Home > Rally > Volkswagen stelt Polo R5 officieel voor

Volkswagen stelt Polo R5 officieel voor

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Volkswagen heeft zijn VW Polo GTi R5 officieel voorgesteld, de wagen waarmee het in WRC2 aan het werk wil gaan. Maar ook in ERC, andere regionale kampioenschappen en de nationale kampioenschappen zoals het Belgian Rally Championship is de wagen welkom. De auto zou goed zijn voor 272 pk en 1230 kilogram.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

 

Deze voorstelling was een mooi moment“, vertelt onze landgenoot Sven Smeets, directeur van Volkswagen Motorsport. “Je kan niet naast de verbondenheid kijken met de gewone baan-Polo GTI. Met de rally-Polo krijgt de GTI familie een spectaculaire vertegenwoordiger. Ons team en de collega’s van bij Volkswagen Design in Wolfsburg verdienen hier alle lof voor. Over de komende maanden zal de Polo GTI R5 zich moeten bewijzen in een serie van keiharde scenario’s om er zeker van te zijn dat hij kan voortborduren op het succes van zijn voorganger eens hij in handen van de klanten komt.

De homologatie is gepland voor het einde van augustus. De eerste tests vonden mid-november plaats in Fontjoncouse, in Frankrijk. Ze zullen verdergaan in Groot-Brittannië in December. Verantwoordelijke voor het hele project is technisch directeur François-Xavier “FX” Demaison, en Project Manager Jan de Jongh, die als race-ingenieur van 2013 tot 2016 op de Polo R WRC werkte van wereldkampioen Sébastien Ogier.

 

Net als de straatversie van de GTI gebruikt men een viercilinder turbomotor met directe brandstofinspuiting.
En net als de nieuwe new Polo GTI zit die bij de Polo GTI R5 dwars geplaatst voor de vooras, en is een 1600cc zoals de regels voorschrijven. De motor levert een indrukwekkende 272 pk, met een koppel van 400 Newton meters en is gekoppeld aan een sequentiële 5-versnellingsbak en een permanente vierwielaandrijving. Het geheel weegt 1230 kilogram. Het laat toe aan de rally GTI om van 0 tot 100 km/u te accelereren in amper 4,1 seconden.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]