[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Het zijn woelige watertjes om in te zwemmen dezer dagen in de Belgian Historic rally. Aanvankelijk leek alles verloren voor Robin Maes en copiloot Christophe Declerck, die met de BMW M3 begonnen aan de Condroz Rally als leider in het Belgian Historic Championship. Ze dienden op te geven en zagen met lede ogen toe hoe de zege in bij de Historics, en aanvankelijk ook de titel naar Stefaan Prinzie en de Ascona 400 gingen. Zij feliciteerden uiteraard hun concurrenten. “Proficiat aan Stefaan en Sharon met hun overwinning en ook alle andere historic piloten. Jammer dat de titel niet werd beslist op de proeven, maar ook dat is een deel van de sport…” Maar begin deze week kwam dan de totale ommekeer. Er volgde een diskwalificatie van de blauwe Ascona en daardoor ging de de kampioenenkroon alsnog naar Robin Maes.
Het Condroz verhaal was kort en krachtig. “Helaas hadden we voor de eerste ronde een verkeerde bandenkeuze,” verklaarde de zaakvoerder van MR Group. “Maar ondanks de te zachte banden waren de tijden toch niet slecht. De tweede boucle ging het al stukken beter. Maar op deze proeven met veel hellingen mist de BMW wat koppel.” Echter op de vijfde proef sloeg het noodlot toe in de BMW van Robin Maes… De bediening in de versnellingsbak brak af. “Een grote knal en over and out… We beslisten toch de SuperRally te rijden omdat we nog punten konden nemen en zeker de proef Strée-Ombret met de fantastische toeschouwers niet wilden missen.” Sportief gezien reed Robin Maes een heel sterke wedstrijd. Op zondag in de regen werd de stuurmanskunst bevestigd. De BMW M3 van Robin zal nu klaar gezet worden voor de Rally van Kortrijk. “Onze BMW is een youngtimer, maar met 2300 cc en ‘maar’ 270pk is de stuurmanskunst nog altijd heel belangrijk. Ik dank dan ook iedereen die in me geloofde en blijft geloven… We werken aan een mooi project voor 2018. Maar eerst nog Kortrijk waar ik de BMW voor de laatste keer zal inzetten.” En ondertussen werd er een tipje van de sluier opgelicht. Robin zou lonken naar een R5 wagen!
Sinds 2015 is Robin Maes een vaste waarde in het Belgian Historic Championship. In dat jaar reed hij met 3 wedstrijden in een Opel Kadett City en werd hij meteen 3de in de Ypres Historic Rally. Het jaar nadien stapte hij met succes over naar de ondertussen gekende Prodrive BMW M3.Na karting, maakte hij de overstap naar een prototype Radical SR3 en na een tussenstop in de BTCS met een M3 werd hij in 2008 met Porsche Belgisch kampioen Divisie 2 in het Belcar kampioenschap. Nadat hij terug overstapte naar de Proto’s in het Europees kampioenschap, stopte Robin in 2012 met racen. “Wegens professionele redenen ben ik in toen gestopt met competitie. Maar ik ben wel les blijven geven bij Curbstone, samen met onder andere Vincent Verschueren en Frederic Vervisch. Via Vincent ben ik in aanraking gekomen met de rallysport, ik maakte mijn debuut trouwens als co van Vincent in de Rally van Ieper 2011 in een Fiesta R2.”
“Met de BMW in de historics was het bijzonder leuk, maar aan het stuur van een R5 ziet men pas de echte kwaliteiten van een piloot… Toen Vincent met me meeging in de ORC wou ik vooral ook weten hoever ik al stond als rallypiloot.” aldus de gepassioneerde piloot. Maar Robin blijft heel realistisch in zijn capaciteiten als piloot en zijn kansen aan het stuur van een R5. “Mijn circuit-ervaring is een heel groot voordeel, maar ik zal nog veel moeten leren. Ik zie 2018 dan ook als een overgangsjaar, ik ga mezelf absoluut geen druk opleggen! Mijn doel is om klaar te zijn in 2019, dan wil ik kunnen meestrijden vooraan in het BRC.”
Ondertussen heeft de zaakvoerder van de MR Group de Skoda Fabia R5 van SXM Compétition getest. “Het was een korte test op een circuit, totaal niet te vergelijken met een echte klasssementsproef. Maar dankzij de tips die Freddy Loix me gaf ik ben toch wel onder de indruk… Ik kijk nu reeds uit naar de Haspengouw Rally 2018 waar ik mijn R5 debuut zal maken.”
Naar het einde van het jaar zal beslist worden met welke wagen en met welk team Robin Maes volgend seizoen aan de start zal komen.
(foto’s: belgianrallychampionship)
[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/11/image001.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]