[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
De autowereld betreurt het heengaan van Gérard Welter. De Fransman overleed op 31 januari 2018 op 75 jarige leeftijd. Hij werd gezien als de vader van de legendarische Peugeot 205 en bewees zijn kunnen met het WM team in Le Mans. De WM haalde in 1988 de hoogste topsnelheid ooit op Le Mans met 405 km/u.
Welter was trouw aan Peugeot, waar hij 47 jaar lang dienst deed in het departement vormgeving. In de autosport ging hij nooit met pesioen. Hij bleef voortwerken bij het WM team (W voor Welter en M voor Michel Meunier, die andere designer bij Pëugeot) en daarna bij WR (Welter Racing). Hij bleef ontwerpen, rijden en nieuwe technologieën uitproberen. Hij drukte zijn stempel op de Franse autowereld en zijn stijl kenmerkte Peugeot, met zijn serie aan nummers: 304, 604, 305, 405..406… Maar het was vooral de 205 die zijn meesterwerk werd. Zijn laatste samenwerking met Peugeot betrof de RCZ.
Innovator Gérard Welter
Met WM nam hij deel aan de 24 Uren van Le Mans, van 1976 tot 1989. In 1988 zette hij samen met Roger Dorchy op de WM P88 met Peugeot-motor het snelheidsrecord van 405 km/u op het lange rechte stuk van Les Hunaudiéres. Ook aan het hoofd van WR zette hij de deelname aan de uithoudingsraces en en de 24 Uren van Le Mans verder. Als technoloog ging hij steeds verder in vernieuwingsprojecten. Zo was hij een fervente aanhanger van “garage 56”, een initiatief van de Automobile Club de l’Ouest waarbij een machine kon deelnemen, buiten competitie, met “technologie van morgen”. Gérard Welter was zo betrokken bij een prototype rijdend op bio-methaangas, aangemaakt door een biomassa centrale.
Vanaf nu zal de ASO de innovator, die Gérard Welter was, moeten missen…
foto: DPPI/Jean-Michel Le Meur
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]