Home > #Hoofdnieuws > Autosportwereld.be sprak met… Stefaan T’Joens en Olivier Balcaen

Autosportwereld.be sprak met… Stefaan T’Joens en Olivier Balcaen

[et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text background_layout=”light” text_orientation=”left” border_style=”solid” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial” _builder_version=”3.0.72″]

Om 18u15 op zaterdagavond, de Omloop van Vlaanderen moet dan nog zijn finish krijgen, zijn we al in gesprek met een winnaar en tevens kersvers dubbelkampioen. Stefaan T’Joens, vorige week in het Kasterlee nog winnaar van de VAS titel in de Divisie 1-2, en door een 3de plaats in de het Rally Criterium in de Omloop van Vlaanderen, tevens kampioen 2017 in het RACB Rally Criterium. We halen verhaal bij de garagehouder uit Bossuit, een dorp gekneld aan een bocht in de Schelde op de grens met het Waalse gewest en niet zo bijster ver van de Franse grens. Het is een deelgemeente van Avelgem.

T’Joens had in Roeselare voldoende aan een derde plaats in het RACB Rally Criterium om daar de titel binnen te halen. Vorige week haalde hij zijn “oude” Clio nog eens uit de garage en haalde in Kasterlee de titel binnen in de “lichte” Divisie 1-2 van het VAS Regionale kampioenschap met een ongeschonden score van 7 zeges in 7 wedstrijden. Zijn gewoonlijke Mégane bleef dat weekend binnen want die werd klaargezet voor de criteriumwedstrijd in de Omloop. Het Criterium is een nevenwedstrijd bij het nationale BK. De deelnemers rijden dezelfde proeven maar de totale afstand is beperkter en 4×4 en WRC wagens zijn verboden. Het is het echte rallyrijden ‘zoals in de goede oude tijd’ dat hier aan de orde is. De wedstrijd was voor het het hele zegepodium eerder bewogen, deels door mechanisch euvel, deels door de onvoorspelbare weersomstandigheden.

Wim De Reu (BMW E30) nam in Roeselare van bij aanvang de leiding maar brak in de slotfase de wielophanging. Met een spanband werd de triangel bij elkaar gehouden. Hij had echter voldoende voorsprong om de zege binnen te halen, voor een Jelle Segers (BMW E36), die na een uitstekende wedstrijd uiteindelijk nog 1 minuut 55 voorsprong kon houden op Stefaan T’Joens (Renault Mégane RS). Maar die had zo zijn eigen problemen! “In Houthulst draaide de motor plots op drie cylinders. Er is hoegenaamd niets dat je daar ten velde aan kan verhelpen. Er waren dan nog drie proeven te rijden en we besloten om door te gaan. Gelukkig staan we hier aan de finish. Dit is, na 2015, mijn tweede titel in het Rally Criterium. Alles begon voor mij in 2006, met een Renault Clio, dezelfde trouwens waarmee ik vorige week de VAS-titel haalde. Mijn debuut was in Tielt, in een wedstrijd van de toenmalige Divisie 2, de zogeheten “nationale” rally. Toen ging ik wedstrijden rijden in Wallonië, regionale wedstrijden onder ASAF vlag. Ik wilde eerst de wagen op punt zetten. In Waalse wedstrijden, waar het allemaal wat relaxer aan toegaat naar timing toe, was dat ideaal. In 2008 kwam ik dan naar de Vlaamse regionale competitie in de VAS. Toen ik later naar het Criterium ging, een andere uitdaging, kocht ik een Subaru Impreza in Groep N uitvoering. Dat was nodig om op te kunnen tegen de heersende BMW’s. Die zijn niet te pakken als het droog is. Zoals vandaag, met wat regen, hebben ze problemen de power aan de grond te krijgen. Toen 4×4 verboden werd enkele jaren geleden, haalde ik deze Mégane. Want om voor het kampioenschap te gaan heb je een betrouwbare wagen nodig, en het feit dat ik er zelf aan kan werken speelt zeker mee“, doet T’Joens uit de doeken.

