[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Er waren heel wat kantelmomenten in de ‘Classic’, de categorie voorbehouden aan de zuivere Regularity rijders. Kurt Dujardyn en Filip Deplancke (Porsche 911) waren in het voordeel op zaterdag, maar vielen daarna terug door een technisch probleem. Ze maakten er evenwel een erezaak van om de wedstrijd uit te rijden.
De editie 2018 was ook de laureaten van het vorige jaar niet welgezind. Eric Piraux en Catherine Monard (Renault 5 Alpine) dienden op te geven op zaterdagavond ten gevolge een probleem met de geometrie van hun voortrein. Ook pech voor Patrick Lambert en Patrick Lienne (BMW 2002 Ti), die aanvankelijk de plaats innamen van Dujardyn-Deplancke aan de top van het klassement. Zij maakten een kostbare fout en raapten veel strafpunten vooraleer ze zich dienden aan de kant te zetten met een kapotte uitlaat.
Marc Van Dalen, de verantwoordelijke bij Kronos Events, is een gekend figuur in de competitie op circuit. Hij haalt dikwijls goede klasseringen maar wint zelden de grote wedstrijden in de Regularity. Samen met Julien Minguet liet hij zich op de Ford Escort MK2 deze keer niet kennen. Enkele dagen nadat hij de best Belg was in de Rallye Neige et Glace in Frankrijk, toonde hij zich een pak sterker met deze zege die hem nog lang zal bijblijven. “Ik moet aan Jean-Pierre Mondron denken want het was hij die me tot de regularity rally’s heeft gebracht”, verduidelijkt Marc Van Dalen bij het podium. “Ik heb er echt zin in gekregen, en met Julien, hebben we er ons echt in vastgebeten. Dit resultaat doet me plezier want deze wedstrijd is uniek in zijn genre! Ik organiseer zelf evenementen en ik kan dus inschatten hoeveel werk het is zo’n rally op poten te zetten. Bravo aan allen!”
Van Dalen en Minguet haalden hun slag thuis door elke fout te vermijden in de laatste RT’s. Maar de strijd voor de ereplaatsen was gewoon uitzonderlijk, en speelde voor slechts een paar punten. Het was uiteindelijk de imposante Volvo 142 S van Eric Gengou en Didier Gathy, met nog de originele ophangingen, die het laatste woord had. Zij haalden zilver, voor de jonge Alexandre Delhez, zoon van Johnny Delhez (het bloed kruipt waar het niet gaan kan!) en zijn copiloot Jean-François Delincé, die op het laatste nippertje aan boord kwam van de Ford Escort MK1 van de familie.
Achter dit trio, die een voortreffelijke regelmaat aanhielden, zagen we de Ford Escort MK1 van Schoonbroodt-Gehlen, die het podium misliep voor een haarbreedte, de VW Golf GTi van de beste buitenlanders, eens te meer de Fransen Magdziarek-Lhomme en de minder oude Peugeot 205 GTI van de altijd uitstekende Georges-Fagnant, de beste regionale rijders. Zoals steeds in deze regularity wedstrijden vormt de rest van het klassement het onderwerp van talrijke controles. Het zal worden bekend gemaakt op maandag via een persmededeling.
Zoals u kon vaststellen werden de gebruikelijke toppers van de Regularity soms ernstig op de proef gesteld. Het is een bewijs dat de Legend Boucles in Bastogne in iets lijkt op andere wedstrijden…
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]