Na een lange zomerpauze, die iedereen heeft toegelaten de batterijen weer op te laden, is de Hundred Series by BGDC 2017 klaar voor het tweede deel van het seizoen met aftrap nu zondag, 27 augustus. En we trekken weer naar het noorden, maar nu naar het spectaculaire circuit van Assen, waar een race van 200 minuten op het programma staat, tussen 14u55 en 18u15. Bijna 30 wagens zullen er aan de start verschijnen, voor wat weer een mooie race belooft te worden en meteen ook de laatste race buiten onze landsgrenzen.
In het klassement van Division 1, is de variëteit op de afspraak, met de Peugeot RCZ Cup #288 van Eric Dewaelheyns en Damien Dussoul bovenaan het klassement met 1330 punten, maar de beste ‘2 liter’ van de klasse B volgt op korte afstand, met name de Renault Clio Cup #85 van de Nederlandse broers Yardy en Mick Hoogwerf, die hun mooie prestatie van Zandvoort in Assen zeker zullen willen overdoen. Ook de Vauxhall Astra Coupé #777 van Guy Katsers en Philippe Ménage, mag niet vergeten worden en zij zullen de ontgoocheling van Zandvoort willen uitwissen.
Maar niemand kan ontkennen dat de echte pechvogels van het eerste deel van het seizoen Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot zijn. Zij willen aan boord van hun Peugeot RCZ Cup #188 het tij echt wel doen keren! Ze willen sowieso de zege in D1 en de Klasse A16T. In de Klasse B, zijn de andere protagonisten voor het podium Patrick Van Billoen en Navric De Laet (Honda Civic EP3 R #6, mooi 4de in het kampioenschap), Patrick Asnong en Nigel Bailly (Renault Clio Cup #10), Olivier Debroux, Hervé Deger, Anthony Borner en Philippe Hortulanus (Renault Clio Cup #37), Christian Franken en Vincent Libbrecht (Honda Civic EP3 R #47), Nicolas Delencre (Renault Clio Cup #81), maar ook Jérôme Vernaillen, Eric Duthoit en Henri Franken (Renault Clio Cup #510).
In de Klasse D zijn de favorieten Alain Neutelers, Jean-Yves Beeckman en Christophe Denis (Porsche Boxster #24) en zij zullen er alles aan doen om hun plek in de top 5 van de D1 te verdedigen, terwijl in de kleinste klasse, de A voor -1600cc, de Honda Civic #118 (Jean-Didier Ronveaux en Georges Pons) ditmaal geen concurrenten heeft, maar wel zal proberen om in het peloton van de 2 literwagens mee te vechten.
Met meer dan 300 punten voorsprong op de dichtste achtervolgers, zijn Jean-Marc Bourdouch, Alain Berg, Yves Morel en Philippe Daniels op zoek naar de titel in de Division 2 met hun originele Domec RXC. Eens te meer komt de concurrentie voor de zege in het algemene klassement en in de Klasse F van de Seat Leon Supercopa, met de #35 van Greg Vannetelbosch, Salim Den Hondt en Olivier Kirten, tweede in het kampioenschap en de #62 van Daniel Braun en Philippe Braekevelt. Opgepast ook voor de BMW Compact met M3 mechaniek van #444 de Manfred Verbeke en Denis Smets, die tot mooie dingen in staat zijn. De leiders in de Klasse E, Kobe Wastiels en Kenny Boeykens (BMW 330i E90 #90), die ook het voorlopige podium van de Division 2 volmaken, zullen in hun categorie opnieuw willen winnen, maar daarvoor moeten ze afrekenen met de BMW 120d #120 (Gunther Van den Hove en Wim Bradt) en #123 (Linus Christians), en met de VW Golf V Cup TDI #25 van Serge en Stijn Van den Berge, vergezeld door Mathieu De Smet.
In Assen Assen zijn er ook de bolides van de BMW Racing Cups, met de M235i Racing Cup van Sari-Sari (#26) en Buffet-Buffet-Buffet (#32), maar ook de 325i Clubsport Trophy van Werckx-Werckx (#3), Sliphorst-Izelaar-De Jonge (#78), Donniacuo-Donniacuo-Philips (#158) en Scamardi (#584).
Op dus naar Nederland, voor de dubbele finale op circuits in eigen land, met Spa-Francorchamps (30/09 en 01/10 tijdens het Racing Festival) en Zolder (28/10).
© Foto: Letihon