Home > #Hoofdnieuws > Legend Boucles Bastogne 2018

Legend Boucles Bastogne 2018

[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Coëfficienten worden herzien

En dit in functie van de homologatiedatum van de voertuigen. Met het oog op het sportieve evenwicht, en om de oudere wagens niet te veel voordeel te geven, en om discussies omtrent bouwjaar en homologatie uit te sluiten, heeft het comité der wijzen volgende indeling vastgelegd:

  • Voor de wagens van leeftijdscategorie 1 gehomologeerd voor 31 december 1961: 0,95
  • Voor de wagens van leeftijdscategorie 4 gehomologeerd tussen 1 december 1982 en 21 december 1986: 1,05
  • Voor vierwielaangedreven wagens met meer dan 2000cc motorinhoud: een bijkomende correctie van 1,1
  • Voor vierwielaangedreven wagens met minder dan 2000cc motorinhoud: geen correctie.
  • Voor de wagens van leeftijdscategorie 2 en 3 gehomologeerd tussen 1 januari 1962 en 31 december 1981: geen bijkomende correctie.

Deze ingreep zou de berekeningen moeten vereenvoudigen.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Kostprijs rally gaat steeds de hoogte in

“Eerst en vooral dient er gezegd te worden dat op het einde van de editie 2017 van de Legend Boucles, de financiële balans…in de rode cijfers zat!”, legt Pierre Delettre, verantwoordelijke van de organiserende RAC Spa, uit. “Er zijn wellicht mensen die denken dat we, zeker met 300 wagens aan de start, een soort ‘Win For Life’ lotje hebben gewonnen. Dat is echter helemaal niet het geval! Door een onuitgegeven wedstrijd op poten te willen zetten, op een parcours dat met zekerheid behoort tot de mooiste van Europa en exclusief voorbehouden aan oude wagens, maken we onszelf het leven wat moeilijk … en worden de kosten de hoogte ingejaagd! Het verveelvoudigen van de proeven op onverhard op zondag en met een regelmatigheidsproef van onuitgegeven lengte, waardig aan de RAC Rally, het heeft allemaal zijn prijs. Een hoge prijs. En een prijs die zelfs steeds hoger wordt. We komen tenslotte uit op een totaal van 60 baanposten per proef, met professionele baanposten (27 enkel en alleen maar voor de langste proef!) die het behoud moeten garanderen van de natuurzones van het plan ‘Natura 2000’ die wij doorkruisen, dokters, ambulances, extractieploegen, enz… Kortom, voor de Legend Boucles, hanteren we eenzelfde niveau van veiligheid als voor de Rally van Ieper… en dat voor veel meer proeven (in totaal 13 verschillende!) en op een zeer specifiek terrein, wat de zaken op het vlak van organisatie alleen maar compliceert.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]

Op iets meer dan 100 dagen voor de editie van de Legende Boucles van 2, 3 en 4 februari 2018, is er nu woensdag al de persconferentie, in de Abdij van Saint Hubert, één van de belangrijke gemeenten voor deze vierde uitgave in en om Bastogne. Naast de vroegere datum, het eerste weekend van februari, zijn er vandaag nog enkele nieuwigheden bekend gemaakt.

Hier komt de categorie “Challenger”

