Home > Circuit > Motorsportwereld.be sprak met Loris Cresson

Motorsportwereld.be sprak met Loris Cresson

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Het is niet iedereen gegeven: als 19-jarige een seizoen aanvangen in het Wereldkampioenschap Supersport. Maar het is wel wat Loris Cresson in 2018 zal doen. De jongeman uit Wauthier-Braine (of Wautersbrakel zo u wil), in de Brusselse zuidrand, tekende met het Finse team Kallio en zal met een Yamaha R6 zijn kans wagen. Twaalf races staan er op het programma, van februari tot oktober.

Het resultaat van heel veel werk, veel training, en veel steun van de familie en van mensen die in mij hun vertrouwen stelden“, steekt Loris Cresson van wal. Dit najaar volgde dan het contract met Kallio. “Een jonge en zegehongerige rijder, die al bewezen heeft dat hij het goede ritme te pakken heeft”, verklaarde teambaas Vesa Kallio. En er werden al doelstellingen vooruitgeschoven. “De bedoeling is dat ik een top-10 positie in het kampioenschap haal op het einde van het seizoen“, verklaart Loris. “Dat moet binnen mijn mogelijkheden liggen, en ook het team heeft zeker dat potentieel. Kallio vocht vorig seizoen tot het einde van het seizoen voor de titel. Meer nog, het kampioenschap werd ook gewonnen door een Yamaha!”

Dat hij talent heeft en van alle markten thuis is bewees hij afgelopen seizoen met een podiumplaats in de categorie Supersports in de 6 Uren van Spa Endurance, en met nog een podiumplaats in de StarBiker categorie tijdens de Superbiker in Mettet. Maar het gros van de tijd bracht hij het afgelopen seizoen door in Italië, rijdende in het Italiaanse kampioenschap Supersport 600, waar hij ook al een podium haalde.
Dat was ook een bewuste keuze“, verduidelijkt Cresson. “Het is het meest hoogstaande kampioenschap in onze klasse, met veel deelnemers, veel concurrentie en de pistes die ook in het WK worden gebruikt.”
In het komende WK zie ik wat op tegen de verplaatsing naar Portugal. Het circuit van Portimao is zeer hobbelig, en aan de snelheden waarmee wij doorheen de lange bochten en op het lange rechte stuk rijden, is het daar soms wat link… Als ik me kan laten opmerken dan zal dat waarschijnlijk in Imola of Misano zijn. Dat zijn de banen die ik al ken uit het Italiaanse kampioenschap en waar ik me goed in mijn vel op voel. En dan zien we wel of er een gelegenheid zich voordoet. Ik reed dit seizoen nog met de 2016 specificatie van de R6, vanaf volgend seizoen wordt dat het nieuwe 2017 model.”

Het wordt dus zeker een spannend seizoen in het WK Supersport, dat de weekends deelt met de Superstocks en de Superbikes van het WorldSBK. Wij houden in alle geval nummer 84 in het oog!

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Kalender Loris Cresson
World Supersports

23-25/02/2018 Australië
– Phillip Island Grand Prix Circuit
23–25/03/2018 Thailand
– Chang International Circuit
13-15/04/2018 Spanje
– MotorLand Aragon
20-22/04/2018 Nederland
– TT Circuit Assen
11-13/05/2018 Italië
– Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari (Imola)
25-27/05/2018 Groot-Brittannië
– Donington Park
08-10/06/2018 Tsjechië
– Automotodrom Brno
06-08/07/2018 Italië
– Misano World Circuit Marco Simoncelli
11-14/09/2018 Portugal
– Autodromo Internacional do Algarve
28-30/09/2018 France
– Circuit de Nevers Magny-Cours
12-14/10/2018 Argentinië
– El Villicum*
25-27/10/2018 Qatar
– Losail International Circuit

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Even uitleggen:
World Supersports

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.72″ show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”12053,12054,12057,12055,12056″ fullwidth=”on” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” border_style=”solid” auto=”on” auto_speed=”4000″ /][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.72″ gallery_orderby=”rand” show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” gallery_ids=”12058,12053,12054,12055,12056,12057,12065,12066,12073,12074″ fullwidth=”on” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” border_style=”solid” auto=”on” auto_speed=”2000″ /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

De Supersports categorie is binnen de onderverdeling circuit/snelheid een categorie die sterker aanleunt bij de productiemodellen. De modellen moeten door het gewone publiek in de handel kunnen aangekocht worden, en daarin verschillen de Supersports dus wezenlijk van de MotoGP machines. Om het in autotermen te stellen, vergelijk het met de toerwagens, of met de Groep N wagens. Productiemodellen waarop wel een aantal wijzigingen en aanpassingen worden toegestaan. Maar deze zijn onderworpen aan strenge normen. De Internationale Motorsportfederatie (FIM) vaardigt dan ook lijvige documenten uit met de lijst van gehomologeerde onderdelen. Een aantal dingen zijn sowieso verboden, zoals het gebruik van titanium of lichtmetalen legeringen op de belangrijke onderdelen als frame, stuurarmen, swingarm en assen. De cilinderkoppen moeten origineel en standaard zijn. Nokkenassen, dichtingsringen, radiatoren, onderdelen van de ophanging enz…mogen dan weer wel aangepast, in zoverre dat het gehomologeerde stukken betreft. er mogen vrij verhoudingen in de versnellingsbak worden gekozen…maar deze verhoudingen moeten gelijk blijven over het complete seizoen! Van een uitdaging en een compromis gesproken…

De Supersports (600cc) en hun kleinere broertjes, de Supersport300, zijn een competitieve serie waar de concurrentie stevig is en ervaring met dit soort motoren van levensbelang is. Loris Cresson zal op de grid staan met monumenten als de Fransman Lucas Mahia (de huidige werldkampioen) en de Turk Kenan Sofuoglu, 5-voudig kampioen en een man die zo hard is als het staal van zijn motorfiets! Maar op termijn is alles mogelijk. Al moeten we nu al teruggaan tot 1993 en 1995 van de vorig eeuw om de wereldtitels te zien van de Belg Michael Paquay.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]