoog. Ik ben twee keer rechtdoor gegaan in het begin. We hebben ons wel geweldig kunnen uitleven op deze snelle proeven!”