Home > #Hoofdnieuws > Grootse plannen voor Porsche in 2018: 70 jaar Porsche

Grootse plannen voor Porsche in 2018: 70 jaar Porsche

Tijdens zijn motorsportgala ‘Night of Champions’ in Weissach heeft Porsche de wereldwijde successen van teams en rijders tijdens het seizoen 2017 plechtig in de verf gezet. Tegelijkertijd kondigde het merk een indrukwekkende uitbreiding aan van het wereldwijde GT-programma.

Grootste ‘fabrieksdeelname’ in de GT-categorie ooit in Le Mans

Porsche is van plan om voor de 86e editie van de 24-urenrace in Le Mans vier fabriekswagens in te zetten. De twee Porsche GT-teams uit het FIA WEC en het IMSA Weathertech Championship vertrouwen ieder op twee zowat 510 pk sterke GT-bolides uit Weissach. De cockpit van het startnummer 91 wordt gedeeld door Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Frédéric Makowiecki. In het nummer 91 delen Kévin Estre, Michael Christensen en Laurens Vanthoor het stuur. Patrick Pilet, Nick Tandy en Earl Bamber zullen met het nummer 93 aan de start staan. Voor de deelname van de 911 RSR met het startnummer 94 staan Timo Bernhard, Romain Dumas en Sven Müller gepland. Met Bamber, Bernhard, Dumas en Tandy zet het Porsche-fabrieksteam in totaal vier Le Mans-winnaars op de startgrid.

Porsche doet in 2018 weer mee in de strijd om de wereldtitel

In het seizoen 2018/2019 neemt Porsche met een Porsche GT-fabrieksteam weer officieel deel aan het FIA World Endurance Championship (WEC), in de GTE-Pro-klasse. In dat kampioenschap zullen Gianmaria Bruni en Richard Lietz in hun 911 RSR met startnummer 91 om de titel strijden, Michael Christensen en Kévin Estre doen hetzelfde met startnummer 92. In de GTE-Am-klasse heeft een hele rits klantenteams zich aangemeld om aan de start te staan met de 911 RSR (modeljaar 2017). In totaal heeft Porsche zeven 911 RSR-modellen aan klanten verkocht voor het WEC, de 24 Uren van Le Mans en de European Le Mans Series.

Sterke vertegenwoordiging in de USA

Een van de meest succesrijke rijdersduo’s uit het IMSA Weathertech Championship vormt in 2018 opnieuw een team: Nick Tandy en Patrick Pilet delen opnieuw de cockpit van de 911 RSR met startnummer 911, net als in het kampioenenjaar 2015. In de tweelingauto met het startnummer 92 vormen tweevoudig Le Mans-winnaar Earl Bamber en International GT Challenge- en Blancpain Series-kampioen Laurens Vanthoor een rijdersduo van wereldklasse.

Racende klanten krijgen upgrade voor 911 GT3 R

Het succesrijke klantenmodel 911 GT3 R krijg voor het GT3-seizoen van 2018 een upgrade. Het onderdelenpakket waarmee alle voertuigen van bouwjaren 2016 en 2017 kunnen worden uitgerust, omvat onder meer een nieuw voorzijde voor een optimale koeling en side flicks voor een betere aerodynamische balans.

Duidelijke intenties in wereldwijde GT3-racerij

In de Intercontinental GT Challenge ondersteunt Porsche tijdens alle races minstens een lokaal team bij hun deelname met een 911 GT3 R aan de Pro-klasse. Het fabriektrio met Dirk Werner, Romain Dumas en Frédéric Makowiecki zal aan alle races deelnemen om een gooi te doen naar de rijderstitel. Ook in de Blancpain GT Series Endurance Cup deelt dit trio de cockpit van een 911 GT3 R. Die wordt door Manthey Racing in alle races aan de start gebracht. In een hele reeks van internationale en nationale GT-reeksen zoals de European Le Mans Series, de Pirelli World Challenge, de Japanse Super GT-reeks, het IMSA WeatherTech Championship (GTD-klasse) of het Nürburgring-uithoudingskampioenschap ondersteunt Porsche klantenteams met zowel ingenieurs als rijders.

Wereldkampioen Timo Bernard neemt deel aan ADAC GT Masters

De regerende FIA WEC-wereldkampioen en Le Mans-winnaar maakt in het seizoen 2018 zijn comeback in de GT-racerij. Samen met Kévin Estre treedt de renstaleigenaar binnen zijn eigen team 75 Bernhard aan in de ADAC GT Masters.

9 Porsche 911 GT3 R tijdens de 24-urenrace op de Nürburgring

Bij de ADAC 24-urenrace op de Nürburgring zullen vermoedelijk in totaal negen Porsches 911 GT3 R aan de start staan. Vijf voertuigen worden door klantenteams in de Pro-klasse ingezet, vier in het amateurklassement. Manthey Racing brengt meteen twee bolides met fabrieksrijders naar de race. In de 911 GT3 R met het startnummer 911 wisselen Earl Bamber, Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Patrick Pilet elkaar af. Romain Dumas; Richard Lietz, Frédéric Makowiecki en Nick Tandy nemen deel met het nummer 912. In totaal zullen 13 Porsche-fabrieksrijder en vier Young Professionals op 12 en 13 mei deelnemen aan de etmaalrace in de Eifel.

