Autosportwereld.be kreeg dit weekend exclusief de mogelijkheid om de Ford Lommel Proving Ground (Ford LPG) te bezoeken. Ford LPG is al 40 jaar het belangrijkste ontwikkelingscentrum van Ford Europe. De baan is volledig afgesloten, omdat de modellen die er getest worden nog niet bekend zijn voor het grote publiek. We spraken er ook met Stefan Mücke, de Ford-rijder in het WEC, en dat interview kan u elders op de website lezen.
Om te beginnen kregen we een rondleiding van de hele testbaan. Daarna was het tijd om zelf achter het stuur plaats te nemen. Op de LPG is er onder meer een cirkelpiste met een diameter van 330 meter. Op nat asfalt vinden de handling tests plaats. Een van de proeven is het rijden met een SKID-car, of een auto op een pneumatisch onderstel. Ook wij namen plaats in de auto en het was echt een prima ervaring, die ons heel wat bijbracht, ook voor gewone verkeersomstandigheden.
De tweede activiteit was er eentje tegen de klok. Twee Ford Ka+ die omgekeerd geprogrammeerd zijn: sturen naar links betekent dat de Ka+ naar rechts afdraait, en omgekeerd. De wagens stonden klaar om een kort parcours af te leggen tussen kegels dat in een parkeermanoeuvre eindigde. Dat zorgde voor hilarische taferelen, waaronder enkele kegels die vast raakten onder de wagen wanneer iemand resoluut de verkeerde richting uitging en alles letterlijk omver kegelde. Onze hoofdredacteur krijgt er nu nog stress van…
Om af te sluiten mocht onze hoofdredacteur Joost Custers baan 7 testen met een Focus RS. Op baan 7 vinden de meeste testritten plaats, en daar kon hij ook enkele snelle rondes rijden.
De Ford Lommel Proving Ground is met een oppervlakte van 322 hectare een testbaan om trots op te zijn in België. Een unieke kans om dit te mogen zien!