De Proloog in Paul Ricard zorgde dit weekend voor de officiële start van het seizoen in het FIA World Endurance Championship. Toyota toonde zich oppermachtig, al moeten we dat met een korreltje zout nemen…
De #8 was uitgerust met de specificaties voor de races zoals die in Bahrein, met meer downforce en dus een lagere topsnelheid. De #7 reed in Le Mans-specificatie en was sneller op de rechte stukken, maar de rondetijd lag een tweetal seconden hoger.
Het verschil met de privéteams in LMP1 bedroeg wel meer dan vier seconden. De SMP Racing BR1-AER #11 was de snelste wagen onder de privateers maar kwam lang niet aan de tijden van Toyota. Volgens Autosport.com en Anthony Davidson negeerde Toyota wel de WEC-reglementen en reden ze snellere rondetijden door te experimenteren… De verschillen moeten we dus met een korreltje zout nemen.
Ex-F1-rijder Pastor Maldonado was met een Oreca van DragonSpeed de snelste onder de LMP2-rijders. In GTE Pro stond Porsche met beide wagens bovenaan, met het exemplaar van Lietz/Bruni gevolgd door dat van Christensen/Estre.
BMW concentreerde zich met de nieuwe M8 GTE op racesimulaties en legde niet minder dan 866 ronden af. Zij sloten af met een zesde tijd, terwijl onze landgenoot Maxime Martin met zijn nieuwe Aston Martin een positie lager finishte. Melden we nog dat de Porsche van onder meer Matteo Cairoli het snelst was in de AM-categorie.
Foto’s © Toyota/BMW Motorsport