Pierre Delettre: “Sinds de invoering van de ‘Target Time’ binnen de ‘Legend’ laten sommige deelnemers het hoofd hangen, omdat ze beseffen dat het onmogelijk is om op een resultaat te hopen tegenover jongens als een Thierry Neuville, om maar iemand te noemen. En tegelijk hoorden we dat verschillende rijders vonden dat hun gemiddelde te laag was in de categorie ‘Classic’ (60 km/u). Met het creëren van deze nieuwe categorie ‘Challenger’, hopen we dat we een groter aantal deelnemers tevredenstellen. Er zijn nu teams die de mogelijkheid zullen krijgen om te gaan voor een overwinning in het algemene klassement, en anderen die kunnen dan eindelijk het tempo wat verhogen zonder dat ze zich hoeven te meten met de referenties in de ‘Legend’. Het gemiddelde zal inderdaad 80 km/u worden, en bovendien zal slechts één enkele tijd in rekening worden genomen: die aan de Flying Finish. Er worden dus geen tussentijden opgenomen. Het systeem voor tijdswaarneming zal identiek zijn aan dat van de ‘Legend’, en de deelnemers aan ‘Challenger’ zullen dan ook de start nemen onmiddellijk na de wagens van de categorie ‘Legend’. Het inschrijvingsgeld zal gelijk zijn aan dat van onze koninginnenklasse.”
Het verschijnen van de nieuwe categorie ‘Challenger’ heeft ook als doel om een oplossing te beiden aan een probleem van een meer “structurele” orde. In de editie 2017 van de Legend Boucles, bestond twee derde van het deelnemersveld uit ‘Classic’ en één derde uit ‘Legend’. Een onevenwicht dat de organisatie graag wilde recht trekken om te vermijden dat “de slang in zijn eigen staart zou bijten”. Daarmee wordt bedoeld dat de eerste ‘Legend’ deelnemers de laatste concurrenten van de ‘Classic’ zouden inhalen op de proeven van de zaterdag.

Inschrijvingsgeld aangepast voor Classic

“Het is relatief simpel Als we willen dat onze winterse klassieker blijft bestaan, hebben we geen andere keuze dan het inschrijvingsgeld van de categorie ‘Classic’ te verhogen…Dat is al jaren hetzelfde gebleven, en dat terwijl de wedstrijd van één dag naar twee dagen ging”, vervolgt Pierre Delettre. “Het parcours dat aan de ‘Classic’ deelnemers wordt voorgesteld is nu hetzelfde als dat van de ‘Legend’, terwijl ze vroeger maar twee derden daarvan aflegden. Dat betekent dat de aanhangers van de regularity aan 60 km/u van dezelfde voordelen genieten als de anderen, te weten 100 km in een enkele proef, doorheen de bossen op zondag. Maar ook het gebruik van het tracking systeem, dat men in geen enkele andere wedstrijd vindt, en de live timing die men als app kan downloaden op de telefoon zodat iedereen de voortgang van de teams kan volgen. En dan is er nog de fleece ‘Jn-Joy’ die aan alle rijders wordt geschonken, de officiële rallyplaat in aluminium (in plaats van een simpele sticker) en de DVD die na de wedstrijd aan alle rijders en copiloten wordt toegezonden. Het inschrijvingsgeld voor de ‘Classic’ op 1050 euro laten, daar waar de ‘Legend’ 1650 euro betalen, zou gewoon niet eerlijk zijn. Er zijn wel kostenposten die minder zijn voor de ‘Classic’ dan voor de ‘Legend’, daarom werd er beslist om het inschrijvingsgeld voor deze editie 2018 van 1050 naar 1350 euro te brengen.
Twee zaken die van belang zijn dienen duidelijk te worden gesteld. Ten eerste, dit bedrag komt “BTW inbegrepen”, wat betekent dat de Belgische deelnemers de mogelijkheid hebben om het in te brengen in hun aangifte. En ten tweede: de verhoging had een lager bedrag kunnen zijn, waarna men het in 2019 opnieuw had moeten verhogen. De organiserende RAC Spa wenste dat spelletje niet te spelen en verkoos een bedrag van 1350 euro te zetten dat voor meerdere jaren kon gegarandeerd worden.

Geheim parcours met nieuwe gemeenten

Het parcours blijft uiteraard geheim en de verkenningen mogen enkel op vrijdag voor de proef, en dan nog enkel voor de proeven buiten de wouden van de eerste dag. Maar toch is er ook al nieuws over het parcours.
“De streek is zo uitgestrekt en de vraag zo groot, dat we ons kunnen veroorloven op een aantal gemeenten maar één jaar op twee aan te doen”, legt organisator Pierre Delettre uit. “In 2018 doen we vier nieuwe gemeenten aan. Zaterdag zijn er 6 RT’s die we tweemaal rijden, voor een totale afstand van 106 km, terwijl er zondag zeven proeven zijn voor 104 km tegen de chrono met een nieuwe proef van 35 kilometer. Het zal er weer stevig aan toe gaan.”

(racspa)

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]