[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Sneeuw en ijs, modder, en vooral de stukken in de bossen gaven het unieke karakter aan deze Legend Boucles in Bastogne! Zoals aangekondigd maakte deze tweede etappe van de editie 2018, met 7 regelmatigheidstrajecten en de monsterproef van Herbeumont-Bertrix (35,31 km!), alle beloftes waar. Zozeer zelfs dat we op zondagochtend aan een hele nieuwe wedstrijd konden beginnen.
Voor het debuut van de categorie ‘Challenger’ nam de slotdag de allures aan van een krachtmeting tussen de Porsche 911. Yves Deflandre en Joseph Lambert stonden aan de leiding van de wedstrijd, maar waren nooit bij machte om te consolideren. In hun rug immers naderden André Lausberg en zijn zoon Guillaume, vastbesloten om niets te laten liggen. Vanaf dan kregen we een mooie schermutseling te zien met twee teams die om beurten de besttijden lieten optekenen terwijl het verschil tussen beiden miniem bleef…
Door niet de minste fout te maken, slaagden Deflandre-Lambert er uiteindelijk in om hun favorietenrol waar te maken. Zij veroverden de zege na een zware strijd en waren verplicht om een hoog ritme aan te houden tot de laatste meter van de laatste RT! “Op een zeker moment dachten we te controleren, omdat we zoveel voorsprong hadden… maar we zaten niet meer in het ritme”, legt Yves Deflandre uit. “We herpakten ons en dat was maar goed ook want André bleef aandringen tot op het einde. Maar wat een wedstrijd!”
Het gemoedelijke aspect van deze nieuwe categorie ‘Challenger’, met een competitie die de allures kreeg van een “uitje onder vrienden”, sterkte André Lausberg in zijn uiteindelijke keuze. Samen met zijn zoon Guillaume weerde hij zich als een duivel in een wijwatervat, en strandde op de 2de positie, op 37,00 punten van het duo Deflandre-Lambert. De afspraak is al vastgelegd voor februari 2019 en de revanche. “Deze catégorie is voorbehouden aan de gentlemen-drivers, maar vandaag moesten we ook gentlemen-performers zijn”, becommentarieerde ‘Dédé de Beaufays’. “Er rest ons niets anders te doen dan terug te keren volgend jaar, maar dan om te winnen!”
Terwijl ze al zeker leken van de kleinste trede van het podium, kregen Johnny Delhez en Eddy Gully (Ford Escort MK2) een onaangename verrassing te verwerken. Ze kregen een breuk in de rotule van de ophanging op enkele lengtes van de finishlijn. Maar de ene Escort van de tweede generatie werd er afgelost door een andere. Jean-François ‘Kiki’ Olivier en zijn gezellin ‘Gene’ Magnette, die pas aan haar tweede rally toe was in de rechterstoel, haalden uiteindelijk het brons binnen, en ze waren daar meer dan tevreden mee!
Het scheelde echter niet veel (14 puntjes maar) of Luc Caprasse en Christophe Marquet waren op het eindpodium geklommen in ‘Challenger’. De voormalige Quattrorijder wende in een recordtijd aan het besturen van de Porsche 911 Motorsport International. Het was de Ford Escort MK2 van René Brugmans en Eric Gressens (die zonder twijfel de lach op het gezicht hadden…) die de top 5 vervolledigden, voor de Ford Escort MK2 van Philippe Dohogne en Patrick Strattopp, de Opel Ascona B van Pierre-Etienne Bernes en Romain Gresse, grootvader en kleinzoon Marin (Renault 5 GT Turbo), de BMW 325i van Gérard en Léonard en de Porsche 911 van André Glesner en Jean-Louis Mostade.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]