[et_pb_section bb_built=”1″][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
De Noord-Ier Jonathan Rea won gisteren op Magny-Cours race1 van het World Superbike weekend. Daardoor werd hij voor de derde opeenvolgende keer gekroond tot wereldkampioen bij de Superbikes.
Rea besliste het seizoen in de stijl die hem kenmerkte doorheen het hele seizoen. De Kawasaki rijder zette de Kawasaki ZX-10RR op de pole, nadat hij op vrijdag ook al de vrije trainingen had gedomineerd, en reed een beslissende voorsprong bij elkaar van 16 seconden op Marco Melandri (Ducati). Rea drukte duidelijk zijn stempel op dit seizoen. Er waren dubbelzeges in Australië, Thailand, Nederland en Portugal, en die werden aangevuld met de zeges in race1 op Aragon en Magny-Cours en race2 in de Verenigde Staten en Engeland. Uiteindelijk dus 12 race overwinningen op 23 wedstrijden. Met nog twee weekends te gaan (Jerez op 20-22 oktober en Quatar op 2-4 november) kan hij niet meer worden bijgehaald door naaste achtervolger en teamgenoot, de Brit Tom Sykes.
(foto’s: worldsbk.com)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/10/Moto-SBK-Rea.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][et_pb_image _builder_version=”3.0.72″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/10/Moto-SBK-Kawasaki-_2.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” sticky=”off” align=”left” always_center_on_mobile=”on” border_style=”solid” force_fullwidth=”off” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Wie is Jonathan Rea van Ballymena?
Jonathan Rea (Ballymena, Noord-Ierland) komt oorspronkelijk uit het wereldje van de motorcross, wisselde dan naar de British Superbikes en dan naar het Supersports wereldkampioenschap in 2008. Sinds 2009 rijdt hij met succes in het wereldkampioenschap Superbikes waar hij in 2015, 2016 en dus nu ook in 2017 de titel pakte. De uitdaging voor 2018 worden de mogelijke wijzigingen in het reglement bij de Superbikes waar men mogelijk zal gaan naar een uniform motormanagement en toerentalbegrenzing
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.72″ background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid”]
Superbikes-Supersports
Van MotoGP hebben ook de meeste autosportfans al wel gehoord. Die kan men beschouwen als de “éénzitters” van de moto-wereld. Het zijn speciaal gebouwde racemachines. De Superbikes en Supersports dienen afkomstig te zijn van bestaande productiemodellen. Je zou het dus de GT’s of toer”wagens” kunnen noemen van de motowereld. Onder de gehomologeerde modellen (in detail terug te vinden op een officiële FIM/FIA lijst) zien we voor de Superbikes o.a. de Kawasaki ZX-10 RR, BMW S1000 RR, aprilia RSV4 1000 RR/RF, Honda CBR 1000 RR (en SP versies), Ducati 1199 Panigali R, Yamaha YZF R1, Suzuki GSX R 1000 versies en MV Agusta F4RR. Het levert zeer gevarieerde startvelden op.
De veelbezochte “road races” in Ierland en het VK , zoals Isle of Man en Ulster GP, hanteren ook de Superbike, Supersports en Superstock reglementeringen.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]