[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Vooruitblik kalender 2018
Dan was het tijd voor een vooruitblik op 2018, met een kalender die het resultaat was van een stemming onder de deelnemers! De Hundred Series by BGDC 2018 starten met de Spa 400 (14-15 april), om twee weken later naar de Dijon 300 te trekken (29-30/04), iets waar de meerderheid het grondig over eens was. Een nieuwigheid is de Magny-Cours 200 (18 mei), in de Franse Nièvre, op een circuit waar geruime tijd de Franse Grand Prix Formule 1 plaats vond. Dan op naar Assen 200 (9-10 juni) en de Spa 200 (6-7 juli tijdens het weekend van de 25 Heures Fun Cup), voor de zomerpauze. Hernomen wordt er in Francorchamps op 6 oktober met de Franco 200, al moet het circuit zijn goedkeuring nog geven. De finale is voorbehouden aan de provincie Limburg, met de Zolder 200 (27 oktober). De kalender moet nog het fiat krijgen van de Royal Automobile Club of Belgium.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Het was zonder tromgeroffel en spanning dat de kampioenen hun prijzen konden ophalen, want de namen die kenden we sinds de finale van de Zolder 200. Raphaël van der Straten, Voorzitter van de Hundred Series by BGDC, en Patrick Van Billoen ontvingen dus: de Nederlandse broers Mick en Yardy Hoogwerf, laureaten van de Division 1, Grégory Vannetelbosch en Olivier Kirten, kampioenen in de Division 2, Pierre Dupont, winnaar in de Division 3 samen met Raphaël VDS, maar ook de winnaars van de Klassen in Division 4, Bouvy-Despriet, Meulders-Renmans en Jürgen Vermeulen. In de andere klassen waren de prijzen voor Ronvaux-Pons en Verraleweck-Van Damme-Deridder in de Klasse A (D1), Hoogwerf-Hoogwerf in de Klasse B (D1), Dewaelheyns-Dussoul in de Klasse A16T (D1), Beeckman-Denis-Neutelers in de Klasse D (D2), Boeykens-Wastiels in de Klasse E (D2), Vannetelbosch-Kirten in de Klasse F (D2), Martinet-Tremblay In de Klasse G (D3), de Latre du Bosqueau-Roustan in de Klasse S- (D3), van der Straten-Dupont in de Klasse S+, naast de deelnemers van de Division 4.
Wel spanning was er bij het uitreiken van de speciale prijzen en vermeldingen met Sigrid Maes als ‘First Lady’ van de BGDC, terwijl de technische crew van de Renault Clio Cup #85 de Trophée Dominique Pestiaux ontving voor hun werk aan de beste auto van de Klasse B (2 liter). De ‘BGDC Spirit’ ging dan weer naar Manfred Verbeke en Denis Smets, maar ook naar Christian Franken. De mooiste auto’s van het seizoen waren de Renault Clio Cup #510 in Division 1, de BMW M3 #40 in Division 2, de MARC BMW V8 #340 in Division 3 en de RXC Domec #7 in Division 4.
Bleef over de beker van de Voorzitter, voor Daniel Braun en Philippe Braekevelt voor hun inspanningen tijdens het seizoen 2017, onder meer nadat ze Bourgogne-België tweemaal aflegden om hun Seat Leon Supercopa op te pikken na de problemen met de Renault Clio Cup…
En het is morgen…
Het puntenbarema blijft ongewijzigd in 2017 voor de Divisions en de Klassen, net als de voorwaarden verbonden aan de licenties, maar in het reglement zien we wel een nieuwe klasse opduiken, de Klasse G+ in Division 4, voor wagens met een motorinhoud van meer dan 3,5 liter (na 31/12/2013) en wagens van meer dan 4 liter (alle wagens). De klasse A16T (D1) verdwijnt, de turbomotoren krijgen de coëfficiënt van de FIA.
De punten worden nu iedere 100 minuten gescoord, met twee meetings met een dubbel barema, te weten Magny-Cours 200 en Zolder 200. Jokers komen er ook, waardoor de teams de slechtste scores van 100 minuten kunnen laten vallen. Het aantal jokers volgt na de bekendmaking van de definitieve kalender.
Wat de tarieven aangaat, blijft het onderscheid tussen de klassen behouden, maar ook inschrijvingen voor een heel seizoen zijn gunstiger dan inschrijvingen per wedstrijd. Het gaat over een aankoop van schijven van 100 minuten aan een voordelig tarief, wanneer de deelnemer minimum 60 tot 70% van het gehele kampioenschap heeft afgewerkt. De prijs per schijf van 100 minuten wordt opgemaakt in functie van de definitieve kalender, maar een verschil van 20% tussen een jaarinschrijving en een race per race, zou in de goede richting moeten gaan. Zo varieert de prijs voor een 2-liter wagen (Klasse B, Division 1), tussen de 499 en 599 euro per schijf van 100 minuten volgens de opgegeven principes.
Noteren we nog dat er een extra inspanning zal geleverd worden voor de wagens van de Klasse A, of wagens van minder dan 1600cc.
Ook zal de organisator een systeem uitwerken, waarbij schijven van 100 minuten naar het volgende seizoen kunnen meenemen indien een schijf door een incident niet is kunnen gebruikt worden. Zo verliezen de deelnemers niet alles in geval van tegenslag.
De grote lijnen van de Hundred Series by BGDC 2018 zijn gekend. De kalender zal verder afgewerkt worden, net als de informatie die er mee samenhangt. Bij deze een fijn eindejaar!
Foto’s vrij van rechten : Jacques Letihon
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_gallery _builder_version=”3.0.72″ show_title_and_caption=”off” show_pagination=”on” gallery_ids=”11250,11251,11252,11253″ fullwidth=”off” orientation=”landscape” zoom_icon_color=”#dd0000″ hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” background_layout=”light” border_style=”solid” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]