Home > #Hoofdnieuws > Belcar 2018 oogt zeer goed

Belcar 2018 oogt zeer goed

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

De voorlopige deelnemerslijst voor de start van het seizoen 2018 van de Belcar is bekend. Volgend weekend, op 7 en 8 april gaat het nieuwe seizoen van start op Circuit Zolder tijdens het New Race Festival samen met de Blancpain GT Series Sprint Cup. Het deelnemersveld krijgt stilaan vorm, met al 34 wagens op de voorlopige startlijst, een cijfer dat een stuk beter is dan de eerste race van afgelopen seizoen!

Verschillende teams maakten hun plannen al bekend, maar een overzicht is toch altijd handig…

Zeven prototypes, vier Norma

Zeven prototypes staan er voorlopig op de lijst: de winnende Norma M20 FC was vorig jaar van McDonalds Racing, maar dit jaar heeft het team van de #1 een nieuwe naam. Aqua Protect Racing Team zet François Bouillon, Sven Van Laere en Marc Goossens achter het stuur. Mogelijk zien we ook Frédéric Vervisch bij dit team tijdens de 24 Uur van Zolder, dat hangt echter af van zijn zeer drukke internationale kalender, met ADAC GT, VLN en WTCR.

De tweede van de vier Norma biedt een nieuw gezicht in de Belcar: Gilles Magnus. De jonge rijder die van de eenzitterij komt, won vorig jaar de 24 Uur van Zolder bij zijn enige optreden in Belcar en komt dit jaar dus aan de start voor het volledige programma met teamgenoten Hans en Frank Thiers en Jeffrey Van Hooydonck. Verder treden Thomas Vauterin en Gilles Vervisch, aan in de #10 Norma. Voor de broer van Frédéric is de eerste race een test, een volledig seizoen staat voorlopig nog niet vast, zo verklaarde hij aan Autosportwereld.be. Ook de Deldiche Norma is weer van de partij met Luc De Cock, Tim Joosen, Thomas Piessens en Sam De Jonghe achter het stuur.

De Oracle Radical RS5 van Jamie Morrow, Cedric Wauters en Eric Wouters, de M-Racing Oracle Radical SR3 SL met voorlopig enkel Wim Jeuris en de Wolf GB08 met Maxim Pampel en Martin Doubek vervolledigen het deelnemersveld bij de prototypes.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/03/Belcar1.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

Tien Porsche 911

De Porsche 911 zijn dit jaar weer talrijk aanwezig, ze zijn zelfs met meer dan vorig jaar. PK Carsport met Anthony Kumpen, Tom Boonen en Bert Longin zijn de opvallendste nieuwkomers. Ook de QSR Porsche en de PG Motorsport Porsche met voormalige GT-ster Jos Menten zijn nieuw. EMG is verder aanwezig in Belcar 1, maar Comparex Racing by EMG verhuist van de toerwagens naar de GTs en schakelt van BMW naar Porsche.

Ook twee BMW starten in Belcar 1: de BMW M2 MARC V8 (VR Racing/Qvick Motors) en de BMW M3 GTR van Hamofa Motorsport. Belangrijk om te onthouden is dat de broers Koen en Kris Wauters een selectie van de wedstrijden met de #8 Independent Motorsports 911 rijden, maar de 24 Uur van Zolder trotseren ze met de #2 Norma van DVB Racing.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/03/Belcar2.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ background_layout=”light”]

GT4 groeit

Het is leuk om vast te stellen dat de klasse die Europees in opmars is, de GT4, ook in Belcar aan het groeien is. In de Belcar 3 zien we niet alleen twee Saker RAPX, respectievelijk van VGL en Racing Bullet Circus, maar ook één Porsche Cayman GT4 (PG Motorsport), twee BMW M4 GT4 (KDW en MSE) en drie Mercedes AMG GT4. De Mustang van Yokohama Power Racing, zonder Tom Boonen, staat ook ingeschreven in deze klasse, maar de Amerikaanse bolide zal het niet makkelijk krijgen tegen het Duitse geweld. In GT4 komen twee van de drie Mercedes overigens van SRT, een team dat zijn comeback in de GT-wereld maakt, terwijl QSR de derde wagen inzet.    

Toerwagens op de retour? 

In Belcar 4 en 5 zien we nog zes toerwagens, allemaal uit München. Na het verdwijnen van de BMW Clubsport en M235i Racing Cup is het verwonderlijk dat we niet meer van deze bolides naar Belcar zien verhuizen.  

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.105″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2018/03/Belcar3.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” always_center_on_mobile=”on” force_fullwidth=”off” show_bottom_space=”on” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
Internationale testdag Circuit Zolder: door de lens van Benny Houbrigts
Belcar 2023: met AC Motorsport
Bert Longin krijgt Zolder Legend Trophy
Belcar NRF Zolder: Belcar op zaterdag door de lenzen van Roel Ramaekers & Joachim Cieters