Home > #Hoofdnieuws > Enzo Ide van circuit naar rallycross

Enzo Ide van circuit naar rallycross

Iedereen kent Enzo Ide van de GT-races op circuit. De West-Vlaming behaalde de afgelopen seizoenen diverse zeges in de Blancpain GT Series, won ook de 24 Uur van Zolder en werd in 2016 kampioen in de Blancpain GT Sprint. De 26-jarige West-Vlaming verwisselt in 2018 het geweer van schouder. Hij ruilt het asfalt van het circuit in voor… asfalt en onverhard en dat in zijn puurste sprintvorm: de rallycross. De racende ondernemer doet dat met Comtoyou Racing en Audi.

Het zal even wennen zijn, de Blancpain GT Sprint zonder Enzo Ide. De afgelopen jaren behaalde hij er met Audi en zijn teamgenoot Christopher Mies diverse hele mooie successen en Ide was ook een graag geziene gast in de paddock. Nu gaat Enzo Ide dus een compleet andere wereld verkennen, met name die van het rallycross.

Enzo Ide: “Rallycross is een zeer gebalde, intensieve vorm van autosport, met een parcours dat zowel asfalt als onverhard omvat. De wedstrijden zijn erg kort en een meeting is opgebouwd uit verschillende heats of manches naar een finale toe. Voor mij is het compleet nieuw en ik kijk er enorm naar uit. Vooral het feit dat je met 5 à 6 wagens op een zakdoek bijeen zit, voor iedere centimeter vecht en dat in een soort rallystijl, spreekt me enorm aan. Mijn programma voor 2018 omvat diverse testdagen, waaronder de twee officiële testdagen van het WK in Lohéac en Silverstone. Ik maak in de loop van 2018 ook mijn competitiedebuut, maar meer details kan ik daar nu nog niet over geven.”

Comtoyou Racing en Enzo Ide doen het dus met Audi en meer bepaald met een Audi S1 EKSRX quattro.

Het is een nieuwe uitdaging en ik kan haast niet wachten om plaats te nemen in mijn nieuwe wagen. Ik werk al lang samen met mijn vriend François Verbist en het feit dat we dit nieuwe programma zullen kunnen ontwikkelen maakte me meteen enthousiast, ik zocht een andere uitdaging buiten de GT3“, vertelt Enzo. “Comtoyou Racing is het ideale team om dit programma stevig uit te bouwen, ze hebben in de TCR International en de Trophée Andros al bewezen dat ze zeer snel performant zijn. We gaan samen de zaken rustig aanpakken, stap voor stap, zonder stress. De prioriteit dit jaar is om alle onderdelen van deze discipline te leren. De Audi S1 Quattro EKS is ontegensprekelijk de wagen voor een privéteam en we krijgen alle noodzakelijke steun van de medewerkers van Mattias Ekström om de wagen verder te ontwikkelen en hem nog krachtiger te maken.

Een tweede Audi met andere rijders valt niet uit te sluiten, “Ik krijg bijna elke dag een vraag om onze tweede wagen te mogen besturen“, vult teammanager van Comtoyou François Verbist aan. “Alles op zijn tijd, maar je moet nooit ‘nooit’ zeggen, ik blijf openstaan voor al deze vragen.

You may also like
WRX en Euro RX: enkele kalenderwijzigingen
Belcar 2023: met AC Motorsport
Dakar 2023: eerste deel marathon Empty Quarter maat voor niets, de Mevius in de problemen
IGTC Bathurst: 28 wagens voor start van seizoen