Home > Rally > BRC > De perscarroussel: Omloop van Vlaanderen

De perscarroussel: Omloop van Vlaanderen

U kreeg al het weekend van Achiel Boxoen, en ook het verhaal van nieuwbakken Criteriumkampioen Stefaan T’Joens… Maar er viel nog meer te vertellen over de Omloop van Vlaanderen.

 Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5 – winnaar)
Het was verleidelijk om voluit aan te vallen voor de overwinning, maar ik ben rustig gebleven. Toen regen we in Rumbeke verrast werden door een enorme regenbui, heb ik meteen gas gelost. Ik koos voor veiligheid, want Andy Lefevere kon geen punten scoren in het kampioenschap. En ik voelde me zeker met de Skoda. Het tweede seizoen met een wagen is zoveel makkelijker als het eerste. Ik zag afgelopen week onboards van vorig jaar. Op plaatsen waar ik toen loste en twijfelde, ging ik nu zonder te aarzelen voluit. Ik weet nu wat de Fabia R5 doet.”
“Ik zag de baan amper, zo hard regende het. Het was heel delicaat om de auto op de baan te houden. Andy heeft zich laten verrassen, ik niet. Deze overwinning doet enorm veel deugd, want ik dacht dat het nooit mocht lukken in de Omloop. Ik heb hier al drie keer aan de leiding gereden in Historic, voor alle tenoren, inclusief Lietaer, en telkens viel ik als leider uit. Met de DS 3 R5 identiek: op weg naar winst en een opgave. Deze keer is het eindelijk gelukt!”

Kevin Abbring (Peugeot 208T16 R5 – 2de plaats)
“Eens te meer bleek onze Peugeot een voorbeeld van betrouwbaarheid. Hoewel we onze 208 T16 serieus op de proef hebben gesteld, werden we met geen enkel probleem geconfronteerd.”
Pieter Tsjoen (Peugeot 208T16 R5 – 2de plaats)
“Kevin zette ook een perfecte prestatie neer. Het tempo van winnaar Vincent Verschueren, die we van harte willen feliciteren, konden we simpelweg niet volgen. Eens de kloof te groot was, verkozen we om de tweede plaats veilig te stellen en belangrijke punten voor het kampioenschap te scoren. Toch wisten we op de smalle West-Vlaamse wegen drie snelste tijden neer te zetten. Dat is een goed voorteken voor het vervolg van het programma…”

Pieter-Jan Maeyaert (Ford Fiesta R5 – plaats)
“Ik had voor de tweede lus op vrijdag de side pods van de verstralers, de grote lampen op de hoeken om de koorden bij het insturen van de bocht goed te verlichten, niet laten monteren. Een vergissing, want ik miste twee keer het juiste punt om in te sturen, waardoor ik op het vuil rechtdoor schoof. Het deed mijn vertrouwen ook geen goed. We verloren twee plaatsen.”
“In Rumbeke gingen we op zaterdag rond. We kwamen in een zware stortbui terecht en in een remzone blokkeerden de wielen. We schoven van de baan. Voor de start van de Zoning wilde de motor niet starten. Dat heeft ons nog eens twee minuten straftijd gekost. Ik reed ook nog lek in de laatste bocht op die proef en tijdens de service bleek ook de versnellingsbak aan vervanging toe. Het team heeft keihard gewerkt om de wagen binnen de tijd weer klaar te krijgen voor de slotronde. De beoogde top 6 leek ver weg op dat moment, maar we waren er nog bij.”
“We zijn dit weekend niet van pech en foutjes gespaard gebleven, maar we staan wel in de top 5 aan de finish. Het waren echt moeilijke omstandigheden en ik ben trots op een aantal van onze tijden. In de regen kon ik me nog eens amuseren met de “Escort stijl”, lekker dwars door de bochten. Zo reden we op de laatste proef een mooie tweede tijd. De progressie met de Ford gaat verder.”

Polle Geusens (Ford Fiesta R5 – opgave)
“Het was meer dan twee maanden geleden dat ik nog gereden had en dat merkte ik wel in het begin. Ik was niet scherp genoeg. Bovendien moesten we na 2 KP’s de benzinepomp wisselen, want die gaf niet voldoende benzinedruk in de hoge toeren. De vervanging kostte wel extra servicetijd.”
“Het was zaterdagochtend nog een beetje nat in Passendale, wat de proef erg verraderlijk maakte. Ik had de afstelling wat zachter gezet voor meer tractie bij nat weer, maar de resterende vier proeven van de eerste ronde waren kurkdroog. We hebben de set-up snel terug harder gezet. In Rumbeke stonden we op banden voor droog weer en plots begon het erg hard te regenen. 2 km na de start, in een remzone na een snel recht stuk, begon de Ford te schuiven door watergladheid. Er was geen houden aan. We schoven rechtdoor in een tuin en stopten vlak voor het huis, maar onderweg hadden we wel een boomstronk geraakt, waardoor een wiel afgebroken was. Een klein foutje met grote gevolgen, want voor de rest was de wagen niet beschadigd.”

 

You may also like
BRC Historic: Rainer Hermann op puntenjacht in South Belgian Rally
BRC Junior: forfait van Jonas De Wilde. Wie scoort er zaterdag?
BRC South Belgian: met opnieuw een zeer mooi deelnemersveld onder aanvoering van Maxime Potty
BRC South Belgian: evenwichtig startveld in VHRS 65 en 50