“Volgend jaar gaan we een trapje hoger”
(Stefaan T’Joens)

Met de keuze voor het Criterium werd een welbepaalde weg ingeslagen.”Ik koos het Criterium vooral om budgettaire redenen. Dat verschil voel je aardig in je portefeuille! Voor de prijs van één rally in het nationale BK rally, kan ik twee Criterium wedstrijden rijden, of meerdere regionale wedstrijden… Een wedstrijd als de Condroz tikt aardig aan. Niet enkel de verbruikte brandstof is een veelvoud van wat het in een regionale wedstrijd gebruikt, maar ook je wagen wordt zwaarder op de proef gesteld, er is meer kans op schade, en dan moet je ook nog de overnachtingen bijtellen en een veel hoger inschrijvingsgeld. Vergeet ook niet dat ik nog een garage moet uitbaten en, met verkenningen en al, betekent een meerdaagse nationale rally dat ik meerdere dagen niet aanwezig ben. In een bedrijf voel je dat wel. Dat probleem heb ik niet in Criterium wedstrijden van om en bij de 100 km. Dus kies ik voor meerdere kleine wedstrijden. Maar volgend seizoen ga ik een trapje hoger proberen. Ik blijf in de productiewagens, maar zal aantreden in een selectie aan nationale rally’s. Uiteindelijk rij ik voor mijn eigen plezier. Er moet strijd zijn, en concurrentie. In de VAS zijn bijna al mijn tegenstanders overgestapt naar andere klasses. Maar het moet ook allemaal betaalbaar blijven, en redelijk“, oordeelt Stefaan T’Joens.

Twee titels in één week. Je moet het maar doen. De wedstrijden moeten toch altijd nog gereden worden. Nu goed… Het wordt een andere wagen volgend seizoen. De Mégane? Die hou ik bij. Moest ik nog eens zin hebben om mij in te schrijven in een Criteriumwedstrijd“, geeft hij met de glimlach nog mee. “Hoe dan ook, ik ga toch nog naar de East Belgian Rally in het Criterium. Ik wil dat plezier nog meegeven aan de organisatie daar. Het blijft toch een van de mooiste parcours van België!”

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial”][et_pb_column type=”1_3″][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2017/09/TJoens-l-en-Balcaen-r-kampioenen-Rally-Criterium-2017.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”left” sticky=”off” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” animation_direction=”left” animation_style=”slide” animation_duration=”500ms” animation_intensity_slide=”10%” /][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″][et_pb_text background_layout=”light” text_orientation=”left” background_color=”#eeef99″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial”]

Olivier Balcaen
“Al doende leert men”

Stefaan T’Joens wordt al geruime tijd trouw bijgestaan door Olivier Balcaen, verwarmingstechnicus, eveneens uit Avelgem. “Ik maakte heel toevallig kennis met Stefaan toen ik, privé, mijn gewone auto naar de garage bracht. Hij was toen al bezig met rally, het moet 2008 zijn geweest. Ik ging de eerste maal naar een rally kijken in Linter, daarna deed ik service voor het team. Op een moment had Stefaan het idee om iedereen van het serviceteam eens mee te nemen als co-piloot. Sindsdien ben ik steeds meegeweest. Ik kende bij aanvang wel niets van navigeren, maar al doende leert men. Een wedstrijd zoals in Staden is ook voor mij als co spannend. Ik ben namelijk ook veel bezig met de technische kant van de zaak, niet alleen maar met het nota’s lezen. We hebben veel meegemaakt in de jaren dat we samen reden. De zevenvoudige koprol die we ooit maakten wil ik echter niet meer meemaken. Ik had wonder boven wonder niets maar de tollende wagen was schrikwekkend. En het eerste waar ik achteraf aan dacht was de schade aan de wagen, de vruchten van een werk waar we toch een jaar mee bezig waren geweest!

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text background_layout=”light” text_orientation=”left” text_text_color=”#ffffff” background_color=”#383838″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial”]

Stefaan T’Joens: “Staden wedstrijd van het jaar”

“Dat is een rally die me zeker zal bijblijven”, geeft Stefaan T’Joens toe. “We reden in de ochtend lek en moesten achtervolgen. Maar door teveel te proberen… dan ga je natuurlijk rond. We hadden weeral tijdverlies en stonden op een uitzichtloze plaats. Maar we zijn toch blijven gaan en dan mag je, tegen alle verwachtingen in plots toch als winnaar op het podium, een kwestie van seconden! We hebben in al deze jaren al veel meegemaakt, maar dat zal een moment zijn dat me zeker bij blijft…”

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_gallery gallery_ids=”7689,7692,7684,7691,7693,7694″ fullwidth=”on” orientation=”landscape” show_title_and_caption=”on” show_pagination=”on” background_layout=”light” auto=”on” hover_overlay_color=”rgba(255,255,255,0.9)” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” auto_speed=”3000″ /][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
BRC Historic: Rainer Hermann op puntenjacht in South Belgian Rally
BRC Junior: forfait van Jonas De Wilde. Wie scoort er zaterdag?
BRC South Belgian: met opnieuw een zeer mooi deelnemersveld onder aanvoering van Maxime Potty
BRC South Belgian: evenwichtig startveld in VHRS 65 en 50