Porsche breidt zijn zoektocht naar jong talent verder uit

Over het seizoen 2018 zullen in totaal vier jonge toppiloten als Porsche Young Professional overal ter wereld aan de start staan. Na hun successen in de Porsche-merkencup hebben Dennis Olsen en Matt Campbell de volgende stap gezet in hun carrière. Ook Matteo Cairoli en Mathieu Jaminet konden in hun eerste seizoen als jonge professionals in de GT overtuigen en worden verder ondersteund. Dit beproefde ondersteuningssysteem wordt het komende jaar voor het eerst vervolledigd door de Porsche Selected Drivers. Deze racepiloten genieten eveneens een opleiding door Porsche en nemen bijvoorbeeld deel aan de fitnesstests die het merk organiseert. Tot nu toe is Christina Nielsen uit Denemarken de eerste rijder die werd verkozen. Ook de winnaar van het Duitse kampioenschap voor elektrische karts, dat in 2018 voor het eerst werd gehouden, kan eveneens rekenen op een trainingsprogramma dat binnen het jongerenopleidingstraject van Porsche werd ontwikkeld. Bovendien zal Porsche dit innovatieve en bijzonder kostenefficiënte kampioenschap als eerste partner ondersteunen. In dit kampioenschap worden de tot 130 km/u snelle karts centraal aangeleverd om iedereen met gelijke kansen aan de start te brengen en te vermijden dat de kosten uit de pan zouden swingen.

Nieuw record voor 911 GT3 Cup

De nieuwe 911 GT3 Cup, die tijdens het seizoen 2017 zijn première kende in de Porsche Mobil 1 Supercup en in de Carrera Cup in Duitsland en Noord-Amerika, zal in de meeste van de 21 merkencups wereldwijd aan de start staan. In totaal zullen tot en met het voorjaar van 2018 maar liefst 339 exemplaren van de 485 pk sterke merkencupbolide van de band rollen in de hoofdfabriek van Porsche in Stuttgart-Zuffenhausen. Nooit eerder werden er zoveel racewagens van eenzelfde type voor één seizoen geprepareerd. Bijgevolg blijft de Porsche 911 GT3 Cup de meest verkochte raceauto ter wereld.

919 Hybrid op wereldwijd afscheidstournee

Het Porsche LMP-team zal zich in 2018 op zijn nieuwe uitdaging, een succesrijke start in de Formule E, concentreren. Porsche wil immers vanaf seizoen zes, dat eind 2019 begint, aan de start staan van de Formule E. Tegen dan zal het team een volledige aandrijflijn ontwerpen, ontwikkelen en testen. De eerste stappen werden reeds in 2017 genomen, voor volgend jaar staat de concrete uitvoering van het concept op de agenda. Begin 2019 volgen dan de eerste testritten met de volledig nieuwe Formule E-bolide van Porsche-makelij. Een tweede uitdaging wordt de operationele implementatie van een afscheidstournee van de drievoudige Le Mans-winnaar: de Porsche 919 Hybrid. Naast de evenementen die deel uitmaken van het FIA-uithoudingskampioenschap (WEC) en dus ook zonder te hoeven beantwoorden aan de regels over de beschikbare energie zal de innovatieve racewagen het hele jaar door tijdens talrijke unieke evenementen worden ingezet. Begin 2018 wordt een gedetailleerder programma bekendgemaakt. Eind 2018 zal het liedje van dit zowat 900 pk sterke hybride prototype dan effectief uitgezongen zijn. Dan rijdt de 919 zijn laatste rit recht naar het Porsche-museum.

Porsche Cup: Christian Ried is de meest succesvolle privérijder van 2017

De Porsche Cup, de trofee voor de wereldwijd meest succesrijke Porsche-privérijder, gaat dit jaar naar Christian Ried (38). De racende teameigenaar van Dempsey Proton Racing mocht de traditierijke beker ontvangen uit handen van Dr. Wolfgang Porsche, voorzitter van de raad van toezicht bij Porsche AG. Als prijs mocht Ried ook een Porsche ter waarde van 120.000 euro in ontvangst nemen. Met zijn successen in het FIA WEC en de European Le Mans Series verzamelde hij aan het stuur van de Porsche 911 RSR over het voorbije seizoen 8.700 punten. De winnaar van vorig jaar, Robert Renauer, eindigde dit jaar op de tweede plaats, goed voor een prijzengeld van 30.000 euro. Als derde wint de Zwitser Daniel Allemann 25.000 euro. De Porsche Cup wordt al sinds 1970 georganiseerd en is gebaseerd op een idee van Ferry Porsche.

Fabriekrijders 2018

Earl Bamber (27)                       Nieuw-Zeeland

Jörg Bergmeister (41)                Duitsland

Timo Bernhard (36)                    Duitsland

Gianmaria Bruni (36)                  Italië

Michael Christensen (27)           Denemarken

Romain Dumas (39)                   Frankrijk

Kévin Estre (29)                         Frankrijk

Brendon Hartley (28)                 Nieuw-Zeeland

Neel Jani (34)                            Zwitserland

Richard Lietz (33)                      Oostenrijk

Patrick Long (36)                       USA

André Lotterer (36)                    Duitsland

Frédéric Makowiecki (37)          Frankrijk

Sven Müller (25)                        Duitsland

Patrick Pilet (36)                        Frankrijk

Nick Tandy (33)                         Groot-Brittannië

Laurens Vanthoor (26)              België

Dirk Werner (36)                        Duitsland

 

Young Professionals

Matteo Cairoli (21)                     Italië

Matt Campbell (22)                    Australië

Mathieu Jaminet (23)                 Frankrijk

Dennis Olsen (21)                     Noorwegen