Home > Rally > BRC > Demonstratie van Paul Lietaer in Historic, debutant Pyck bij de Juniors

Demonstratie van Paul Lietaer in Historic, debutant Pyck bij de Juniors

In de derde wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship, de TAC Rally, stond er geen maat op de piloot die van de titel zijn hoofddoel heeft gemaakt. Paul Lietaer demonstreerde nog maar eens zijn fenomenaal gevoel voor spektakel en snelheid met de Opel Manta 400 waarmee hij in 1988 Belgisch rallykampioen werd. De Opel Manta 400 werd bij zijn debuut alvast gedoopt met champagne! Bij de Junioren leek Niels Reynvoet op weg naar de overwinning, tot hij zich liet verrassen op de voorlaatste proef. Gilles Pyck kreeg de overwinning bij zijn debuut in het Pirelli Junior BRC in de schoot geworpen. 


Na de eerste ronde had Paul Lietaer al een brede glimlach op de lippen. In het klassement moest hij Stefaan Stouf met zijn Ford Sierra Cosworth nog 7″ voor laten gaan, maar dat kon de Opel-rijder niet van zijn stuk brengen. “De wedstrijd is nog lang en ik moet er meestal wat inkomen,” lachte de snor. “De Manta 400 doet het uitstekend en ik ben heel blij met de tijden die we draaien. Ik merk wel dat onze verhoudingen iets te lang zijn, waardoor ik een paar keer op de begrenzer zit, aan 9.000 t/min.

Wanneer Stefaan Stouf even later het strijdperk moet verlaten door problemen met de benzinetoevoer op zijn prachtige Sierra Cosworth, ligt de weg naar de overwinning helemaal open voor Paul Lietaer, die in… 1979 al zegevierde in de 12 Uren van Tielt. Paul Lietaer heeft zijn titelambities nog eens onderstreept. “Ik vond ons startnummer 47 eigenlijk schandalig, want je ziet dat we op de elfde plaats algemeen zijn geëindigd. Met een nummer in de top 20 zouden nog meer toeschouwers kunnen genieten hebben van ons spektakel en zou ik nog dichter geëindigd zijn, want we waren in het nadeel omdat de weg al vuil lag toen we passeerden. Hoe dan ook, ik ben weer gelanceerd in de titelstrijd. Ik ga met de Opel Manta naar de Rally van Wallonië, waarna ik met de Subaru Legacy RS de Sezoensrally wil rijden.

De tweede plaats ging naar Dirk Vermeirsch met zijn Ford Sierra Cosworth, voorzien van de 34 mm Gr.A restrictor. “Ik zou met een 38 mm kunnen rijden, maar met de huidige 286 pk kan ik me al uitleven en de mechaniek blijft dan ook betrouwbaar. Meer dan de tweede plaats achter de Polle zat er niet in. Ik reed bovendien in de openingsronde drie proeven met drie remklauwen…

Bert Cornelis stuurde zijn Opel Monza naar de derde plaats, ondanks een kapotte schokdemper. De Opel-rijder amuseerde zich, wat niet altijd gezegd kon worden van Guino Kenis, die vierde werd met zijn gekende BMW M3. “We staan aan de finish. Dat is al beter dan in de vorige twee rally’s, maar ik vond in de eerste ronde absoluut geen grip. We maakten de foute bandenkeuze en onze wagen stond te stug afgeveerd. Pas vanaf de tweede ronde begon het beter te gaan, maar het duurde een tijdje voor ik mijn vertrouwen terug had, want deze ochtend was de auto amper op de baan te houden op dit gladde asfalt.”

Danny Vancoilllie stuurde zijn Opel Kadett naar de 5de plaats, voor Patrick Mylleville en Marijn Hoens. Nick Toorre, Kurt Vandevenne en Jozef Lapeire maakten de top 10 vol.

Succesvol debuut van Gilles Pyck

Na de klinkende overwinning van Grégoire Munster in Spa en de overtuigende zege van Niels Reynvoet eerder in Haspengouw, werd uitgekeken naar een rechtstreeks duel tussen de tenoren. Dat duel draaide uit in het voordeel van de streekpiloot. Niels Reynvoet nam vastberaden de leiding, terwijl Grégoire Munster zich verslikte in de bandenkeuze. Blijkbaar is ons tempo goed, want we hebben een halve minuut voorsprong genomen op Grégoire Munster,” aldus Niels Reynvoet uit Zingem, die in Tielt zijn thuisrally afwerkte. Ook in de tweede lus bleef de Fiesta-rijder de wedstrijd controleren.


Ik heb me twee keer in de bandenkeuze vergist,” vertelde Grégoire Munster, die met zijn Opel Adam R2 op de tweede plaats stond na 8 proeven. “Op de allereerste proef in Schuiferskapelle was ik verrast dat het zo glad was. Ik had als enige slicks achteraan gelegd, terwijl onze concurrenten achteraan een zachtere compound voor regenweer hadden gemonteerd. In de tweede rond had ik weer een iets te harde band liggen achteraan. Ik had veel last van overstuur…

 Na de volgende service schoof Munster van de baan, zodat Reynvoet helemaal zegezeker leek. Jean Dilley had immers zijn eerste sortie uit zijn carrière gemaakt in de tweede ronde. Ik vind het parcours hier super: glad en erg snel. Alleen heb ik me even laten verrassen toen de wagen achteraan uit brak. We staken een vijftal minuten in een gracht,” vertelde Jean Dilley ontgoocheld.  

In de slotfase kantelde de wedstrijd plots, toen Niels Reynvoet op de voorlaatste proef in Schuiferskapelle over de kop ging. Plots kreeg Gilles Pyck, de 22-jarige zoon van rallyrijder Bart uit Poperinge, de overwinning in de schoot geworpen. Onverhoopt.

Ik vind het erg jammer voor Niels, want hij was de beste,” vertelde Gilles Pyck, genavigeerd door Emile Mourisse, eerlijk. “Zelf beleefde ik een erg mooi debuut in het Pirelli Junior BRC. We maakten met de Peugeot 208 R2 die vorig jaar nog bestuurd werd door Sébastien Bedoret in Ieper een mooi debuut. Ik had gepland om vanaf Ieper alle wedstrijden van het Pirelli Junior BRC af te werken. Maar, na deze overwinning zal ik proberen om het programma wat uit te breiden,” aldus Gilles Pyck, die als winnaar 4 nieuwe Pirelli’s en een prachtig Rodania-horloge in ontvangst mocht nemen. 

Thibaud Mazuin stuurde zijn Skoda Fabia R2 naar een keurige tweede plaats, goed voor 8 punten, voor Tobias Brüls, die geluk had toen hij door remproblemen aan 150 km/h in een veld schoof. Ook de Duitstalige Peugeot-rijder verloor enkele minuten. 

In de stand van het kampioenschap blijft Niels Reynvoet dankzij de 6 snelste tijden aan de leiding, terwijl Gilles Pyck met 13 punten de hoogste score liet noteren in Tielt, waar vier piloten een snelste tijd lieten noteren. Het wordt een heel open titelstrijd…

Klassement (3/9) : 1. Reynvoet 26 punten; 2. Brüls 22; 3. Dilley 19; 4. Munster 17; 5. Mazuin 16; 6. Pyck 13; 7 Pacolet 6

(persbericht)

You may also like
BRC Masters Cup en 2WD Trophy : ook zij gingen van start in de Haspengouw
BRC South Belgian: een natuurlijk parcours
Historic BRC: Dirk Deveux favoriet in eigen streek
BRC South Belgian: focus op 2WD Trophy